Rekeningen, hoe doen mensen dat toch?

Discussie in 'De lounge' gestart door anne19791980, 13 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is toch een prima bedrag en hoe fijn is het om hier de rijlessen van te betalen.
    Iedereen heeft het altijd maar over studies van kinderen.
    Onze kinderen gaan niet studeren in de vorm van een uni opleiding.
    De oudste gaat nu naar het laatste jaar MBO en we betalen voor een schooljaar 9 maanden achter elkaar een vast bedrag en dit betalen wij voor de kinderen.
    Omdat het per maand is merk je er nauwelijks iets van.
    Mijn andere dochter gaat volgend jaar naar het HBO en daar zal je iets meer gaan betalen maar dat zullen we dan ook maandelijks gaan doen.
    Wij hebben hun spaargeld ingezet om de rijlessen te bekostigen en er zal weinig overblijven aan het einde van de rit maar dit hebben ze dan maar alvast in the pocket. Mijn oudste werkt nu enorm veel en verdient nu per maand bijna net zoveel als dat ik doe per maand en daar kan die geweldig van sparen. Hij woont nog thuis en heeft nauwelijks andere kosten dus kan mooi ook zelf aan zijn toekomst werken.
    Ik kreeg ook maar een klein bedrag mee vanuit huis en hier konden we een inboedel van bekostigen en ik ben allang blij als we ze dit kunnen meegeven en anders maar niet.
    Nu is het wel zo dat tegen de tijd dat alle drie onze kinderen de deur uit zijn ( al eerder tov de jongste) dat onze hypotheek dan volledig is afbetaald en wellicht dat we dan nog iets kunnen schenken maar dat zien we dan wel weer ;)

MyMiracle, suus1983 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  2. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Wat vervelend zeg! Je hebt soms van die maanden dat je je afvraagt waar het blijft. Wij hebben afgelopen jaar veel pech gehad met beide auto's Uiteindelijk ook nog een nieuwe 'moeten' kopen.

Maar hoe ik het doe? Ik maak een begroting per jaar.

Ik heb een bestand (in Excel) en daar hou ik alles in bij. Ik maak jaarlijks een overzicht met vaste lasten per jaar en die reken ik om naar per maand. Ik heb vaste lasten en variabele lasten (zoals boodschappen e.d.). Vervolgens spaar ik iedere maand in spaarpotjes op mijn spaarrekening. Bijvoorbeeld voor de gemeentebelasting, eigen bijdrage zorgkosten, lenzen, abonnementen (bibliotheek, anwb, sport, zwembad, etc.), kleding, e.d. Ik bereken hoeveel ik daar op moet staan en ik leg iedere maand geld in het spaarpotje. Zodra er een rekening komt, betaal ik deze meteen en haal ik het bedrag uit het betreffende spaarpotje.

Vorig jaar viel mijn salaris met 30% terug naar 70%. Ik was ziek en er was geen zicht op herstel. Ik spaarde al wel in potjes, maar toen ben ik het ook bij gaan houden in excel. Ik vind dat ideaal! Door de spaarpotjes voel ik de grote rekeningen niet in mijn maandelijkse budget, omdat ik al geld apart heb gezet.

Als je weinig te besteden hebt, zou ik kleine bedragen sparen. Dat deed ik vroeger ook. Bijvoorbeeld 10 euro per doel/spaarpotje. Van vakantiegeld/bonus/13de maand/meevaller verdeelde ik altijd minimaal 50% over mijn spaarpotjes.

YaelStone vindt dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik geloofde daar ook nog heilig in toen zoon klein was, daar ben ik wel van terug gekomen :roflmao: wat een domper :p ik ben al blij als hij na zijn startkwalificatie (niv 2) aankomend jaar er nog voor kiest een niv.3 of 4 opleiding te gaan doen. Maar gaat hij hierna werken is het ook prima. Ga de strijd niet meer aan houd het gezelliger in huis en iedereen is relaxed en gelukkiger.

Anouk2005 en Saartje33 vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Punt is dat je dat niet wist..

Damay77 vindt dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Hij is 15, kan nog alle kanten op en anders maar lekker niet toch?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

Precies en anders misschien nog als hij wat ouder en serieuzer is en werkt en dan het licht ziet om nog bij te gaan leren. Zolang hij thuis woont zal ik hem in al die kosten ondersteunen maar zodra hij de deur uit is dan zijn die kosten voor hem zelf en is het over met de pret. Ik had het wel geweten als ik hem was maar hij denkt er anders over.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Dat geeft niks joh. Hij komt er wel, maar moet gewoon zelf even zijn weg vinden. Misschien werkt ie gewoon liever gelijk straks, misschien wil hij nog wat anders gaan doen. Man heeft ook mavo mbo, hbo, wo gedaan en zelf betaald (wo niet, was via werkgever).

8. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Als ik een (te) dure vakantie heb geboekt, alleen maar tegenslagen heb gehad en de spaarrekening leeg is, en geen annuleringsverzekering heb afgesloten ga ik niet op vakantie, want dan heb ik geen geld.

9. GossipGirlxoxo

Dan schrijf ik de optie nog niet helemaal af ;)

suus1983 vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

Zonde van het geld maar thuiskomen en geen geld hebben voor de rekeningen en boodschappen is natuurlijk nog erger. Dan is het inderdaad je verlies nemen en verder.

11. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Alleen vaak moet je dan de volle mep betalen dus heb je dan eigenlijk geen keuze. Omdat je niet zomaar kan annuleren.

suus1983 vindt dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

Geen keuze mbt betalen wel keuze met gaan of niet en daar ook nog eens veel geld kwijt zijn (tenzij je all in hebt geboekt natuurlijk)

13. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Nee dat is dan ook maar wat het is, als het geld er niet is dan wordt op vakantie gaan moeilijk.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Je moet thuis ook eten, dus tenzij je ver weg bent en de benzine een probleem is, lijkt me dat niet perse een issue. Eten kun je zo duur maken als je zelf wilt.

Shay25 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

Dat is ook waar.

16. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Maar al je geld is toch op door al die onvoorziene uitgaven? :roflmao:

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Ja je moet thuis toch ook eten? Anders zou je omkomen van de honger. Wat een stomme discussie eigenlijk zeg. Wie heeft er eigenlijk van gemaakt dat alles op is?
    Opletten op vakantie betekent toch niet dat je niks meer hebt? Alleen minder dan verwacht.

Dubbelgeluk, NiVa0230 en Shay25 vinden dit leuk.
  18. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Precies dat.

suus1983 vindt dit leuk.
  19. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    “En hoe doe je het als de spaarrekening niet meer toereikend is door gestegen kosten en tegenvallers? Dan moet je toch ergens andere potjes gaan openmaken om het te kunnen opvangen.”

Toen gaf ik als antwoord dat ik dan geen vakantie zou boeken, vervolgens wordt er doorgezaagd over wat als ik al geboekt had, geen annuleringsverzekering en ik wist niks van kosten in de toekomst.

Het enige wat zei, waar het mee begon, was dat ik het onverstandig vind dat mensen een (te dure) vakantie boeken met geld wat, met een tegenslag in het verschiet, aanzienlijk minder is. Blijkbaar is dat een ontzettend afwijkende mening, helemaal prima.

spruitje80, Mammavantwee, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik snap denk ik wat je bedoeld. Ik zou ook geen vakantie boeken met "mn laatste geld". Waarmee ik bedoel dat ik pas iets boek als ik weet dat ik ernaast nog geld over hou voor tegenslagen.
    Je weet niet alle van te voren, en soms kun je mega pech hebben, maar met wat onvoorziene kosten is onze spaarrekening gelukkig niet leeg.
    Mocht dat niet zo zijn, dan boeken we iets goedkopers of gaan we niet. We houden er dus zoveel mogelijk op voorhand rekening mee dat we nog overhouden na het betalen van de vakantie.

YaelStone, Cornflake en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina