Helemaal eens. Ik zou dan denk ik naar 3 dagen gaan (en m'n administratie naar een vrije ochtend zodat ik elke dag eerder klaar ben) maar ik zou niet zomaar stoppen. Daarvoor hebben zowel ikzelf als de maatschappij ook teveel geïnvesteerd. En ik MOET cognitief bezig zijn. Anders word ik ongelukkig. Stel dat ik mijn werk niet meer zou doen, dan zou ik weer gaan studeren denk ik, of stukken gaan schrijven, of desnoods de politiek in, als ik maar complex-analytisch bezig kan zijn. Mijn hoofd kan niet stilstaan.
Oja ik zou dat ook niet kunnen. Vooral nu de kinderen groter worden is het niet meer nodig om altijd thuis te zijn. Ik zou me ook gaan vervelen ofzo haha
Haha, ik moest even lachen toen ik dit las! Dan had mijn opa zo’n 30 auto’s moeten kopen wel super als ze dat doen! Even ontopic. Wij hebben een eigen rekening per kind, dat is voor hun op hun 18e, had ik ook en ik ben niet ontspoort Daarnaast hebben we per kind een potje, hier sparen we voor hun rijbewijs en opleiding. Ik vind het fijn om ze dat te kunnen geven. Overigens alleen studiekosten, niet op kamers gaan etc. Als we nou echt in de problemen komen, kunnen we hier altijd bij. Daarnaast heb ik potje wintersport, dan voelen we daar niets van als we de vakantie gaan betalen. Een potje verre reis, daar haal ik regelmatig iets vanaf als we wat tegenslagen hebben. Dus die verre reis gaat nog wel een paar jaar duren Een potje auto, voor als we toch een auto moeten kopen, dan is de spaarrekening niet meteen leeg (is ook niet toereikend, maar een fijne aanvulling, was de opbrengst van onze vorige auto) En een spaarrekening die we zo goed als mogelijk aanvullen, maar soms vliegt het er ook weer uit. En om het verhaal compleet te maken, onze safaritent met eigen sanitair kost 1.740 euro voor 2 weken (voor 5 personen). Ik vind persoonlijk een safaritent veeeeel fijner dan een stacaravan en de camping heeft verschillende zwembaden, voetbalveld, een prima restaurant en speeltuin. Ik zoek altijd vakanties van rond de 1.000 euro per week aan accomodatiekosten.
Ik zou voor een aantal uur in de week vrijwilliger worden bij het Ronald McDonald Huis. Dat zou ik nu ook wel willen als mijn inkomen niet nodig zou zijn, maar dat kunnen we helaas niet missen.
Oja dan zou ik zeker ook wel zoiets willen doen maar hier is mijn inkomen ook nodig om een beetje lekker te leven.
Blij om dit te lezen. Ben geen TBM - werk FT al mijn hele leven, maar de reden "ik wil thuis zijn voor de kinderen" is toch maar een korte tijd valabel? Hier gaan ze vanaf 2,5 jaar naar school - maar kom, in peuter en kleutertijd kan ik nog inkomen dat je thuis wil zijn voor de kinderen na school. Maar nu?? Sinds ze een jaar of 6 zijn: Buiten school, hobbies en vriendinnetjes zie ik echt niet in hoe FT thuiszijn vergoelijkt kan worden met de reden "ik vind de tijd met mijn kinderen veel te waardevol". Ze zijn zelf nooit thuis On topic; ik werk natuurlijk om facturen en rekeningen te betalen. En liefst om nog wat extra's over te houden om daarbuiten leuke herinneringen te maken met de kinderen. Want vakanties of dagjes uit kosten ook geld - soms ben je ervan af met 50€ voor een dagje strand, maar een weekje vakantie in het buitenland zet je wel een stuk meer terug. Verder ook voor de sociale contacten. Ben alleenstaande en de weken dat ik de kinderen niet heb is het hier heel stil. Dus ga sowieso elke dag op kantoor werken, ook al is 2 dagen per week voldoende sinds corona - en ga ook extra bijwerken in de week dat ik ze niet heb. Is win-win-win: ik leer mensen kennen, woon leuke events bij én verdien nog wat bij
Ik betaal samen met mn man de rekeningen, zet daarnaast een bedrag opzij voor mn pensioen plus sparen voor bv vakantie.
Maar waarom dan niet? Kijk als het onaardig gaat snap ik dat wel maar zoals het nu in dit draadje loopt vind ik het er best normaal aan toe gaan.
Omdat niet alle kinderen hetzelfde zijn. Hier is het vanaf de basisschooltijd (4 jaar) nog belangrijker om thuis te zijn dan toen ze peuter waren. Hier zouden ze een naschoolse opvang nooit vol hebben gehouden na een hele dag school, dan waren ze zeker ingestort. Dus voor mij heel waardevol dat ik de kinderen kan geven waar ze behoefte aan hebben.
Bij ons zijn schooldagen wel van 08u30 à 09 u tot 15u à15u30 en dit vanaf 2,5. Bij peuters zie je wel eens dat kinderen maar een halve dag gaan maar vanaf de 1ste kleuterklas (3-4jaar) is dat sowieso uitzondering. Maar anders is er wel wat tijd om te gaan werken (indien gewenst) zonder dat je opvang moet inschakelen.
Hier is het lastig iets onder schooltijd te doen. Dus is vaak de keuze met opvang of niet werken. Er zijn wel banen onder schooltijd, maar niet veel.
Ja €50,- per maand per kind via zilvervloot. Nog met de oude voorwaarden dus best prima rendement aan het eind van de looptijd. Daarnaast zetten we de kinderbijslag apart, behalve in het kwartaal dat ze jarig zijn. Dan gebruiken we die voor cadeaus, feestje etc.
Als je halftijds werkt valt dat vaak wel te regelen. Dan heb je niet zoveel uren te maken natuurlijk. Of je regelt het met uw partner (als die er is). De 1ne vroeg starten en dan op tijd terug om de kinderen op te halen of omgekeerd. Ik heb zelfs (kan fout zijn) de indruk dat er bij jullie veel meer flexibiliteit is op vlak van werkuren en de hoeveelheid.
Je kunt hier heel makkelijk parttime werken, dat is geen probleem. Maar men heeft over het algemeen wel liever dat het dan 3 dagen van 8 uur zijn ipv 5 dagen van 5 uur.
Idd, bv een FT presteren op 4 dagen lijkt mij in NL al veel langer mogelijk. In BE is dit onlangs pas goedgekeurd, maar bv op mijn werk heeft de werkgever al aangegeven dat dit owv continuïteit van de job niet mogelijk is. Ook PT is totaal anders geïntegreerd. Ik probeer het zo correct mogelijk te formuleren, maar het is bv vooral mogelijk in retail/verkoopfuncties en lagere administratieve rollen, maar eens (midden)kader zijn er een pak minder mogelijkheden. En als het er al doorkomt, blijft het bv 5 dagen werk gepropt op 3 of 4. Voor 1 of 2 dagen pw werven ze (bij ons toch) niemand extra aan.
Ten eerste, waarom moet iets "vergoeilijkt" worden? Ten tweede, hier gelukkig een heel andere ervaring. Mijn kinderen zijn heel vaak thuis. In de middag help ik soms met huiswerk of zitten ze huiswerk te maken aan tafel, kan ik altijd helpen indien nodig. Buiten dat is mijn jongste een kind dat niet naar de opvang kon, lang geprobeerd, met de oudste ging het immers ook prima, maar voor de jongste was naschoolse opvang te veel. Ging gewoon niet.
Nou geen probleem... het mag, je hebt er wettelijk recht op, maar er zijn nog genoeg leidinggevenden die daar niet blij mee zijn en je dat ook telkens laten merken.
Ik bedoel ook niet dat ze je met open armen staan op te wachten maar parttime werken is hier makkelijkee dan in BE denk ik.