Rekeningen, hoe doen mensen dat toch?

Discussie in 'De lounge' gestart door anne19791980, 13 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Herkenbaar wel ja, wij hebben het qua inkomsten echt niet slecht, maar als veel dingen ineens tegelijk komen (hier was dat bv kapotte wasmachine en kookplaat, twee dingen die ik toch wel nodig had..), voelt dat toch even erg onprettig. Soms spreid ik rekeningen, als iets bv binnen 30 dagen betaald moet worden, plan ik het in voor het einde van die termijn. Dat geeft toch even wat ruimte.

2. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Mijn moeder heeft sinds twee jaar een bijstandsuitkering en waar het eerst nog net lukte om rond te komen, lukt het nu gewoon niet meer. Ze heeft alleen de basis rekeningen zoals electra, water, internet en ziekenfonds maar bijvoorbeeld een begrafenis verzekering kan ze niet betalen. Kleding en uitjes zit er al heel lang niet meer in en ze geeft niet meer uit dan €50 pw aan boodschappen. Hierdoor eet ze bijvoorbeeld maar twee keer per week groenten.

Ik heb er redelijk wat verstand van maar ik zag ook nergens meer ruimte (en ik mag haar niet financieel helpen) dus heb ik een afspraak gemaakt bij schuldhulpverlening, ze ging nu namelijk het ene gat vullen met het andere.
    Het gaat me echt aan het hart haar zo te zien: de hele dag alleen thuis zitten, nooit wat leuks kunnen doen voor zichzelf en met kapotte kleding rondlopen (in ons dorp is er weinig tweede hands kleding te vinden). En dat alleen maar omdat ze te ziek is om te werken.

Golden1213 vindt dit leuk.
  3. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik zet maandelijks een bedrag op min spaarrekening waar ik niet aan mag zitten. Alleen in nood of als ik dreig rood te gaan staan. Heb een potje voor mezelf voor onvoorziene uitgaven (auto kapot, wasmachine/droger, dat soort dingen, of onverwachts grote uitgaven/rekeningen), voor mijn dochter (daar spaar ik tot haar 18de, en dan even kijken in hoeverre ze om kan gaan met geld want zou het haar dan graag willen geven) en voor leuke dingen (voor nu een grote tattoo in september, als die is betaald ga ik daar weer voor iets anders sparen). Ik verdien per maand maar weinig en hou ook niet veel over nadat alles betaald is maar ik probeer zo goed mogelijk met het geld dat ik heb om te gaan waardoor ik eigenlijk nooit echt in de problemen kom. Alle extraatjes gaan direct op mijn spaarrekening...

Maar het is erg lastig als alles tegelijk komt! Hopelijk is het even 1 keer en ben je er daarna voorlopig weer even vanaf!

4. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.749
    113
    Vrouw
    Wij houden elke maand een stukje maand over na ons geld.
    Dus erg herkenbaar, geen buffer, wel ouders waar we in nood op terug kunnen vallen.

5. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    We zitten er dit jaar beter voor en kunnen nu wat sparen. De jaren ervoor was ik vrij makkelijk. Wat we echt niet nodig hadden gebeurde niet. De rest ging altijd op afbetaling, zoals de tandarts bv.

Nu maak ik verschillende potjes. Standaard gaat er een bedrag in de bufferpot nu. Dat is voor als er iets kapot is. Dan hebben we een auto-pot en vakantie-pot. Nu ook een tuin-pot omdat we graag de tuin willen aanpakken volgend jaar.
    En dan nog betaal ik de tandarts in delen. Man moest dit jaar ook verschillende dingen laten doen die we dus andere jaren hadden laten liggen. Dat werd dus ook in totaal bijna 1000 betalen. De kleine rekeningen betaal ik in 1x maar afgelopen maand kreeg ik er 3 van over de 200. Ja dan knip ik die in stukken, dat geeft toch iets meer lucht.

6. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Bezuinigen, tsja waar we eerst regelmatig A merken kochten doen we dat nu een stuk minder en als we het doen echt de aanbiedingen af speuren.

Eerst spaarde we echt wel goed, nu kan dat bijna niet meer. De vaste lasten zijn echt hoog, en we zijn al een stuk minder luxe gaan leven. Eigen risico gebruiken we beide dus dat kost ook gewoon geld.

Als we wat over houden dan proberen we dat te investeren in zaken die besparingen opleveren zoals isoleren / zonnepanelen.

Hoop echt dat de supermarkt prijzen gaan dalen want het is niet meer vol te houden.

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Daar ben ik het niet perse mee eens.
    Natuurlijk is tijd met elkaar het belangrijkste. Maar als je fie tijd samen leuke dingen kan ondernemen dan maakt het de vakantie, vind ik, wel echt leuker.

Zo wil ik komende zomervakantie gaan raften en canyoning met mijn oudste zoon. Daar zitten we ons al maanden op te verheugen.

Maarja... kost idd ook een bak geld. Wat we gelukkig hebben (vakantiepotje). Maar met de huidige prijzen is het wel steeds meer schrapen en keuzes maken.

On topic. Hoe betalen mensen de rekeningen?
    Wij hebben potjes voor verschillende uitgaven die we maandelijks bijvullen. Gelukkig lukt dat nog voldoende. De luxe positie van 2x een prima salaris.
    Ik vrees echter dat er veel zijn die het niet meer kunnen. En dat worden er steeds meer.
    Dus als we straks weer mogen stemmen dan is het thema armoedebestrijding wat mij betreft een belangrijke bij mijn keuze.

Ysabella en Paardenbloem vinden dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    #28 suus1983, 13 jul 2023
    Laatst bewerkt: 13 jul 2023
    Je kunt ook activiteiten doen die niet zo duur zijn of ze afwisselen natuurlijk. Het hoeft echt niet altijd veel geld te kosten. Zeker als het er gewoon niet is.

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    #29 MamaChantal, 13 jul 2023
    Laatst bewerkt: 13 jul 2023
    We proberen altijd wel iets te sparen, en alle extra's gaan ook op de spaarrekening (kinderbijslag, vakantiegeld, eindejaarsuitkering).
    Kinderbijslag gebruiken we niet alles van.
    Ik werk vaak extra, en dat gaat ook naar de spaar, wil niet structureel extra uren draaien maar pak nog wel eens extra diensten erbij wat dan uitbetaald wordt.
    Daarvan kunnen we weer wat extra sparen (of van kopen).
    We proberen rekeningen altijd direct te betalen of goede afspraken te maken.

Ortho hadden we juist zo goed mogelijk verzekerd bijv omdat we wisten dat ze lang zou beugelen.
    Daaraan hebben wij weinig extra kosten gehad buiten de verhoging van de zorgverzekering na.
    Het was goedkoper de zorgverzekering te verhogen.
    Eigen risico houden we rekening mee.
    Tandarts hebben we inderdaad wel eens kosten aan, maar dat kunnen we gelukkig opvangen.
    Het is soms wel lastig hoor, we kunnen lang niet meer alles en alles is gewoon enorm duur.
    We hebben zo ook weer schoolkosten voor de oudste wat er extra bijkomt.

We gaan in nl op vakantie, dus scheelt een hoop benzine, tol en overnachting e.d. en de kids vinden dat gelukkig ook leuk.

10. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.535
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Zo doen wij het ook want ik werd ook niet goed van die dikke rekeningen iedere keer.
    Op vakantie gaan wij niet, hooguit een weekend weg of dagje uit.

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Klopt.
    Ik reageerde op de zinsnede " maakt de vakantie niet leuker".
    Nou... bepaalde activiteiten maken mijn vakantie wel leuker. En soms kosten die activiteiten dus wel geld.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. Minoesje

Minoesje Niet meer actief

Ik heb veel verschillende spaarpotjes waar ik maandelijks een klein bedrag spaar daardoor hoeven sommige hogere uitgaven (bijvoorbeeld vakantie/kado’s decembermaand/verjaardagen) moment suprême niet in een keer van de betaalrekening. Ook spaar ik koopzegels bij de ah, ik spaar ook nog dubbel zo hard door ah premium. Zo’n hoog rendement heb ik niet op mijn spaarrekening. Soms gaat dat op aan vaste lasten, onverwachte rekeningen en soms aan iets leuks.

En voor echt dure maanden of als alles tegen zit heb ik mogelijkheid tot roodstaan, maar uiteraard probeer ik dit echt te beperken. Maar dan kan ik iig een rekening betalen als het nodig is en verdere kosten vermijden.

13. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
    mijn moeder leeft ook op bijstandsniveau maar die heeft echt heel veel potjes waar ze aanspraak op kan maken. Sowieso die energie toeslag, 1x per jaar vanuit gemeente geld om leuke dingen te doen, bijdrage voor eigen bijdrage ziekte kosten (ze betaald maar €100), en nog zoiets. Dan nog de reguliere dingen als huur en zorgtoeslag waardoor ze meer toeslag krijgt dan de basisverzekering kost (maar ze heeft ook een aanvullende nodig dus betaalt iets van €20 zelf), kwijtschelding afval stofheffing ed. T is geen vetpot uiteraard maar ze geeft zelf ook aan dat het niet slecht is. Misschien toch eens kijken naar regelingen vanuit gemeente?
    Daarnaast koken wij groot en vriezen dan porties in wat oa zij weer mee naar huis neemt waardoor de boodschappen ook behapbaar blijven

Syane en Saartje33 vinden dit leuk.
  14. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Lastig hé de onverwachte kosten.
    Wij hadden na jaren eindelijk een goede auto, veroorzaakt iemand anders schade aan de auto. Moesten wij onverwachts eerder een andere auto, en ja hoor nu heeft deze auto panne en dat loopt ook aardig in de kosten. Gelukkig helpt iemand ons uit de brand, want op dit moment hebben wijdat bedrag niet.

Wij hebben wel potjes voor bepaalde dingen: woon/auto lasten, zorgkosten en vrije tijd. En dan nog een aparte voor de kinderen voor schoolkosten.
    Het eigen risico betalen wij al automatisch in 10x en als het niet gebruikt wordt gaat het naar de zorg rekening.

15. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Wij hebben een kleine spaarrekening, daar gaan dan de niet echt in te plannen rekeningen vanaf. Deze maand kwam de kbs, daar kregen de kinderen nieuwe kleding van, er is er eentje jarig, dus de cadeaus en de boodschappen daarvoor zijn daar ook van betaald.
    Er gingen ook best wat huishoudelijke apparaten kapot, (printer, broodrooster, elektrische deken) het vliegt er echt uit.
    Eigen risico betaal ik ook per maand, dat ben ik in januari al kwijt namelijk.
    Bezuinigen doen we vooral op eten.

16. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Dit doe ik ook bij cz. Gebruik je het niet krijg je het terug.
    Daarnaast kun je vaak voor grote bedragen een betalingsregeling treffen bij de zorgverzekeraar.

Mbt school,zoon hier ook naar de 1e maar voor schoolkosten sparen we al vanaf zijn geboorte dus als het niet vd lopende rekening gemist kan worden dan gaat het daarvanaf.

Sommige maanden zijn helaas was duurder dan de andere, en ik denk dat er een hele grote groep is die de buffer niet heeft en zo dus in de problemen komen.

Hier wel een buffer maar die zakt ook harder dan mij lief is nu alles duurder is.

17. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ook wij merken dat alle kosten erg gestegen zijn. Gelukkig kunnen wij dat financieel dragen en hebben wij weinig te klagen. Echter merk ik dat wij minder kunnen sparen.
    Ik heb mijn bloemen abbonement opgezegd, en doe tegenwoordig mijn nagels zelf ipv naar de nagelstyliste te gaan (ik ga alleen nog heen voor een vakantie).
    Daarnaast hebben wij het geluk dat ik sinds vorig jaar een werkauto heb....al die ritjes die ik altijd maakte voor mijn werk met mijn eigen auto daar legde ik op toe. Dus 1 auto hebben we de deur uit kunnen doen.

En mochten wij allerlei rekeningen tegelijk krijgen dan kunnen we dat betalen van onze spaarrekening gelukkig.

18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.535
    113
    Vrouw
    Wanneer alles tegelijk komt, gaat het hier van de spaarrekening af. We kunnen gelukkig nog wel iedere maand sparen dus hebben een buffer.

19. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.240
    4.195
    113
    Vrouw
    Eigenlijk dit. Beiden prima loon en we hebben het zeker niet slecht: kunnen sparen etc.
    Mass ook wij moeten toch steeds meer opletten en niet teveel onverwachte uitgaven hebben hoor. Het is eigenlijk te idioot voor woorden!

en idd hoe doen mensen het met geen buffer… of 50 euro boodschappengeld?

20. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    - Gezamenlijk hebben wij nu een heel fijn inkomen en hebben we een goed leven. Dat is vele jaren ook anders geweest en hebben we extreem krap gezeten. Nog steeds houden we maandelijks een budget bij, dit geeft veel overzicht. We hebben meerdere potjes gekoppeld aan onze rekeningen. Sommige dingen proberen we te plannen rond de momenten dat er extra geld binnen komt (kinderbijslag, ort 1x per 3 maanden en eindejaarsuitkering). Op de momenten dat we veel tegenslag hebben en er is geen extra inkomen beschikbaar of de potjes zijn leeg trekken we de broekriem aan. Wat wij oa doen:

- Gaan op kampeervakantie met onze eigen tweedehands vouwwagen. Ook op vakantie kook ik bijna alle dagen om kosten te sparen.
    - Veel dingen in en om het huis doen we zelf. Zo hebben we helemaal zelf de volledige achtertuin aangepakt. Alleen de schutting hebben we laten plaatsen. In het najaar komt er een muurtje op zolder en die plaatsen we zelf.
    - We hebben veel tweedehands in huis. De nieuwe dingen die we hebben staan hebben we goed over nagedacht of voor gespaard. Sinds twee jaar wonen wij in ons huidige huis (daarvoor altijd een appartement). In het voorjaar zag ik een loungeset bij het tuincentrum waar ik verliefd op werd. Een loungeset stond al lang op mijn wensenlijstje. Maanden heb ik gewacht en research gedaan en nu heb ik hem pas voor 300 euro goedkoper gevonden.
    - Bijna alles wat we in de tuin hebben staan is eetbaar. Vooral de kruidenbakken schelen behoorlijk gezien de prijzen in de winkels voor kruiden.
    - Wij rijden af en toe naar Duitsland, daar zijn de boodschappen echt een stuk goedkoper.
    - Sinds een week hebben wij een nieuwe auto, dit is een plug in hybride, scheelt behoorlijk in de benzine kosten (dit is een lease auto via werk van man voor echt een super prijs).
    - Ik maak minstens een keer per maand pannenkoeken als avondeten, lekker goedkoop en gewoon met bloem en eieren, dingen die ik standaard in huis heb.

Saartje33 en bluedrake vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina