Rekeningen, hoe doen mensen dat toch?

Discussie in 'De lounge' gestart door anne19791980, 13 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Verstandige keuze idd, wel ontzettend balen!

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Balen, maar waddeneilanden zijn prachtig! Wel alleen ook héél duur helaas.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja tot een bepaalde leeftijd gaat dat prima, maar onze jongste is 11 en wil echt geen kleding meer aan van zijn broer en dat snap ik.

En verder zo duur maken als je wil, ja, maar tot op bepaalde hoogte, want op een gegeven moment krijg je toch kosten die moeten, fiets voor de middelbare school, grafische rekenmachine, eventueel laptop etc.
    Kinderen worden echt wel heel veel duurder nu ze ouder worden en ook die 3e is toch duurder. Bijvoorbeeld bijna altijd 2 hotelkamers ipv een familiekamer etc.

Syane, tuc en Neuzeke vinden dit leuk.
  4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    De beste vriend van onze oudste komt ook uit een gezin van 5 kinderen.
    Ik heb het bij hen nog nooit anders geweten dan dat er financieel weinig ruimte is. Zelfs toen de oudste 2 kleuters waren, was het al zo en toch kwamen er nog 3 kinderen bij.

De laatste keer dat hij hier was, was ook de eerste keer dat ik medelijden had met hem.
    Bij hen weet ik niet of zijn ouders wel beseffen dat hun manier van leven voor hen wek prima kan zijn maar het voor hun kinderen(zeker als ze ouder zijn) toch wel wat triest is.

Luna86 en tuc vinden dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel. Je hoeft niet per se uit eten, en zeker niet elke maand bv. En mijn kinderen krijgen ook niet voor 100en euro's sint cadeaus. Niet omdat het niet te betalen is, maar gewoonweg omdat we het niet nodig vinden.
    We gaan ook niet 3x per jaar voor 1000en euro's vliegen. Daarmee wil ik zeggen, dat wij helemaal niet buitensporig uitgeven, maar ik verbaas me dan idd over zoveel kinderen met heel weinig geld.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben ook heel benieuwd hoe dat "later gaat" met 5 pubers zeg maar.

7. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ow.. haha. We gaan het zien.
    Vast niet die 1000 euro pp voor Turkije.

8. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Hier altijd wel Sinterklaas en verjaardagscadeaus. Met kerst vooral veel extra lekkers. Als de jongste niet meer in kerst geloofd dan doen we met kerst cadeaus. Deden wij vroeger ook zo, en vind ik zelf niet zo gek. Ik hou er het hele jaar rekening mee dat ik aan het eind van het jaar geld moet hebben voor 2 verjaardagen en Sint.

Onze bijna 13 jarige dochter stond laatst naast me toen ik de kast van onze 15 jarige zoon stond uit te zoeken. “Doe je dat weg?” Ja, daar is ie uitgegroeid. “Mag ik het passen?” Ga je gang… Super blije dochter met “nieuwe” spijkerbroeken en hoodies! Zij vindt meisjeskleding uit de winkel helemaal niks. Heb al vaker aangeboden dan gewoon naar de jongensafdeling te gaan maar dat was “akward” volgens dochter. Maar niet elke tiener vindt tweedehands erg. Zeker niet omdat zij een vriendin heeft die heel goed is in het oppimpen van tweedehands kleding en ze dus ziet dat dat ook een leuke manier is om je eigen stijl te ontwikkelen.
    Dat gaat met jongste dochter (van bijna9) niet gebeuren. Dat is een meisjemeisje die nooit jeans draagt, alleen rokjes en jurken. Dus de kleding van oudste dochter kan ik niet meer doorschuiven. Maar ook zij heeft een vriendin die barsten van het geld maar waar ook echt alles tweedehands wordt aangeschaft. Kleding, speelgoed, fietsen. En die moeder verteld daar altijd uitgebreid over. Het is denk ik ook hoe normaal het is in je omgeving. Sowieso heerst er hier niet echt een “dure merken” cultuur op de middelbare school, zoals dat bij ons vroeger was.

9. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Goede vraag! Hoogstwaarschijnlijk komen hier hele interessante antwoorden op, mits "iedereen" ongeacht de hoeveelheid kinderen dit antwoord wil delen.

Mooi nieuw topic:D

tuc vindt dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Nou vergis je niet. Is de reden dat wij dit jaar niet naar de Wadden gaan. Maar wellicht is mei beter te doen. Ik ben er echt van geschrokken. Wij hadden op Texel een landal park gezien waar we graag een keer heen willen, maar vreselijk duur.

bluedrake en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja want eerst dacht ik ook altijd dat het wel meeviel met extra kosten, maar pubers zijn wel echt heel duur. Niet alleen alle extra dingen, maar de hoeveelheid boodschappen alleen al.

Spectre, Syane, Luna86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.114
    1.823
    113
    Keuzes maken.
    Iets waar wij al jaren mee moeten leven.
    Maar zo hebben wij een top jaar en zo een rot jaar.
    Vorig jaar een leuke jaar gehad.
    Pretpark (3 dagen) en vlak daarna weer 6 dage duidsland op een berg.

En dit jaar even niets verhuizen hakt er even in.
    En man is met iets bezig wat ook geld kost.

Al die jaren gingen wij weekjes weg en kon man niet mee.
    En nu heeft man iets en gaan wij dus even niet een weekje weg.

13. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Hier valt dat tot nu toe echt heel erg mee met onze 15 jarige. Wel extra boodschappen omdat hij nu volwassen porties eet, maar hij eet verder heel weinig tussendoor. Mag hij van ons uiteraard maar hij doet dat niet. Dus dat is ook kind afhankelijk.

14. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Ik denk dat voor veel mensen een kind veel en veel meer waard is dan cadeautjes en luxe uitjes. En zo sta ik er ook wel in. Als je het echt niet meer op kan hoesten is het een ander verhaal, maar als hun keuze is om eenvoudiger te leven met meer kinderen dsn snap ik het wel.

15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Maar wie zegt dat het krap is? Ze maken andere keuzes, en dat zal met een reden zijn. Maar misschien zouden ze deze keuzes altijd wel maken?

zegenwens, WWJD en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Maar dat is snel wat mensen denken.
    Dat je bedoeld dat er maar vanalles moet kunnen.
    Nieuwe kledij en uitstapjes en .....
    Maar ik bedoel dus vooral dat wanneer niets kan het triest is .
    Voor mij hoort iets doen, eens wat leuks mogen kiezen er gewoon bij en dan gaat dat niet over luxe.

Dubbelgeluk, suus1983 en tuc vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik snap eenvoudig leven ook wel. Daarom gaf ik ook persoonlijke voorbeelden waarin in absoluut vind dat het simpel/eenvoudig kan.
    Maar je hebt eenvoudig en niks. En ik kan mij ook nog voorstellen dat "de ouders" een extra kind meer waard vinden dan een vakantie. Maar ik vraag mij zelf wel af hoe de kinderen dat uiteindelijk zelf vinden als ze ouder zijn.

Syane, Anouk2005, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Dit.

wij gaan Bijv niet elk jaar op vakantie maar doen wel uitjes zoals musea, pretparken.
    We hadden 2 katten voordat we kinderen kregen, nu ze overleden zijn (16 en 18 jaar later) wilden de kinderen graag nieuwe. Dat doen we niet Oa vanwege de kosten, ik bespaar dat liever en geef het uit aan de kinderen.
    Ze kunnen allemaal op sport. Ene dochter selectie turnen. (2x per week 2,5 uur) andere dochter trampoline turnen en kunst lessen, maar daar is ze mee gestopt en gaat naar de scouting. Oudste wil alleen scouting. Jongste moet nog op zwemles maar heeft watervrees dus daar wachten we nog even mee. Ze kunnen ook allemaal mee op kamp die door turnen en scouting wordt georganiseerd. (€200 per kamp)
    We hebben zelf geen dure hobbies of wensen.
    Schoolspullen kunnen worden aangeschaft.

wat wij dus “opgeven” is een auto, en elk jaar op vakantie. Ik vind dat zelf niet alsof ik ze daar zo ontzettend mee te kort doe.

OliJul, Mammavantwee en WWJD vinden dit leuk.
  19. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.114
    1.823
    113
    Trouwens de vraag wat als je geen cent te makken hebt en wel op vakantie wil.

Het antwoord steek je kop in het zand en ga gewoon.
    Eet daarna zo goedkoop mogelijk (Lidl is zelf over de grens).
    Sta te bakkeleien wat wel en niet gekocht kan worden en ga weer terug kook elke avond braaf en anders leen gewoon geld en gebruik de, dat betalen wij het ooit eens terug smoes.
    Kom thuis en bezuinig nog even verder.
    Maar hey wij waren wel in Spanje en daarna Frankrijk.

Spanje spande de kroon hebben ze zelf in het rood gestaan en was vader nog naar de bank gegaan.

Dit was dus zo'n beetje mijn jeugd.
    Geldzorgen maar wel door roken.
    Veel in het rood staan of zelf afgesloten worden van gas en water.
    Zelf kantje boord dakloos.

Dus dit is iets wat ik echt niet wil.
    Roken is duur dus ben gestopt.
    Vakantie lukt nu even niet (lees post hier boven waarom)
    En wij kunnen elke dag lekker eten en soms zelfs uit eten en daarna nog lekker eten.
    Geen zorgen om geld maar gewoon leven met wat wij hebben.

bluedrake, WWJD en Saartje33 vinden dit leuk.
  20. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Het gaat dan ook niet over situaties waarbij mensen keuzes maken.
    Het ging over mensen die alles schrappen.

Syane, suus1983 en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina