als alleenstaande kan je van €50 echt wel meerdere keren per week groente eten hoor. Dan zal ze niet altijd vers kunnen eten maar beter potgroenten dan helemaal geen groenten Ik koop voor €80 per week voor mij en 2 kinderen waarvan de oudste als volwassene eet. We eten zeker 5x in de week groente. . Verse groentes niet te betalen? Dan zijn diepvriesgroente een prima en zelfs nog betere en goedkopere alternatief. Diepvries is zelfs nog gezonder en verser dan "verse" groentjes.. Voor nog geen 90 cent heb je 2 porties spinazie. Voor €84 cent een zak van 450 gram doperwten en wortelen., een kg broccoli voor €2,30 Bij de lidl hebben ze ook heel vaak diverse groentes in de aanbieding.
Hier sinds kort een nieuw systeem ingevoerd en voor ons werkt het. We hebben alleen maar 2 gezamenlijke rekeningen. Op rekening a komt mijn salaris binnen en daar worden alle vasten lasten die niet variabel zijn afgeschreven zoals hypotheek, opvang, zorgverzekering etc. Daar heb ik dus geen omkijken naar want daar komt maandelijks een vast bedrag binnen en gaat ook een vast bedrag uit. Een korte check van 3 minuten op wekelijkse basis is voldoende. Aan die rekening is een spaarrekening gekoppeld. Daar heb ik diverse spaarpotjes waar ik niet aan kom zoals jaarafrekening energie, jaarafrekeng bsgw, eigen risico zorgverzekering. Ik spaar per spaarpotje een vast bedrag. Zo gaat er 65 euro per maand naar het potje eigen risico. 2x386 euro per jaar /12 =65. Bsgw pak ik 1450 per jaar /12 =120 per maand. Zo bouw ik een buffer op voor de hogere rekeningen op jaarbasis. Op de andere rekening, b, komt her salaris van man binnen. Dat gaat allemaal direct naar de spaarrekening en laat 250 staan op de betaalrekening. Aan die spaarrekening zijn ook weer spaarpotjes gekoppeld: boodschappen, kapper/kleding, cadeaus, benzine, onvoorzien en zakgeld. Op ieder spaarpotje staat een x bedrag, dat is ons maandbudget. Zo boek ik bv 800 euro over naar boodschappen, 250 naar kapper en kleding voor ons 3 etc. Iedere avond loop ik onze pintransacties na van de betaalrekenking en boek het over vd spaar naar de betaalrekening zodat daar gewoon weer 250 op staat. Dus heb ik overdag voor 75 euro boodschappen gedaan dan boek ik dus dat bedrag terug van de spaarrekening naar de betaal. Het is een manier van omdenken merk ik. In principe spaar ik dus alles behalve dat wat ik gebutgeteerd heb om uit te geven. Aan die betaalrekening zijn ook spaarpotjes gekoppeld zoals bijv vakantie etc. Op deze manier kom ik eigenlijk niet meer voor verrassingen te staan
Wij kunnen mijn moeder aankijken om bij te springen. Gebeurt niet snel maar als het gebeurt gaat het om grote bedragen (zoals voor andere auto bijbetalen). Normaal betalen we per maand dan terug, dit keer is t een gift. De zaken die ik eens per jaar betaal zet ik apart: ik betaal woonverzekering eens per jaar, dus zet ik elke maand x aantal weg. Idem voor zwemles, stalhuur, sinterklaas budget. Deze maand was voor ons ook heel rot. Paard werd ziek en we moesten daardoor hooi inkopen, eigen risico etc. Naja was een hele dure maand. Al met al meer dan 700 extra aftikken deze maand.
Wat fijn dat dat voor jou lukt! Ik doe iedere week boodschappen met haar (Geen Lidl of Aldi hier helaas) en zie echt geen mogelijkheid voor haar om iedere dag groenten te eten (met de basics zit ze op ongeveer €60,-). Maar ze zou natuurlijk de broodmaaltijd kunnen overslaan of enkel suiker op haar brood kunnen eten...
Ja Sorry ik begrijp het niet. Waarom broodmaaltijd overslaan of alleen suiker op haar brood? Wij hebben hier gewoon allerlei broodbeleg zoals pindakaas, jam, kaas en worst, ei , smeerkaas. En dit haal ik allemaal bij de AH. Sowieso al 2 a 3 broden in de week en spul voor mee naar school enz. Als alleenstaande /zonder deze troep zou ik veel minder kwijt zijn. Goed op de aanbiedingen letten. Bijvoorbeels de 1 + gratis aanbiedingen. Hier ook regelmatig bij de jumbo hele goedkope etenswaren in de weg is weg bak. Spul wat op datum loopt. een aantal maanden terug lag er bijvoorbeeld veel vlees in. Worsten en pakken gehad voor 1 euro per pak. Ik was iets van 15 euro kwijt en had voor bijna 40 euro spullen. Vaak liggen er van die verse maaltijd/soep paketten voor 2 euro. Bij AH op bepaalde momenten spul met 35% korting Verzorgingsspullen zoals douche gel, deo en shampoo koop ik bijvoorbeeld alleen in de aanbieding. Bijv odorex deo voor 1 euro per stuk. Of palmolive douche gel voor 1 euro per fles. Of ik koop dit bij de action. Zelfde spul, veel goedkoper alleen andere taal op de verpakking. Scheelt ook om van tevoren een lijstje te maken en alleen dat te halen. Wanneer ik zo random boodschappen ga doen dan kom ik met veel meer thuis. Of wanneer ik mn dochtertje mee heb Dan heb ik in m'n AH app 20 euro boodschappen staan en moet ik 44 euro aftikken
Ik lees nog dingen die wij inderdaad ook doen. - Zo spaar ik koopzegels die ik gebruik voor de feestdagen. Wij komen het meeste bij de Jumbo en ik spaar van daar dan ook de zegels, dat kan nu in de app dus nog handiger. Kan er ook eventueel gelijk de boodschappen mee betalen maar zolang dat niet nodig is spaar ik dat op voor einde van het jaar. - Ook hebben we wat groentes in de tuin staan. Zelfs met een klein tuintje of balkon kun je al redelijk veel doen en we hebben ook al van alles uit de tuin gehaald. Geen kilo's nee maar het scheelt toch iets. Volgend jaar hoop ik nog meer uit de tuin te kunnen halen. - Ik bespaar inderdaad ook op de boodschappen. Potgroente, groente uit de diepvries, het kan prima. Vlees haal ik 1x per maand als het loon binnen is bij de Turkse slager. Dan sla ik gelijk groot in. Rundergehakt bv vries ik in per 300 gram. Je hebt namelijk helemaal geen halve kilo vlees nodig in je macaroni of spaghetti bv. We eten ook veel vegetarisch, werkt ook prima. Ik kijk ook altijd in de anti verspil bak van de Jumbo, laatst haalde ik daar een hele grote kip uit voor 4 euro. Of wat zakjes groente voor 0,50 cent.
Maar wat heeft ze dan allemaal nodig voor die 60€? Mijn moeder is ook alleenstaand en heeft 35€ per week om boodschappen te doen, en daar heeft ze iedere dag groente voor (wel bij de lidl dus dat scheelt wel iets). Is je moeder zo'n grote eter dan?
Ik deelde haar verhaal om te laten zien dat het steeds slechter gaat in Nederland en de lage inkomens het zwaar hebben. De budgetbeheerder deelde deze feiten met mij en benoemde dat een flink aantal mensen zich hebben aangemeld voor hulpverlening en de voedselbank, het afgelopen jaar. Voedselbank blijkt mijn moeder dus ook recht op te hebben (gaat ze dus ook binnenkort gebruik van maken). Heel mooi dus dat dat er hier mensen zijn die wel rondkomen maar blijkbaar toch een hoop mensen niet. Dat was dus mijn doel, niet om de uitgaven van mijn moeder te verantwoorden, dat moet ze namelijk bij het budgetbeheer al
Ze willen hier alleen maar helpen met tips. Als iemand aangeeft dat haar moeder met (veel) minder geld kan rondkomen dan heeft diegene misschien wel een paar tips waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. En het kan lonen om wel een keer naar de Aldi of Lidl te rijden en dan wat meer in te slaan. Of vraag een kennis om een keer wat mee te nemen. Mijn buren gaan binnenkort naar Duitsland om groot in te slaan. Als ik ze zou vragen wat voor mij mee te nemen dan doen ze dat.
Maar jij noemde expliciet dat ze van die €50 maar 2x per week groente kan eten. Als iemand anders met n gelijkwaardig budget dan aangeeft daarvan wel 5x per week groente te kunnen eten, dan doe je waarschijnlijk iets verkeerd. Je zou ook kunnen vragen hoe ze dat doen misschien? Al zag ik al enkele tips voorbij komen. Waar een wil is, is vaak ook wel een weg, in dit geval dus blijkbaar ook (meer groente eten in de week met een klein budget)
Maar als je teveel hebt uitgegeven aan de boodschappen (wat in deze tijd al vrij gauw gaat) kom je toch tekort?
wij doet het ook ongeveer zo. In het spaardoel kan je dan precies zien hoeveel je nog in de pot boodschappen hebt. Het is een spaardoel maar je gebruikt het dan eigenlijk niet als spaarrekening natuurlijk maar als budget potje.
Ik wil alleen meegeven om te kijken of je moeder voor 11.00 naar de jumbo kan. Dan hebben ze broden van de dag ervoor voor 50 cent tot 1 euro. Dat scheelt allicht ook
Inderdaad in de ochtend naar de winkel als die mogelijkheid er is. Jumbo heeft een tht schap. Bij de lidl ook veel dag aanbiedingen ivm tht. Misschien een tip om een week menu op te stellen adhv de folder/aanbiedingen?
Wij eten bijna elke dag een maaltijd met diepvriesgroente erdoor/erbij, echt zo makkelijk, gezond én goedkoop! Plus als ze in de aanbieding zijn, leg je makkelijk een voorraadje aan.
En dit is ook een enorm zorgelijke trent. Fijn dat je moeder gebruik mag maken van de voedselbank. En dat dit überhaupt bestaat. Absoluut niet fijn dat het nodig is.
Dat voorraadje heb ik momenteel een probleem mee. Tijdje terug was de rode kool in de aanbieding. (En ik ben de enige in huis die dat eet) En nu moet ik dus, nog voor we op vakantie gaan ruim een kilo rode kool eten En 500g spinazie en ongeveer 300 gram doperwten. De kilobak ijs krijg ik waarschijnlijk wel hulp van de jongens voor.