Rekeningen, hoe doen mensen dat toch?

Discussie in 'De lounge' gestart door anne19791980, 13 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hopen is het niet, want mij maakt het eigenlijk niets uit of ze gaan studeren of niet. Maar als ze willen, wil ik dat ze dat ook kunnen doen. En als ik ervanuit ga dat ze niet gaan studeren en ze gaan allemaal wel, dan is dat een beste uitgave waar we dan niet op gerekend hadden. ;)
    Mijn ouders hebben een aantal pittige jaren gehad in ieder geval, die hadden dus nooit verwacht dat alledrie hun kinderen zouden gaan studeren (en dus tegelijkertijd voor een aantal jaar).
    Ik houd er dus liever rekening mee dat dat wel gebeurt, financieel gezien. En ja wij hebben daar wel over nagedacht toen voordat we onze kinderen op de wereld zetten. Met de wetenschap dat niemand in de toekomst kan kijken, dus als we ziek worden, onze banen verliezen of overlijden is de financiële situatie natuurlijk heel anders dan nu. Maar dat geldt ook voor gezinnen met minder kinderen.

GossipGirlxoxo en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Dat kan. Maar is echt geen landelijke tendens.
    Als je googlet vind je allerlei cijfers. Maar niets wat hier op lijkt.
    Wat ik vind is dat van degenen die doorstuderen de verdeling alsvolgt is:
    40 procent van de jongeren tot 25 jaar die deelnamen aan vervolgonderwijs volgde een mbo-opleiding tijdens studiejaar 2021-22. Bij het hbo en wo was dit respectievelijk 35 en 25 procent.
    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/40/jongeren-relatief-vaak-naar-middelbaar-beroepsonderwijs

NiekeKris, Anouk2005 en Damay77 vinden dit leuk.
  3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Nee
    Klopt niet hoor. In het leerjaar 21/22 ging 40% van de leerlingen na de middelbare school naar het mbo.
    35% naar het HBO en 25% naar het WO.

HOok al is er een kans dat ze niet gaan studeren, dan is het toch niet onnodig om te sparen? Je weet namelijk van tevoren niet of je kind gaat studeren. Er is ook een grote kans dat het wel gaat studeren. Daar moet je dan wel al voor gespaard hebben of het geld achter de hand hebben anders moet je nee verkopen.
    Je hebt hier op het forum al paar x gemeld dat jullie geld zat hebben dus jij hoeft nderdaad niet te sparen voor de opleiding voor je kinderen. Maar hou je er ook rekening mee dat veel mensen het minder ruim hebben? Dat die wèl jaren moeten sparen om een bedrag achter de hand te hebben voor het geval dat ze Willen studeren?

Ik spaar al vanaf hun geboorte de kinderbijslag. Ik weet totaal niet of ze gaan studeren. Maar zo ja dan heb ik dat geld achter de hand. Gaan ze niet studeren? Ook prima. Dan kijk ik tegen die tijd wel wat ik met het geld doe. Voor hun voor rijbewijs, uitzet whatever of misschien zit ik tegen die tijd zelf wel in de problemen en heb ik het zelf nodig. Dat zien we tegen die tijd wel.
    Maar ik heb het geld op dat moment dan wel.

Snoopy1979, NiVa0230, Kundera en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Klopt. Was Ik me ook niet zo van bewust maar het kan aardig aantikken.
    Voor de oudste in een paar maanden tijd al flink wat geld kwijt:|
    - grotere kledingmaat
    - grotere maat schoenen
    - schoolspullen
    - €200 voor kamp
    - nieuwe fiets (al kan je die zo duur maken als je wilt. Desnoods 2e hands)
    - voor school moeten ze een device a €510 euro.
    - voor nieuwe school ook even €400 voor kamp en bepaalde uitstapjes
    - sportspullen die te klein zijn en nu volwassene maat nodig dus duurder.
    - tm 11 jaar mogen ze gratis met de trein. Moet nu voor haar betalen
    - zag al vakantieparken waar ze vanaf 12/13 jaar als volwassene gerekend worden.
    - ze gaan als een volwassene eten enz enz.

En daarnaast heb je natuurlijk bij elk kind ook kans op hoge kosten om andere redenen. Zo heeft mijn jongste een diagnose gekregen en gaat die persoonlijk begeleid worden door iemand via pgb wat niet helemaal vergoed wordt. Mijn eigen bijdrage voor een jaar wordt zo'n €3500 :|
    Dan ben ik blij dat ik dat kan betalen en haar deze hulp kan geven. En op zo'n moment ook heel blij dat ik maar 2 kinderen heb....:roflmao:

Shay25, GossipGirlxoxo en Cornflake vinden dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Is er iemand die dat zegt dan? Volgens mij gaat het hier om basic dingen zoals voldoende goed voedsel, een cadeautje een keer of een klein uitje. Niet perse vakanties

Shay25, Neuzeke, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.751
    113
    #686 citroenrasp, 26 jul 2023
    Laatst bewerkt: 26 jul 2023
    Ja, dat las ik inderdaad.

Correctie: het werd sneu gevonden.
    Maar volgens mij is dat hetzelfde als zielig.

Mammavantwee en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.158
    3.803
    113
    Maar zo kom je op 100%, dit zegt dan weer niks over hoeveel jongeren in totaal niet gaan studeren...

Ik vind bijvoorbeeld dit: https://nos.nl/artikel/2469965-hoogste-aantal-voortijdige-schoolverlaters-in-tien-jaar

Maar ja, hier staat het percentage dan weer niet bij! Irritant. Hoe dan ook, ik hoop toch wel dat mijn kinderen gaan studeren hoor, of dat nou mbo, hbo of universiteit is.

Saartje33 vindt dit leuk.
  8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ja precies. Ik vond ergens rond de 2-3% nieuwe vroegtijdig schoolverlaters per leerjaar tot 23 jaar na het VO.

Vulpen vindt dit leuk.
  9. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.158
    3.803
    113
    Toch wel handig om als je de mogelijkheid hebt er wat geld voor opzij te zetten dan ;)

Syane, Cornflake en Neuzeke vinden dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    In mijn ogen zit er nog wel wat verschil tussen sneu en zielig. Sneu vind ik meer in de categorie, jammer, maar helaas. Zielig vind ik een graadje erger.

Syane en Damay77 vinden dit leuk.
  11. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.292
    1.317
    113
    Vrouw
    Nou ja wij hebben er wel over nagedacht maar je weet nooit zeker of je het over 15 jaar kan betalen. Misschien ga je scheiden, overlijdt je partner, word je arbeidsongeschikt. Of andersom kun je het misschien juist betalen want je kunt altijd meer gaan werken als je kinderen ouder worden etc.

Wij hebben wel bedacht bij de kinderen kan het financieel, ziet het er naar uit dat het later ook kan? Ja met de kennis van nu en wat we nu sparen kan dat. Maar geen garantie natuurlijk. Voor hetzelfde geld heb ik over 4 jaar een probleem omdat mijn man bij me weg gaat of omdat ik arbeidsongeschikt raak ofzo.

Saartje33 vindt dit leuk.
  12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Maar het gaat toch om het algemeen en niet specifiek om jouw kind? Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Jouw kind heeft ass en voor haar zal een vakantie een straf zijn.
    Maar voor veel kinderen die nooit of zelden op vakantie kunnen is het gewoon sneu. Horen allerlei leuke verhalen van hun vrienden en klasgenootjes en zelf kunnen ze nooit weg.
    Persoonlijk mee gemaakt. Wij gingen vroeger nooit op vakantie. Weliswaar af en toe dagjes uit maar nooit met de familie ergens een weekend of langer naar toe. Vonden wij als kinderen heel erg. Allerlei leuke foto's van anderen kinderen zien, leuke verhalen horen en zelf nooit ergens geweest. Ik vind dat sneu en vond dat ook sneu voor mezelf:oops:
    Zelfs als ik erop terug kijk. Sneu, niet zielig.
    Probeer er dus ook alles aan te doen dat mijn kinderen wèl op vakantie kunnen. Hoeft niet duur, of super ver. Maar er wel even uit zijn, herinneringen maken die ze ook met anderen kunnen delen.

puzzelstukje, Syane, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.121
    1.825
    113
    Mijn hart is ook groot voor nog 10 kinderen.
    Iets wat mijn lichaam vast wel aan zou kunnen.

Maar mijn verstand zegt heel hard nee.
    En dan buiten het feit dat er een erfelijke ziekte mee speeld.
    Hoe de piep moet ik dit financieel redden.
    Straks heeft ze een laptop nodig een telefoon.
    En ja wij mogen aan potjes zitten iets wat kwijt echt niet altijd leuk vinden.
    Al krijgen wij ook niet overal vrijstelling van.
    Gemeente belasting betalen wij ook helemaal.
    Wij hebben 2 auto's (is geen keuze).

Soms moet je ergens voor kiezen en wij zijn wel erg makkelijk hierin.
    Waarom op onzeker zitten als je zeker kan leven.

Oja en dochter kost ook een vermogen gelukkig Word dit dan wel betaald.
    Dit alleen omdat ze niet op school zit.

14. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.292
    1.317
    113
    Vrouw
    Ja exact dit bedoel ik dat. Helemaal afdichten kan je dat niet voor de toekomst.
    Als ik per definitie al niet zou kunnen rondkomen was ik waarschijnlijk al niet aan de derde begonnen nee.

Syane vindt dit leuk.
  15. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.292
    1.317
    113
    Vrouw
    Maar dat hoeft niet financieel te zijn. Wij gingen nooit op vakantie. En niet omdat het er financieel niet was dat was er juist wel. Maar mijn vader had een eigen bedrijf dus het kon niet. Geen tijd. Ik heb er niet echt wat aan overgehouden eigenlijk en kijk terug op zomers vol met slapen in een tent in de tuin met vriendjes en vriendinnen. Of zwemmen bij het meer bij ons om de hoek… Het gaat inderdaad om de herinneringen maar of dat echt in de zin van vakantie ofzo moet zijn…

GossipGirlxoxo, Saartje33 en WWJD vinden dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Je weet niks van te voren. Maar er helemaal geen rekening mee houden vind ik niet slim.
    En wij leven altijd al ruim, wat betekend is dat wij qua kosten aan huisvesting en uitgaven zorgen dat we voldoende over blijven houden. Dekken we daarmee alles 100% af, nee zeker niet. Maar het resulteert er wel in dat wij nu geen enkele "last" van de hogere prijzen hebben. Ik vind het wel schokkend hoor soms, maar we hoeven er niets voor te laten. En we zijn echt geen mega verdieners.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Niemand kan in de toekomst kijken, dus wat jij beschrijft kan iedereen overkomen en dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

Maar wanneer je al nauwelijks rondkomt en dan besluit er dat er nog 3 kinderen komen is dat natuurlijk wel een ander verhaal.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Yup. Mee eens.. zo dachten m'n ouders er ook over. Ach, er kan er altijd nog 1 bij.
    Met als gevolg dat we nooit op vakantie konden want dat was te duur. We konden niet studeren. Daar was geen geld voor en hier er was ook nooit over nagedacht om hier voor te sparen. De opleidingen na de middelbare school en studies hebben we zelf moeten betalen. Op een gegeven moment had iedereen thuis een computer. Werd er verwacht dat je voor school werkstukken enz op computer maakte. Wij hebben als kinderen zelf een computer moeten kopen. Want, geen geld. Rijbewijs enz allemaal zelf bekostigd. Er waren geen uitvaartverzekeringen voor de kinderen afgesloten. Want..... te duur.
    We zijn er niets minder op geworden hoor. Maar ik heb me wel voor genomen het bij mijn kinderen echt anders te doen. Voor een evt opleiding te sparen. Dat we op vakantie kunnen, ze geen uitzondering zijn. Ze krijgen later echt niet alles in hun schoot geworpen en mogen misschien hun rijbewijs tegen die tijd zelf betalen. Dat weet ik nog niet. Maar zo mogelijk wel een goede basis.

Vulpen, Dubbelgeluk, suus1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Je omschrijft eigenlijk mijn hele standpunt en waar mijn vraag in dit topic vandaan kwam.

kadootje, Vulpen, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.743
    113
    Vrouw
    Het is jammer dat sommigen het niet goed lezen en begrijpen wat er bedoeld word.
    Want het is eigenlijk een interessante discussie.

Suzy85, GossipGirlxoxo, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina