Rekeningen, hoe doen mensen dat toch?

Discussion in 'De lounge' started by anne19791980, Jul 13, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Tja, sneu....ze hebben gewoon andere waarden en normen. Zij vinden dat veel kinderen tegenwoordig teveel 'gepamperd' worden, een ander vindt het voor hun kinderen weer sneu.
    Is dat niet gewoon het verschil dat er mag wezen?
    Zij zullen zelf vroeger ook best weleens gehaald hebben, is dat persé erg?
    Ik vind hun kinderen niet zielig, het zijn doorzetters en harde werkers, dat kan 'erin' zitten maar wellicht ook omdat ze dat zo mee krijgen, geen idee.
    Ik vind voor beide keuzes wel wat te zeggen hoor. Ik vind niet persé het ene beter dan het andere.

Saartje33 likes this.
  2. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,819
    18,535
    113
    Female
    Ik moest ook bijna 20km enkele reis naar de middelbare school fietsen en dan ook nog een brug over. Pffft. De hel. Maar iedereen deed het. Dan spreek ik over 17 jaar terug. Als ik er nu over na denk vind ik het ook not done. Wij waren zo'n 1,5 uur aan het fietsen. Dan thuis ook nog huiswerk maken. Ik weet niet hoe ik die tijd ben doorgekomen... gelukkig mochten we met slecht weer met de bus en in het laatste jaar kreeg ik een bus abonnement.

Featherr and suus1983 like this.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Ik vind dat dus ook zo stom! Juist als je het zelf ook moest en het niet leuk vond wil je het toch beter doen voor je kinderen?
    Kun je het niet betalen, dan houdt het gewoon op, niks mis mee. Kind houdt er heus geen trauma aan over dat ie op een gewone fiets moest, maar het argument ik moest het vroeger ook, vind ik zo ontzettend stom.

4. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

Dec 6, 2018
    3,885
    5,832
    113
    Female
    Tja wij hebben geen auto, en ook geen elektrische fietsen. Doen alles fietsend en lopend, dus soms worden we nat. Krijg je niks van. Kinderen hebben aan ons dan ook een voorbeeld want wij worden net zo goed nat. Ze klagen ook nooit, want ze zijn het altijd zo gewend geweest. We hebben ook best nog wat mensen om ons heen zonder auto. En mijn man heeft 9 jaar 15 km enkele reis naar het werk gefietst. Tot we dichterbij zijn werk gingen wonen.

WWJD, Gewooniemand, Mamafiets and 2 others like this.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Ja precies. En wat niet kan financieel, dat kan niet, denk dat iedereen dat wel begrijpt, maar jeetje. En vroeger had je geen elektrische fietsen, dus toen was dat geen optie. Nu bestaat die optie wel en in dit soort gevallen snap ik niet waarom je daar geen gebruik van zou maken (indien financieel mogelijk).

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Alsof je met een elektrische fiets minder nat wordt... nee hoor. Mijn man fietste altijd 19km enkele reis op zijn racefiets en nu 14 op een elektrische fiets. Scheelt hem veel tijd, is niet perse sneller, maar je hoedt niet ook nog eens te douchen en om te kleden etc.

puzzelstukje likes this.
  7. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

Dec 6, 2018
    3,885
    5,832
    113
    Female
    Nee uiteraard wordt je dan ook nat. Man vond het altijd heerlijk, dat fietsen. Nu hij niet meer fietst is hij gaan hardlopen om toch een beetje dezelfde beweging te krijgen want dat mistte hij echt meteen.

Mamafiets and suus1983 like this.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Ja hier vond man het ook geen probleem, maar wielrennen ging niet heel goed samen met zijn marathontraining, dan train je andere spieren. Hij is nu weer aan het trainen voor de marathon van Amsterdam en dan wielrent hij alleen af en toe en dus niet elke dag. Dan is zo'n elektrische fiets heel fijn. Maar goed, mijn man loopt dus sowieso elke dag al minimaal 10km hard, dus die beweging op de fiets is ook niet perse nodig.

9. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    Ik vind elektrische fietsen onveilig. De hersenen van de net middelbare scholieren kunnen de snelheid nog niet aan qua inschatten ect. Daarnaast voor de conditie en gezondheid helemaal niet verkeerd om gewoon te fietsen. Dit gezegd te hebben wel een uitvinding voor kinderen die om welke reden niet stukken kunnen fietsen. Mits goed begeleid.

Gewooniemand likes this.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Haha, mijn zoon baalt juist als een stekker dat zijn elektrische fiets begrensd is op 25km, want op zijn gewone fiets fietste hij gemiddeld 32km/u. Dus dat argument gaat niet helemaal op.
    Conditie/gezondheid kan zeker een goed argument zijn. Is hier geen issue verder, want mijn kinderen sporten veel.

11. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Die van mij was ook al op internet aan het zoeken geweest hoe de begrenzer eraf kan. Was allemaal heel makkelijk. Gaat alleen niet gebeuren, en daarom ben ik echt de raarste moeder ooit. Van alle ouders mag het behalve weer van mij :p

Kolibrie2, Mamafiets, Syane and 4 others like this.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Haha altijd zo'n leuk argument. Al te vaak gehoord. Hier blijft de begrenzer er ook lekker op, zit er niet voor niets. Wil ie sneller, gaat hij zijn scooterrijbewijs maar halen.

13. GossipGirlxoxo

Ik deel je mening dat ik electrische fietsen niet helemaal veilig vind. Niet perse de snelheid maar wel de kracht van het optrekken. Wij hebben sinds kort een knaap fatbike en ik rij er ook weleens op. Ik vind het best eng soms als ik heel weinig kracht zet met trappen dat die fiets al naar voren schiet, bijvoorbeeld bij een stoplicht, ben altijd meer aan het afremmen dan aan het fietsen op dat ding.

Saartje33 likes this.
  14. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    Ook dat inderdaad, niet voor niks dat er toename van ongelukken is helaas.

15. GossipGirlxoxo

Ik denk ook niet dat het lang duurt voor de fietshelm plicht op elektrische fietsen komt.
    En ik denk dat de ongelukken een beetje verplaatst zijn van snorfietsen naar elektrische fietsen sinds op de snorfietsen de helmplicht is ingegaan. Wij hebben om die reden de electrische snorfiets verkocht en een fatbike gekocht.

16. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    ik hoop oprecht dat dit er komt! Dan moet iedereen er gewoon aan.

17. Marti

Marti Fanatiek lid

Apr 18, 2014
    2,384
    867
    113
    Ik moest vroeger ook door wind en weer een eind fietsen naar de middelbare school. Bussen reden niet in het gat waar ik woonde. De keren dat mijn moeder mij gebracht heeft is op 1 hand te tellen. Word je hard van zei ze altijd. Ik ben voor mijn kinderen heel blij dat ze lopend naar de middelbare kunnen. We kunnen die school zien vanuit ons voorraam. Zo dichtbij. Dat vind ik oprecht fijn.

Maar ontopic: ik heb spaarpotjes voor bepaalde dingen zoals kosten hond, de camping (seizoensplek), kosten boekhouder etc. Dat zijn dingen die jaarlijks terug komen dus daar spaar ik maandelijks voor. September is voor ons altijd een dure maand. Beide zzp'ers, dus beide geen loon 3 weken lang. 2 jarigen die maand, contributie dansen voor mij, vrijwillige ouderbijdrage van school. Dat soort dingen komen altijd die maand. Dat weet ik dus spaar ik ervoor. Dat geld zet ik apart en kan ik de maans september gebruiken. Onverwachte rekeningen gaan dan van de normale spaarrekening af.
    Vrijwillige ouderbijdrage gaat van de kinderbijslag af. Daar houd ik dan rekening mee.

18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,370
    30,668
    113
    Female
    T is niet zozeer dat hij hetzelfde moet als wat ik vroeger moest.
    Maar meer. Ik deed het vroeger dus het kan gewoon. Als je sommigen hoort dan zou je denken dat het onmogelijk is om dagelijks op de fiets te stappen.

En ja... er zijn nu meer opties (elektrische fiets). Maar daar ben ik helemaal niet voor. Hij heeft jonge gezonde spieren en die kan hij gebruiken. Dus hoef ik geen bakken extra geld uit te geven voor een beetje luxe.

Hij hoeft ook maar 8 km, dus dat valt best mee. Zijn vrienden fietsen ook niet elektrisch.
    Bij grotere afstanden of gevaarlijker wegen of heuvels/bruggen snap ik best dat je die alternatieven in overweging neemt.

Gewooniemand and Saartje33 like this.
  19. Megara

Megara Fanatiek lid

Feb 5, 2023
    1,498
    1,709
    113
    Female
    ik had geen eens een keuze.
    Bij ons reed er geen bus dus ik moest sowieso op de fiets.
    Mijn broer moest ruim 20km. Bus was geen optie want hij moest aan de andere kant van het water zijn. Dan moest ie 2x overstappen en het laatste behoorlijke eind lopen.

mijn kinderen krijgen echt geen elektrische fiets.
    In elk geval niet van mij, misschien van hun vader wel.
    Willen ze het zo graag dan kunnen ze zelf het geld bijleggen.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Ja maar 8km is ook geen 17km he? 8 km doe je in 20 minuten.
    Verder vind ik alles met vroeger vergelijken gewoon raar. Tijden veranderen. Je wil je kind niet op een elektrische fiets omdat de beweging goed voor hem is. Snap ik. Je wil je kind niet op een elektrische fiets omdat jij die vroeger ook niet had? Nou dat vind ik dus echt kul.

Share This Page