Sinds ik op dit forum kom, merk ik dat er een aantal énorme verschillen zijn op gebied van gezondheidszorg, zwangerschap, bevallen,... in Nederland en Belgie. Zo hoor ik verhalen over 20 weken echo niet terugbetaald (is de belangrijkste echo nogthans want hierbij worden alle organen nagekeken), lange wachttijden om bij een dokter of gyn terecht te kunnen, en net las ik dat onthaalmoeders (opvangmoeders) niet moeten stoppen met werken tijdens hun zwangerschap, hier is dat namelijk wel zo ivm risico op cmv-besmetting (kan ernstige gevolgen hebben voor de ongeboren vrucht) Kennen jullie nog verschillen en wat is jullie gevoel of idee daarbij?
In belgie krijg je meer kinderbijslag dan in nederland. Maar in belgie zijn de luiers en andere baby producten weer duurder dan in nederland. leuke topic trouwens
In Belgie vechten ze eerder voor het leven van een veeeel te vroeg geboren baby. Geloof dat dit 2 weken verschilt.
Ja vind het interessant dat eens te lezen en horen hoe jullie erover denken. Het is soms echt niet eerlijk verdeeld. Ik ken wel mensen die vanuit Nederland pampers meebrengen Is inderdaad een serieuze korting!
Ik ben Nederlands maar woon in Belgie. Ik ben hier dus ook zwanger geweest en in het ziekenhuis bevallen. Enkele 'feitjes'; -Ik heb een echo gehad met 12, 20 en 30 weken (Dat is standaard. en wordt ook gewoon vergoed) -Controleren op toxoplasmose wordt ook vergoed, en is hier erg gebruikelijk, bijna iedereen doet het. -Je mag hier thuis in poliklinisch bevallen, maar ze zijn meer voorstander van een langer verblijf in het ziekenhuis. Je blijft dan normaal gezien na de bevalling 5 dagen in het zh (wat ik als heel prettig heb ervaren) -Met wie ik ook te maken had (gyn, vroedvrouw, HA etc.) stuk voor stuk werd ik iedere keer zeer vlot, vriendelijk en vakkundig geholpen. -De ruggenprik is hier heel normaal, bij mij kwamen ze het ook uit zichzelf vragen. -Ik heb al met al zo'n 300.- betaald voor mijn bevalling (incl. ruggenprik). Maar ik betaal dan ook maar 3.- per maand aan verzekering. Als ik met een volgende kindje weer hier in het zh beval zal ik alles vergoed krijgen, want ik heb nu een kliniplan-verzekering (destijds wist ik nog niet af van het bestaan van deze verzekering) a 35.- per jaar -Kinderbijslag: 1 kindje = 78.- p/mnd. Voor ieder 2e of volgende kindje apart krijg je 143.- p/mnd. Daarnaast krijg je bij de geboorte vh ziekenfonds een geboortepremie (was geloof ik 260.-) en dan nog kraamgeld van 1100.- Verbazingwekkend veel dus, in mijn ogen.
in belgie gaan kinderen al met 3 jaar naar school hier pas met 4 jaar. Vind ik wel een beetje jong 3 jaar.
@ Fleur; dat hoeft niet hoor. Ze MOGEN naar school met 2.5 jaar maar zijn pas leerplichtig met 6 jaar.
o oke sorry 2,5 jaar gaan er dan echt al kids volledig naar school. Mij is laatst verteld dat ze al met 3 jaar naar school moeten
Hoi Female, ja, jij kunt wel vergelijken zo Hier kennen we trouwens niet echt wat jullie een verloskundige noemen. Wij gaan eigenlijk naar de gynaecoloog of de huisarts. Ik koos ervoor elke keer naar de gynaecoloog te gaan en heb hierdoor toch tot nu toe bij elk bezoek al een echo gehad. Je krijgt er drie terugbetaald, en die rekenen ze aan. De andere doen ze zomaar Aan 2.5 jaar kunnen ze naar de kleuterschool, daar leren ze liedjes, tekenen, spelen,... Het is er natuurlijk soepeler dan eenmaal ze zes zijn
Nee je hoeft ze ook niet full time naar school te doen, mag je zelf inplannen zeg maar. Je kunt bijvoorbeeld ook alleen de ochtenden doen. Maar nogmaals, het mag, maar vanaf 6 jaar dus pas verplicht
belgie heeft zijn electra nog boven de grond. effe off topic verder zeg ik altijd amaai iets echt bels (woonde aan de grens) maar nu word er vaak gevraagd wat betekend amaai haha en dan zeg ik van goh of gewoon amaai maar wat betekend het precies?
Wat betekent amaai precies. Leuke vraag! Bij amaai, zou ik zeggen, gaan je ogen even open van verbazing; dus verbazing, verrast zijn...?
Wat een leuke topic vind ik dit! Wij gaan altijd op vakantie naar cadzand(zeeland) en maken regelmatig uitstapjes naar belgie. Ik zou alleen geen verschillen kunnen noemen.. Is me nooit iets echt opgevallen!
Het is geen woord, eerder een geluid of uitspraak zoals een zucht, of Fiiew of wow.. uitspraak van verbazing
Dat klopt niet helemaal. Een verloskundige bestaat hier wel degelijk. Hier heet het een vroedvrouw en ik zou niet zonder kunnen! Ik heb ditmaal gekozen voor een vroedvrouw én een gyn. Je kan hier zoveel, maar je moet wel even rondkijken natuurlijk want de gyn zal je dat niet vertellen dat er nog andere opties zijn Sommige gynaecologen hier zijn veel te medisch gericht en dat vind ik echt erg!