Rekeningrijden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MadeInUSA, 26 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    De accijnsverhoging van einde deze week kunnen ze beter een andere naam geven. Tenslotte betaal je in Duitsland ook wegenbelasting in je liter benzine/diesel. In een keer klaar zonder dure onderzoeken en iedereen betaald 12-17 cent per liter ook de buitenlandse toeristen.

wij rijden veel in het buitenland en betalen dus straks dubbel voor deze kilometers. Vindt het echt van de pot gerukt ook vanwege bovenstaand al genoemde redenen. Klimaat is een melkkoe geworden. Als je ervoor betaald bestaat het blijkbaar ineens niet meer.

Spectre vindt dit leuk.
  2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dit is een nog veel beter alternatief natuurlijk.
    Aan de andere kant is de impuls om te veranderen misschien weg? Of ik nu voor 1.80 of 2 euro tank. Ik rij er geen km minder om.

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Maar de gebruiker met weinig of zelfs geen uitstoot betaalt evenveel als degene met een grote diesel. Hoe is dat eerlijk, hoe stimuleert dat milieuvriendelijke keuzes? En het erop achteruit gaan treft vooral degenen die zuinig rijden, omdat ze er bewust voor gekozen hebben of geen keus hebben, of juist een flinke investering hebben gedaan om vaste lasten te verlagen.

Binnen een "gebruiker betaalt" systeem voel ik in dat kader wel voor wat iemand hier zei: verwerk de maatschappelijke kosten van het autorijden in de benzineprijs. Dan blijft het lonen om zuinig te rijden, betaal je niet dubbel voor je km's in het buitenland, en betalen de gastgebruikers (toeristen) deels mee.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    #24 MadeInUSA, 26 jun 2023
    Laatst bewerkt: 27 jun 2023
    Wat er mis is met dit plan, dringt ook door als je omrekent wat het voor de lasten per km betekent als je het gaat verrekenen alsof het benzinekosten betreft. Tot nu toe de belangrijkste parameter voor kosten naar gebruik.

Koekblik of een Toyota Prius: verbruik 1 op 20. 8 cent per km is dan alsof je benzineprijs met 20x0.08=1.60 euro per liter omhoog gaat.

Middenklasser: ga even uit van 1 op 13. Omgerekend zou dat neerkomen op 13x0.08=1.04 euro.

Zuipschuit 1 op 8: denk aan 8x0.08=0.64.

Elektrische middenklasser, 15 kwh per 100 km (ANWB): bij 40 cent per kwh, dus 6 cent per km als je alle stroom van het gewone net afneemt. Wordt dus ruim 2 keer zo duur. Met zonnepanelen wordt dit verschil nog groter.

En hier bovenop: het bedrag dat komt te vervallen als wegenbelasting en BPM, is voor grote, vervuilende auto's ook veel groter dan voor kleine en zuinige auto's. Zie ook mijn eerdere post over de equipoises bij verschillende belastingklassen.

Oftewel de relatieve toegenomen last voor kleine verbruikers is veel groter dan voor grote vervuilers. Je plaatst een deel van de kleine verbruikers in een onmogelijke situatie, en een ander deel ontneem je de financiële prikkel om duurzame keuzes te (blijven) maken mbt hun voertuig.

5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar toch is het wel eerlijk. Door gebruik slijt het wegdek en moet het zo nu en dan vervangen worden. Een elektrische auto zorgt net zo goed voor slijtage als een dikke diesel.
    Er zijn andere manieren om te stimuleren duurzaam te gaan rijden.

6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    En ik denk dat een koekblik van 900 kilo een stuk minder slijtage toebrengt dan een Mercedes c klasse van 2 keer zo zwaar.
    Nu is je wegenbelasting afhankelijk van brandstof, emissie en gewicht. Ook milieu speelt hierin dus een nadrukkelijke rol. Die factor wordt overboord gegooid.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Het is een oneerlijk systeem. Er zijn mensen die gewoon niet zonder auto kunnen. Die niet minder kunnen rijden. Bijvoorbeeld ivm hun werk. Die worden met dit plan verschrikkelijk op kosten gejaagd.
    Ik werk bijvoorbeeld in de wijkverpleging 30 km verderop. Werk onregelmatige tijden..avonddiensten tot laat, in het weekend enz. 2 a 3x in de week een dubbele dienst dus ochtend en avonddienst. Ik rij zo'n 2000-2500 per maand.
    Ik heb die auto gewoon nodig. Enkele reis doe ik 20 minuten over. Met de bus meer dan als een uur. (+ daarbij dat ik gewoon niet met de bus kan jvm hondsberoerd worden ivm wagenziekte en omdat ik vanwege ASS niet tegen alle prikkels kan. Maar dat is bijzaak).
    Met een electrische fiets zou ik er 1.5 uur enkele reis over doen.
    Op m'n werk pak ik regelmatig de fiets om van cliënt naar cliënt te gaan. Thuis pak ik de fiets voor afstanden onder de 8 kilometer. Maar voor m'n werk heb ik hem echt nodig en ik zal niet de enigste zijn.
    En dit doen ze niet voor het milieu maar om de staatskas te spekken omdat ze nu inkomsten mislopen door o.a. die electrische auto's.

Dus als ze mensen zoveel mogelijk uit de auto proberen te krijgen lopen ze op den duur nog meer geld mis wanneer mensen minder gaan rijden. Wordt het zeker voor diegene die nog wel rijden, NOG duurder.... geld moet ergens vandaan komen hè:rolleyes:

Las al ergens dat het de bedoeling is dat die kilometerheffing na starten na een aantal jaar richting de 12 cent km moet gaan:(

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind het lastige hiervan dat mensen zonder alternatief vooral geraakt worden. In mijn vorige baan kon ik of 45 minuten met de auto of 1,5 uur met ov naar mijn werk. In beide gevallen was sowieso mijn kilometervergoeding gemaximaliseerd op €60, dus in beide gevallen draai ik verlies op de reis. Maar door een zuinige kleine auto te kiezen werd ik het minst geraakt qua tijd en kosten.
    In dit nieuwe model zou ik nog meer kwijt zijn en krijg ik vast niet opeens meer vergoeding voor mijn reis vanuit mijn werkgever. Iemand anders met een leaseauto of echte kilometervergoeding rijdt vrolijk verder.

Huismuisie vindt dit leuk.
  9. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.606
    8.358
    113
    Vrouw
    Dat ligt eraan hoe moeilijk het voor hun is om aan personeel te komen. Als ze veel te weinig personeel kunnen vinden zullen ze wel meer moeten bieden. Als het een beetje te weinig is zal de werkdruk waarschijnlijk omhoog gaan.

10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het is hoe je het ook wend of keert altijd een oneerlijk systeem voor een bepaalde groep mensen. Zoals het nu is is het ook niet eerlijk.

evaleana vindt dit leuk.
  11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Dat werkt in de commerciële sector zo, maar ik werk in de zorg.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Voor ons maakt het niks uit waarschijnlijk. We rijden ongeveer 5000 a 6000 per jaar denk ik. Met 1 auto. Man krijgt alles vergoed ( vliegtuig, trein en taxi). Zal gelijk of net iets meer zijn dan de wegenbelasting

Maar ik denk dat ze echt nog veel onderzoek moeten doen naar het echt eerlijk maken van deze regeling. Het moet niet zo zijn dat mensen straks zoveel meer kwijt zijn en dan het niet meer kunnen betalen.

13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    De overheid zal ook gewoon kijken naar de inkomsten die ze nodig gaan hebben in de toekomst. Als steeds minder mensen diesel/benzine rijden. Hebben ze veel minder inkomsten aan accijnzen op die brandstoffen. Dus hebben ze een nieuwe melkkoe nodig. Nu gaan ze nog uit van 7-8 ct per km. Dat gaat natuurlijk steeds een ct omhoog om hun begroting rond te kunnen krijgen….:rolleyes:

Spectre, pluk, bosi333 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat een drama he. Dat we hier in Nederland zulke goede wegen hebben. Het voordeel hiervan is, als je geen gebruik van de weg maakt, hoef je ook niet te betalen. Dat is nu wel het geval. Dus in die zin is het wel eerlijker.

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    IK stond er eerst best voor open, dat
    Als je geen auto hebt, betaal je ook geen wegen belasting. We betalen allemaal mee aan dingen waar we geen gebruik van maken.

Clairemin vindt dit leuk.
  16. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Wel logisch dat die begroting rond moet zijn, anders gaat de kwaliteit van de wegen gewoon achteruit. Betalen voor gebruik is dan eerlijker dan de mensen die juist amper rijden, te laten betalen voor het gebruik van anderen.

17. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Maar als je 100km per dag rijdt, maak je meer gebruik van de wegen dan iemand die 100km per maand rijdt.

En als je geen auto hebt, betaal je nu geen wegenbelasting en straks ook niks - daar gaat het niet om.

18. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    De dikke leaserijders krijgen vermoedelijk alles weer vergoedt. Ook kunnen de hogere inkomens vaker thuiswerken. Maar als je naar je werk moet heb je toch echt geen keuze. Mijn man is hovenier. Begint om 06;30 en er is geen OV. Ik mag toch hopen dat de reiskostenvergoeding dan flink omhoog gaat.

19. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    je betaald nu in principe gewoon wegenbelasting voor het onderhouden van de wegen. Dus als je een auto hebt maar niet rijdt betaal je idd voor de niet gereden km's door middel van de wegenbelasting, je betaald indirect ook nog per km, aangezien je accijns hebt op de brandstof. en daar zal ook een deel van terugvloeien in het onderhoud van de wegen. daarbij betaal je meer als je een onzuinige auto hebt, waarbij dus bij de grote vervuilende autos uiteindelijk meer betalen. wat eigenlijk al best een eerlijk systeem is in mijn ogen.
    In onze samenleving betalen we allemaal voor het onderhoud van alles, het is een sociaal stelsel, mensen zonder kinderen betalen mee aan de kinderbijslag. mensen die fietsen gaan ook graag over het mooie asfalt. dat wordt ook collectief betaald.

Er zijn al jaren discussies over en het is nog steeds niet rond. dit zal ook weer de nodige weerstand krijgen. dus in hoe verre dit wel doorgevoerd gaat worden is nog maar de vraag.

20. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    Ik betaal 80 per 3 maanden. Rijd 10000/12000 per jaar. Heb express een kleine zuinige auto. Belachelijk als ik ineens 80 pm moet gaan betalen!

Deel Deze Pagina