Rekeningrijden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MadeInUSA, 26 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    in de landen om ons heen betaal je die al.
    Duitsland zit het in de benzineprijs verwerkt, Oostenrijk heeft een vignet en tol. Ook voor de inwoners zelfde prijzen. Frankrijk ook die tolpoortjes onderweg. België weet ik niet. Daarbovenop moet je dus straks belasting betalen in Nederland. Dat is echt niet eerlijk vind ik.

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee dat is het zeker niet. Blijft toch een lastige puzzel.
    Maar goed, is natuurlijk ook niet de bedoeling dat we straks allemaal elektrisch rijden en geen wegenbelasting betalen.

Ik vind het wel eerlijk om voor Nederlandse KM te betalen op de Nederlandse wegen. Misschien is 7 cent per km wat veel.

3. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Ja, het idee vind ik ook eerlijk, maar ze mogen idd eerst terug naar de tekentafel. Er mogen m.i. best wat correctiefactoren meegenomen worden.

Leuk dat de bpm af wordt geschaft, maar heb je een bestaande auto, dan heb je daar niets meer aan. En je auto wordt minder waard omdat een nieuwe auto (of jong tweedehandse) een lagere aanschafwaarde krijgen.

En ik vind ook dat tegelijk het hele leasesysteem op de schop moet nemen. Als je er voor wilt zorgen dat er minder auto's op de weg komen, dan moeten ook leaserijders gaan merken dat een alternatief voordeliger kan zijn.

Huismuisie en femkes vinden dit leuk.
  4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.412
    113
    En er moet worden geïnvesteerd in die alternatieven. Betere OV bijvoorbeeld. En ik vind de regio hier bv ook niet altijd even fiets-vriendelijk, dat kan ook een stuk beter.

Huismuisie vindt dit leuk.
  5. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Dit inderdaad, je betaalt nu een basis aan de hand van de uitstoot van je auto en je betaalt een gebruikers deel in je tankbeurt in de vorm van accijns. Wat is hier dan niet goed aan? De wegen liggen er geweldig bij in Nederland.

It'a all about the money.

Bovendien lijkt het me niet verstandig om nu een inflatie opdrijvende maatregel in te voeren. Het lijkt gewoon duurder te worden voor de meeste mensen. Dus bedrijven gaan dan hun prijzen weer verhogen en de lonen moeten dan ook weer omhoog. Kunnen de uitkeringen ook weer 10% omhoog... wachten op het volgende begrotingstekort.

Anniek88 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  6. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Het OV is vreselijk duur en onbetrouwbaar daar zou echt wat aan moeten gebeuren. Maarja, dat brengt geen geld in het laatje voor de staat dus dat is niet interessant.

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.607
    8.358
    113
    Vrouw
    Ja met de afstandsbelasting in de Duitse benzine is het nog goedkoper dan hier. Op mij komt het over alsof ze het vooral duurder willen maken. En dat ze een ander systeem willen toepassen om dit te verbloemen.

Voor mijn auto was eerst geen wegenbelasting omdat hij zuinig is. Inmiddels betaal ik 21 pm. Ze zouden voor elektrisch ook gewoon een aangepast tarief kunnen doen. Die maken immers ook gebruik van de weg.

Nellie4 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hiet hebben ze de hele a6 opengehaald en er allemaal lussen in gelegd. Ik dacht meteen: o oh, gaan we nu echt rekeningrijden....

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
  10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Die pbm vind ik echt niet fair. Die is nu al extreem hoog. En het elektrische net is overbelast en nog helemaal niet klaar voor een nog grotere belasting.

11. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.916
    1.505
    113
    Vrouw
    .

12. Clairemin

Clairemin Actief lid

6 mrt 2022
    152
    233
    43
    Vrouw
    Nou, het zal nu wel wat langer op zich laten wachten… gelukkig maar! Dat hele stikstof/milieu geneuzel, ik heb er echt niets mee.

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Geneuzel is het natuurlijk niet. Want we zijn in rap thempo de wereld naar de klote aan het helpen. Dus dat er iets moet gebeuren dat is wel duidelijk.

evaleana vindt dit leuk.
  14. Clairemin

Clairemin Actief lid

6 mrt 2022
    152
    233
    43
    Vrouw
    Jij kan het geen geneuzel vinden, ik vind de manier waarop we er nu mee omgaan te ver gaan. En blijf het echt geneuzel vinden.

tuc vindt dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Op deze manier hebben ze me nog niet overtuigd om mn auto weg te doen en een (elektrische) fiets te nemen.

Die elektrische auto's moeten met bepaalde aansluitingen toch? Gooi je daar een heffing op. Kieper een heffing op benzine en diesel en klaar.

En of die aansluiting thuis zit, op t werk of laadpaal in publieke ruimte is dan irrelevant. Voor elke kwh via die elektra aansluiting betaalt u 20c extra.

Alleen thuis kan allicht wat lastig in beeld krijgen worden als je zo'n aansluiting aan huis hebt. Denk niet dat daar een metertje voor zit ofzo? (Hier niet aan de orde)

16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Heel veel succes dan voor de toekomst van je kinderen. Als we stoppen met ‘het gebeuzel’

17. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het zou natuurlijk wel kunnen. Dat er in je lader thuis een soort systemen wordt ingebouwd. Maar ik moet eerlijk zeggen dat als het om de overheid en IT gaat, dat ik niet zo’n hoge pet van ze op heb.

Wat dat betreft zouden tolwegen wat eerlijker zijn.
    En de BPM van auto’s halen is misschien iets wat dan niet moet gebeuren. Hiermee kan je nog behoorlijk sturen in of iemand elektrische of een verbrandingsmotor koopt.

Maar, ik zie het nog niet gebeuren dat Nederland over 5 jaar ineens een fantastisch werkende electriciteitsnet heeft. Het is nu al overbelast.

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Zolang ze elke keer brussel en dusseldorf om moeten gooien en zelf vrolijk t vliegtuig pakken voor een overleg ipv een trein is er aan t "goede voorbeeld" nog wel wat te sleutelen.(liever Teams maar dat was een dingetje begreep ik)

Wil je mensen aan boord krijgen, moet je zelf ook verantwoord omgaan met resources binnen je publieke taken.

Maar telkens "burgertje pesten" en dan vervolgens weer vrolijk t vliegtuig instappen voor je overlegje of je chauffeur uit laten rukken. Dat zet gewoon kwaad bloed.

Hoe goed de bedoelingen ook moge zijn (al is onze overheid nou niet bepaald de meest betrouwbare partner qua lange termijn visies, het zijn nogal draaikonten)

Clairemin en Loufoque vinden dit leuk.
  19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Hoeft niet bij de overheid te liggen. energiemaatschappij is t dan meer.

Ze hebben nu die plafondprijzen. Ik denk (DENK) dat menig energiemaatschappij dat hetzelfde ongeveer ingebouwd heeft in de administratie. Die techniek zou dan met een kleine aanpassing gewoon gebruikt kunnen worden.

Ipv dat ze subsidie krijgen van de overheid, betalen ze bijdrage aan de overheid. Die palen zit een betalingsmechanisme in, die krijg je wel te pakken.

De enige die er dan nog mee wegkomen zijn degene met een thuislaadpaal zonder zo'n meter of die met een gewone stekker aansluiten, maar ik vraag me af hoeveel % van de elektra rijders een "thuisaansluiting" heeft.

En aan de andere kant, als je die buiten schot houdt blijven elektrapanelen op je dak best boeiend.

20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar omdat het ene niet deugt betekent het niet dat we voor de rest maar lijdzaam moeten afwachten.

wat mij betreft mogen ook alle korte vluchten standaard flink duurder zijn. Knal daar maar mooi belastingen op die ten gunsten komen van het milieu.
    als ik het aantal laders hij aan huizen in de wijk moet tellen zijn dat er best veel. Dus dat zou natuurlijk niet helemaal fair zijn als zo de electrisch en rijden de dans ontspringt.

Het systeem dat er nu is is ook niet eerlijk maar men weet wel waar hij of zij aan toe is. Maar ze zullen toch terug naar de tekentafel moeten tzt.

Eerst een nieuw kabinet met een nieuwe premier. Want deze heeft zn beste tijd wel gehad.

Deel Deze Pagina