Ontmoedigingsbeleid....dit was te verwachten. Er moeten meer mensen aan het werk. Dus door het minder aantrekkelijk te maken om thuis te blijven gaan mensen werken. Ik vind het niet leuk...maar het is zo. Zo werkt het nu eenmaal bij overheidsfinancien. Zoals ook altijd de zorg, onderwijs en defensie als eerste worden aangesproken als er bezuinigd moet worden. Wel een reden voor eenverdieners om op Christelijke partijen te gaan stemmen. Ga ik denk ik ook doen.
de gemeentes hebben anders juist geld gekregen om elk kind twee dagdelen op psz of opvang te krijgen. De kostwinnersgezinnen vielen anders door de regeling buiten de boot. En die peuters willen ze ook op de opvang hebben. Vanaf volgend jaar moet dit allemaal geregeld zijn in de gemeenten. Als het goed is krijg je twee dagdelen vergoed door de gemeente dan!
Hopelijk wordt er iets vergoed. Maar we zullen zien. Meestal mogen hogere inkomens dit soort dingen zelf ophoesten. Het gaat er mij ook meer om dat ik mijn zoon dan voor een half jaar van de peuterspeelzaal af moet halen. En hij vind het zo leuk. En dan ook nog als hij 3,5 jaar is, dan hebben ze contact met andere kinderen gewoon nodig. En andere kinderen van zijn leeftijd zijn er niet meer in mijn familie/vriendenkring.
Ik vind het oneerlijk. Ik zorg voor mijn eigen kinderen, Ml werkt fulltime 50-60 uur per week. Waarom moet je dan meer belasting betalen over hetzelfde bedrag? Het is eigen keus, maar waarom wordt mijn zorg voor de kinderen afgestraft met meer belasting betalen? Ml werkt er toch net zo hard voor het bedrag als tweeverdieners dit samen doen? waarom kan dit niet gelijk getrokken worden? Maar goed, ik ben gelukkig met mn gezin en geniet er volop van. Ik wil de zorg ervoor niet uit handen geven, dan maar 9000 euro minder...Ben nu gewoon extra trots op mezelf dat we het prima redden op 1 salaris!!
Eehh.. Dat het in verkiezingspropaganda zo wordt gebracht betekent niet dat het zo werkt natuurlijk. Ten eerste kloppen die bedragen in de meeste gevallen in de verste verte niet.. Maar dat staat verder los van heffingskortingen. Enkele belastingkortingen zijn gemaximeerd en toegekend per werknemer. Het zou heel bizar zijn dat 1 werknemer 2x die korting krijgt puur omdat ie een partner heeft die niet werkt. En de andere werknemer maar 1x omdat hij toevallig geen partner heeft? En alle ouders zorgen zelf voor hun kinderen, in 1 gezin zorgen beide ouders voor hun kinderen en in de ander besteedt de een het uit aan de ander. Daar heeft bel dienst in mijn ogen verder niks mee te maken.
Wil je me uitleggen waar ik dan kan zien dat dit het meeste loont (financieel) voor de overheid? Naar mijn idee betaal je namelijk (ongeveer) evenveel belasting (het gaat over gelijk bruto gezinsinkomen). Aan de andere kant zijn de uitgaven van de overheid aan tweeverdieners veel groter. Dat zit namelijk in de kortingen: 2x volledig heffingskorting, 2 keer arbeidskorting en combinatiekorting. En dan heb ik het nog niet over de KOT, die laten we even buiten beschouwing.
Ik snap al het gemopper niet. Je hebt een keuze gemaakt met alle voor- en nadelen. De één is thuis bij de kinderen en de ander kan carrière maken. Dit betekent dat je meer belasting betaald, maar schijnbaar weegt dat niet op tegen de voordelen. Dat is de keuze die jullie samen als gezin hebben gemaakt en goed voelt. Mijn man en ik hebben gekozen om beiden parttime te gaan werken. Belastingtechnisch inderdaad voordeliger, maar de carrière kunnen we voorlopig vergeten. Erg jammer, maar uiteindelijk is het wel onze keuze. Dat werken vanuit de overheid gestimuleerd wordt lijkt mij logisch. Bij elkaar opgeteld, vaak gaat het om een parttimer en een fulltimer bij een tweeverdienersgezin, leveren samen meer op dan één fulltimer. Daarnaast wil de overheid de economische zelfstandigheid van vrouwen stimuleren. Daar kun je van alles van vinden, maar relatief veel alleenstaande vrouwen met kinderen zijn afhankelijk van een uitkering en daar is dit beleid mede op gebaseerd.
Op zich kan het dus wel . De meeste mensen die ik ken werken allebei, vaak de man fulltime (ook een vrachtwagenchauffeur die de hele week weg is) en de vrouw dan 3 of 4 dagen. Kijk, prima als je thuis wil blijven, moet iedereen zelf weten, maar dat het niet kan, dat is meestal niet het geval.
Heb je bij deze berekening ook rekening gehouden met opbouw van pensioen, groei op salarisladder, opbouw van cv, afloop van kinderopvang enz? Ik hoor deze opmerking namelijk heel vaak, maar dan kijkt men alleen naar dat moment. Men houdt totaal geen rekening met de lange termijn. Hebben jullie trouwens al eens berekend hoeveel meer belasting een alleenstaande zonder kinderen betaald? Die komen er nog slechter vanaf.
Mee eens. Het blijft een kwestie van keuzes maken, maar je kan niet alles tegelijk willen. De ene keuze gaat altijd ten kosten van de andere keuze. En je man 60 uur laten werken aan zijn carrière, en zelf willen werken, en geen gebruik van opvang willen maken, en er altijd voor je kinderen willen zijn, gaan meestal niet samen .
Naar mijn idee wordt er hier niet echt gemopperd, maar als jij dat zo ervaart mag dat. Ik heb dit topic niet geopend om te mopperen, meer om eens aandacht te vragen voor dit onderwerp. Maar goed als dat dan gelijk mopperen is dan laat ik het wel voor wat het is. En ja ik ben heel gelukkig thuis en zie heel veel voordelen voor ons gezin.
Ik vind dat je nogal aangebrand reageert. Waarom zou je nu dit topic laten voor wat het is? Alleen omdat je het niet eens bent met mijn reactie. Ik lees hier dat sommigen het stom en oneerlijk vinden. Ik vind dat gemopper. Jij niet. Is dat erg? Nee toch.
Mijn reactie was helemaal niet aangebrand bedoeld, maar ik wil niet mopperend overkomen. Dat vind ik zelf heel vervelend. Nu ben ik al een aangebrande mopperkont, want ik vind het een oneerlijke situatie Ik vind iets oneerlijk vinden trouwens ook helemaal niet mopperen. Het is gewoon een mening. Ik vind het ook niet eerlijk dat er duizenden mensen in tentjes in de kou in Griekenland zitten, dat er miljoenen kinderen honger lijden, etc. Dat is toch niet mopperen..
Ik lees veel dat het voor iedereen een keuze is om thuis te zijn bij kinderen en niet werken, maar er zijn ook vrouwen (of mannen) die thuis zijn omdat ze niet kunnen werken of een huishouden runnen niet kunnen combineren met werken omdat te zwaar is. Daar wordt vaak niet over nagedacht.
Ik ben zelf van mening dat er vaker een keuze is dan wordt gedacht. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ik denk dat dit veel minder is dan we denken. Deze keuzes zijn echter niet altijd wenselijk, voor de hand liggend of makkelijk te realiseren. Een voorbeeld. Ik hoor vaak van vrouwen dat ze niet de keuze hebben om te werken, omdat ze een kind hebben met een beperking. Hoezo? Je man kan toch thuis blijven, terwijl jij fulltime werkt. Dit betekent wellicht dat je minder gaat verdienen en dat je ver weg van familie in een uithoek van het Noorden van het land moet gaan wonen. Daar kan je namelijk nog een simpele ééngezinswoning voor minder dan een ton kopen. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen, omdat ik het niet wil. Dat is iets anders dan niet kunnen . Hetzelfde geldt voor de combinatie van huishouden en werken. Ook daar zijn oplossingen voor, maar er zitten misschien persoonlijk teveel nadelen aan. Waarschijnlijk zeer terecht dat je hier dan niet voor wil kiezen, maar ik heb er zelf moeite mee om te denken dat ik slachtoffer zou zijn van mijn eigen situatie. Ik idee dat ik altijd een keuze heb en daarmee ook verantwoordelijk ben voor alle voor- en nadelen van deze keuze spreekt mij meer aan als manier van leven.
Ik vond het in eerste instantie aangebrand over komen, maar dat heb ik verkeerd geïnterpreteerd. Sorry daarvoor. Ik vind de situatie ook helemaal niet oneerlijk. Helemaal al niet als ik het bekijk vanuit het groter geheel. Dat is denk ook het verschil . Ik vind de situatie Griekenland niet te vergelijken. Ik kan daar echt boos en verdrietig om worden. Mopperen is voor mij meer een beetje morren. Niet zo zwaar bedoelt zoals boos zijn
Helemaal goed Bedankt om je uitleg over mopperen. Ik probeer de situatie niet te vergelijken hoor, maar meer duidelijk te maken hoe ik oneerlijk bedoel. Om deze situatie kan ik me ook niet boos maken en ik lig er ook niet huilend van op de bank, maar ik vind het wel scheef en oneerlijk. Ik kijk ook naar het grote geheel, maar we hebben beiden een ander uitgangspunt en perspectief.
8836 euro. Ik zou nooit SGP stemmen, maar ben op dit lunt blij dat ze het aankaarten. Dat de overheid het beter vindt dat een ander voor mijn kind zorgt en ons daarom zo financieel benadeeld vind ik nogal ver ingrijpen in een keuze waar ze eigenlijk niks mee te maken heeft.
Wat betreft je man kan toch ook thuisblijven dan ben je als gezin nog steeds een 1 verdiener dus of je nou als vrouw thuisblijft of als man dat maakt dan niet uit. Er zijn inderdaad opties voor huishouden en werken het samen doen of een werkster nemen maar tja dan ben je weer geld kwijt aan een ander om je huishouden te doen zodat jij als vrouw ook kan werken naast je man. En wie zorgt er dan voor je kinderen? Ik zeg niet dat ik slachtoffer ben van mijn eigen situatie maar ik zelf kan nu bijvoorbeeld niet gaan werken het huishouden doen en een leuke moeder voor mijn kind zijn. Daar heb ik dan de energie niet voor. En dan kies ik liever ervoor om voor mijn kind te zorgen en het huishouden dan mezelf uit te putten op werk.