Dames, Het is algemeen bekend dat ik geen ruimtelijk inzicht of wiskundig brein had, vandaar het volgende Ik had het er met man over dat het vandaag 1 graad is bij ons. Ik zei dat het wellicht over een week -15 kon worden Toen zei ik: dat is 15 keer zo koud als nu, waarop hij in de lach schoot en zei dat dat zo niet werkte Ik zei: als het 3 graden is, en de week erop word het 24 graden is dat toch 8x zo warm (8x3=24 graden) Klopt mijn berekening nu of ben ik nu echt zo blonT??
Zo zou ik het ook bekijken.. Ben wel benieuwd welke berekening je man dan heeft. Want na het zeggen 'zo werkt het niet'.. Zou mijn vraag meteen zijn: Hoe dan wel volgens jou??
Volgens mij heb je gelijk (vraag anders hoe hij het ziet) En als je dan toch bezig bent, vraag dan gelijk even: Als het vandaag 0 graden is, en morgen wordt het 2x zo koud, hoe koud wordt het morgen dan??
Mijn man zegt, dat het dan 17x zo koud is, je hebt een + getal tegenover een -getal.... Ik snap het ook niet helemaal....
Mijn man roept hard, maar heeft zelf ook geen beredenatie Maar mij klonk mijn verklaring best logisch in de oren, maar volgens hem niet haha
Ja, volgens mij wel. Ben wel benieuwd dat als het nu +1 is en volgende week -15 of dat het dan echt 15x zo koud is en zo koud aanvoelt
Volgens mij heeft je man ergens gelijk. Als het-1 graden zou zijn dan is het 15x zo koud en niet bij+1 graden. Zo zie ik het.
Man zegt dat het niet klopt, het is 16 graden kouder. (als het -1 graden kouder was, kon je zeggen dat het 15graden zo koud is, maar omdat het is met - getal en +getal gaat dat nu niet door)
Maar 15x1 is toch 15 Maar hij bedoelt meer in z'n algemeen dat je zo het weer niet kunt berekenen door x of : te doen
Je kunt het niet zo berekenen (met een vermenigvuldiging) omdat 0 graden celsius niet een absoluut nulpunt is, maar willekeurig gekozen. Als je temperatuur in Fahrenheit zou meten zou je weer op een heel andere berekening uitkomen bijvoorbeeld. Je kunt dit alleen doen met schalen die een absoluut nulpunt hebben.
Volgens mij kun je dat helemaal niet berekenen in 'het is zoveel keer x kouder of warmer' Ik kan alleen niet uitleggen waarom niet ... Zal het toch even proberen... (lach niet!) Kijk met getallen is het inderdaad zo dat 4 eens zoveel is als 2 en 10 eens zoveel is als 5 maar... Bij de temparatuur is er geen vaste waarde zeg maar... we spreken wel van het is 4 graden of het is -10 graden maar er is geen vast begin... tja hoe moet ik dat nou uitleggen hihi ik ga er nog even over nadenken, zoiets vind ik nou interessant, net als het 'drie deuren probleem' google daar maar eens op
Heb even gegoogled hihi Wetenschappelijk is het onzinnig om van de uitspraak uit te gaan dat 30 graden 2x zo warm is als 15 graden. Als je een andere eenheid voor temperatuur neemt dan gelden voor de zelfde temperaturen heel andere verhoudingen. Als je van de absolute temperatuur uitgaat dan komt 15 Celsius overeen met 288 Kelvin en 30 Celsius met 303 Kelvin. Twee keer zo warm als 15 Celsius is dus eigenlijk 2x 288 = 576 Kelvin oftewel 576 - 273 = 303 Celsius!
daarom was/ben ik zo verward, maar dit omschrijft idd wat mijn man en ik bedoelde ik dacht dus serieus dat als het bijv 0 graden is en de week erop -15 dat het dan 15x zo koud aanvoelt buiten wat dus niet zo is haha