rekenvraagje

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door daphnev85, 10 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Hoi,

Ik heb twijfels over mijn uitgerekende datum.
    1ste dag laatste menstruatie: 8/10/2013
    eisprong: 28/10/2013
    duur laatste cyclus: 35 dagen
    positief getest:7/11/2013 (10 dpo)

Volgens alle berekeningen op internet ben ik 22 juli 2014 uitgerekend. Wanneer er van uitgegaan wordt van een normale cyclus van 28 dagen duurt de zwangeschap toch 40w (waarbij je de eerste 2 weken voor eisprong er kado bij krijgt?)

Nu rekent mijn gyn op basis van mijn cyclus (eisprong pas op dag 20) 40 weken vanaf eisprong en komt hij op 27 juli 2014 uit. Met de 2 weken voor de eisprong komt ik dus op 42 weken zwangerschap uit. Kan dit?

Voor mij is het belangrijk van te weten omdat hier in Frankrijk je zelf moet aangeven bij je werknemer wanneer precies je bevallingsverlof ingaat. Hier is er 4 weken verplicht op te nemen voor de bevalling en ik heb geen zin om een week te verliezen.

Alsvast bedankt voor jullie reactie.

2. Gea T

Gea T Actief lid

26 jun 2013
    445
    0
    0
    Hallo,

Als ik reken vanuit je eerste dag laatste mentruatie kom ik uit op 22 juli (eerste dag laatste menstruatie+40 weken+1week correctie ivm cyclus 35 dgn ipv 28 dgn). Als ik reken vanuit je eisprong kom ik op 21 juli. (datum eisprong+38 weken). De vraag is, hoe zeker weet je dat de eisprong plaats heeft gevonden op 28 oktober?
    In Nederland reken we niet meer vanuit de menstruatie aangezien er gebleken is dat dit niet heel betrouwbaar is. Hier bepalen we de uitgerekende datum aan de hand van een echo tussen de 9-12 weken. Het embryo wordt dan opgemeten. Aangezien ze allen tot 12 weken gelijk groeien en daarna pas individuele verschillen ontstaan kan er aan de hand van de meting een uitgerekende datum bepaald worden. Dus mogelijk krijg jij deze termijnecho nog en wordt de uitgerekende datum dus nog aangepast? Gebruik je foliumzuur?

Groetjes Gea

3. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Bedankt voor je reactie Gea T!

Ik ben heel zeker van mijn eisprong, dmv temperaturen en ovulatietesten. Hij is zeker de 28ste gesprongen. De termijnecho heb ik ook al gehad, die was op 2 januari, ik was toch volgens mijn telling 11w2d maar volgens de meting van de beeb was ik 12w0d. Foliumzuur gebruik ik ook.

Ik zal voor mezelf dan wel de week van 22 juli aanhouden.

Bedankt!

Groetjes

Daphné

Deel Deze Pagina