Beste verloskundigen, Ik heb gisteren mijn eerste echo gehad en alles is prima. Ik ben vandaag precies 8 weken zwanger. Echter, tijdens de echo is geconstateerd dat mijn eierstokken wat vergroot zijn met vocht in de follikels. Volgens de arts moet dat wel gaan slinken en dus in de gaten worden gehouden, omdat de eierstokken ook zouden kunnen gaan draaien. Nu heb ik geen pijnklachten ter hoogte van mijn eierstokken. Ik ben middels IVF zwanger geraakt, echter hormonen heb ik voor het laatst toegediend 3 dagen na de terugplaatsing, dus alweer een hele tijd geleden. Hij vertelde dat de embryo hormonen aanmaakt/activeert om te ontwikkelen en dat de eierstokken die functie gebruiken. Ik kan er eigenlijk maar heel weinig over vinden op het internet. Mijn vragen zijn: wat doen de eierstokken precies tijdens de prille zwangerschap (functie) en moet ik mij nu zorgen maken over de grootte (de grootste was 4.7 cm diameter)? Dank jullie wel en jullie zijn voor heel veel meiden een grote steun op dit forum!!!
Hoi Tassie, De eierstokken hebben nu als voornaamste functie om hormonen te produceren (oestrogenen/progesteron). Onder invloed van de zwangerschapshormonen kan er vocht of cystes ontstaan in de eierstok. In de regel trekt dit weer weg. Wel is het belangrijk om dit in de gaten te houden inderdaad want een enkele keer blijft dit groeien en kan het inderdaad voor problemen zorgen. Maar gelukkig is het bij jou opgemerkt en zullen ze het dus goed in de gaten blijven houden. Hopelijk zijn je vragen nu beantwoord. Groetjes Gea
Dank je Gea voor je uitleg! Ik vind het zo fijn dat jullie naast jullie werk ook nog eens vragen willen beantwoorden op dit forum! Super!