Vind jij het dan wel spectvol om een gast de gewoon betaalt voor haar maaltijd, te vragen ergens in afzondering te gaan zitten? Is dat respectvol richting haar man, die dan blijkbaar maar alleen moet gaan zitten eten? Volgens mij werkt respect twee kanten op. Voor alle duidelijkheid: als mevrouw minutenlang voor en na de voeding met een ontblote borst zit, snap ik het verzoek. Ook als de niet gebruikte borst vol in beeld blijft, snap ik het storende effect volkomen. Maar er wordt hier constant maar geroepen dat vrouwen die borstvoeding geven met blote tieten lopen te zwaaien (alsof fat zo respectvol verwoord is) terwijl dat n de praktijk meestal helemaal niet het geval is. En wat betreft niet snappen waarom iemand met een baby van drie weken in een restaurant gaat zitten: ik snap niet wat daaraan valt te snappen. De één wil het wel, de ander wil het niet. Maar dat jij het niet snapt, betekent toch niet dat jetniet zou mogen? Vrienden van ons zijn toen hun dochterje net een maand oud was, zonder haar een weekendje weg geweest. Ik moet er niet aan denken, eerlijk waar. Maar dat ik die behoefte niet had (en de behoefte ook niet goed begrijp) betekent toch niet dat ik dan maar tegen hun moet zeggen dat het niet mag ofzo? Of dat ze niks in dat hotel te zoeken hadden? Dat is gewoon hun keus. Ze schaden mij er niet mee, dus waarom zou ik me er druk om maken? Uit eten gaan met een baby vind ik net zoiets. Als je last hebt van het geluid van een huilende baby: snap ik. Dan word je er ook min of meer door 'geschaad' en mag je er best een mening over hebben. Maar gewoon een baby die rustig ligt te slapen of in ieder geval stil is n een sterrenrestaurant? Daar heeft niemand last van. En daar hoef je dus volgens mij ook geen mening over te hebben.
Nee niet zonder de baby maar zonder dat de baby borstvoeding krijgt in het restaurant, dus wel in een ander deel van het restaurant.
Als je het nou van de andere kant probeert te bekijken. Jij zit daar te eten voor heel veel geld. Je hebt zelf waarschijnlijk geen kinderen, dan kan het toch vervelend zijn? Begrijp me niet verkeerd ik heb bij mijn beide kinderen borstvoeding gegeven maar niet in het openbaar. Mijn broertje bijv die kon er helemaal niet tegen. En niet omdat hij het vies vond, hij heeft gewoon zelf nog geen kinderen en snapt het niet. Bij hem voedde ik dus niet in de buurt. Soms moet iedereen elkaar wat meer laten, wat minder naar een ander wijzen en wat meer in de spiegel kijken.
Aan de ene kant kan ik snappen dat mensen er problemen mee hebben.. Voordat ik moeders was, wist ik ook niet zo goed wat ik er mee aan moest als iemand ging zitten voeden..., ik kan begrijpen dat een restaurant wil benadrukken dat het iets discreter mag, ik vind eigenlijk ook dat je als bv moeder hier wel op voorbereid moet zijn en idd niet de boel open en bloot gooit... Voor jezelf kan het de normaalste zaak zijn, maar we leven niet alleen... Pas je aan aan beiden kanten, dicreet voeden in het openbaar.. Aan de andere kant, wie doet wat aan de last die ik heb van bijv. Kontstant mob. Tel. die afgaan in een restaurant, hyperactieve stuiterballende kinderen schreeuwend krijsend en vooral niet luisterend!! ( wij mochten niet eerder mee uit eten voordat we ons konden gedragen, deden we dat niet gingen we direct naar huis en kreeg je bij wijze van alleen maar droog brood) mensen die om de 5 min een sigaret roken of sigaar (buiten) waardoor hun en de directe omgeving enorm stink en toch wel invloed heeft op mijn eetlust.. Dt zijn dingen die ook geaccepteerd moeten worden, hier zal je nooit iemand over horen en over bv toch wel een van de bijzonderste dingen zo'n ophef..
Maar hoe deed je dat dan? Ik kan me daar op dit moment namelijk niets bij voorstellen. Mijn dochtertje (nu bijna 9 weekjes) drinkt heel onrustig en heel veel keer per dag. Mocht dat zo blijven, dan kan ik dus, als ik niet openbaar wil voeden, de komende tijd niet meer weg (kolven geen nut, ze accepteert geen flesje) Dus daarom kan ik me ook extra goed inleven in vrouwen die openbaar voeden. Je wilt toch ook niet steeds binnen zitten? (plus ik vind dat het iets moois is waarvan ik het jammer vind dat het niet geaccepteerder is, maar dat terzijde )
Ik vond en vind het nog steeds ontzettend mooi. Kan ook met tranen in m'n ogen terug kijken naar de foto's die ik heb gemaakt van ze tijdens het voeden. Bij mij kwamen ze beide op verzoek, ik gaf voordat ik weg ging een voeding en zorgde ervoor dat als ik ergens wat ging drinken dat ik daar ergens anders kon voeden. Wij gingen wel uiteten maar dan even snel. Voordeel is dat wij zelf een restaurant hebben waar ik dus op kantoor kon zitten als het moest.
Ja wil dan snel wat antwoorden en verwoord het dan niet goed. Ach het is laat, ik wind me op over het ondererp. In the heat of the moment dan maar
Een heel verhaal, maar het gaat altijd om respect. Van beide kanten. Dus je kunt zo fel zijn in je punt, de andere mensen hebben dat ook. Dus om het voor iedereen zo aangenaam mogelijk te houden zouden beide kanten zich eens in moeten leven in de ander. Misschien loont het om ook eens de andere kant te bekijken voordat je iets roept over rechten en natuurlijke processen. En dat geldt ook voor de andere kant.
Om te beginnen: ik heb niet alle reacties gelezen. Ik snap dat er mensen zijn die er niet op zitten te wachten om tegen een blote tiet aan te kijken terwijl ze aan het eten zijn (tenzij ze in een stripclub zitten ), maar over het algemeen zie je verdraaid weinig blote borst als een vrouw aan het voeden is. Ook, in een restaurant, hou je je volgens mij voornamelijk bezig met je eigen maaltijd en je tafelgenoten, niet met de andere mensen in de ruimte, tenzij ze erg opzichtig doen. Dat lijkt me hier niet het geval, tenzij de moeder in kwestie op tafel ging staan, haar kleren uittrok en joelde: "JOEHOE MENSEN, KIJK HIER EENS!" Verder snap ik niet dat sommige mensen borstvoeding nog steeds gelijkstellen met 'naar het toilet gaan'. Kom op nou! BV is eten, dus je geeft je kind te eten. Het is voedsel. Het is wat erin gaat, niet wat eruit komt. Als eten gelijk staat met poepen, moeten we allemaal maar met ons bord op het toilet gaan zitten zodat andere mensen er geen aanstoot aan kunnen nemen. Wat een vrouw met een kind van 3 weken in een restaurant moet: ehm... Een maaltijd nuttigen? Waarom ze niet in een aparte ruimte gaat zitten: - Omdat ze daar geen zin in heeft? - Omdat ze haar maaltijd niet wil onderbreken? Terwijl zij ergens anders zit, wordt toch mooi haar eten koud - Omdat ze de maaltijd van haar baby niet wil onderbreken? - Omdat ze wettelijk in haar recht staat om haar kind overal te voeden? - Omdat ze haar tafelconversatie niet wil onderbreken? Je kunt niet iedereen gelukkig maken. De ene persoon neemt aanstoot aan de BV, de andere neemt aanstoot aan je kledingkeuze. Zo kun je wel bezig blijven. Zolang de moeder redelijk discreet deed, zie ik het probleem niet.
Ik heb ook bv gegeven en ook op openbare plaatsen, maar ik deed dat altijd zo dat je niks zag, dus met een hydrofiel erover of ik ging met mijn rug naar de mensen toe zitten. Dus als wij in een restaurant zaten dan gingen we al zo zitten dat ik bijvoorbeeld makkelijk mijn rug naar de mensen kon draaien (tafeltje aan de muur ofzo) en zodat niemand daar "last" van had. Maar ik vind dat ieders keuze dus vind jij het nodig om uitgebreid met een halve borst bloot te zitten dan moet je dat doen maar nee niet mijn manier van voeding geven.
Goh, ik vond vroeger ook dat dat vervelend voor *mij* was, als andere vrouwen gingen zitten borstvoeden. Maar ik ben eens gaan proberen te analyseren waarom ik dat vond. Is een baby vies? Nee. Is een borst vies? Nee. Is een baby aan de borst vies? Nee. Waarom dan toch dat gevoel. Denk dat het gewoon cultureel bepaald is. In sommige landen in Afrika lopen vrouwen de hele dag met ontblote borsten, geen probleem. In sommige Arabische landen wordt het ongepast geacht als een vrouw niet haar gezicht bedekt. En hier vinden we het, zonder feitelijke onderbouwing, ongepast om (misschien een glimp van) een borst te zien. Maar bij babies horen borsten. En deze bepaling van wat ongepast is, is volstrekt willekeurig. Dus ik doe er niet meer aan mee. Een baby moet gevoed kunnen worden.
Persoonlijk vind ik het ook wat meer prive's, ik zit niet te wachten op iemand anders zijn borsten als ik aan het eten bent, echter als iemand netjes bedekt (en ik het dus eigenlijk niet hoeft te zien heb ik er geen moeite mee) maar ik vind niet dat je open en bloot daar hoeft te gaan zitten, zoiezo zou ik in een luxe restaurant helemaal niet zitten wachten op een baby (of het nu FV of BV kreeg) ik vind dat niet erg gepast en dat heeft dan niets met voeding te maken. Ik was twee jaar geleden op vakantie en een vrouw gaf daar zo vaak en open borstvoeding dat mijn man haar borsten meer heeft gezien dan mijn borsten in een half jaar tijd ofzo, vond dat niet erg netjes, je kan er best even wat overheen leggen kijk een glimpje is niet erg hoor, je hoeft geen ninja te zijn om alles snel te bedekken maar er is wel een verschil erin.
Ik ben -volgens mij- niet fel in deze discussie. Alleen toen er tegen mij gezegd wordt dat ik dat ik dan maar thuis moet blijven, heb ik feller gereageerd. En dat is niet gek, denk ik. Ik leg andere mensen ook geen huisarrest op. Ik heb ook nergens iets geroepen over rechten en natuurlijke processen hoor. Alleen heb ik een aantal keer aangegeven, dat je bij een voedende vrouw helemaal geen blote tietsen buiten boord hoeft te zien hangen, zoals veel mensen het hier zo lekker resoectvol verwoorden . Als je de moeite neemt om echt te gaan zitten staren, kun je vast een stukje borst of zelfs tepel zien op het moment van aanleggen / loskoppelen. Maar je kunt je afvragen of je zelf zo respectvol bezig bent als je een andere gast in een rerstaurant zo zit aan te gapen. Nogmaals: als die mevrouw eerst haar borst ontbloot en dan pas op haar gemak haar baby gaat zitten pakken, vind ik dat absoluut niet netjes. Maar zo gaat het n de praktijk over het algemeen gewoon niet. Bovendien wordt iemand dan niet gevraagd ergens anders te gaan zitten omdat ze borstvoeding geeft, maar omdat ze er onnodig bloot bij zit. Ik denk alleen dat mensen zich eens wat meer mogen realiseren dat borstvoedende vrouwen geen mensen zijn die het leuk vinden om er lekker shockerend en bloot bij te zitten. Voor de meeste vrouwen is het n het begin een drempel en wordt er echt wel geprobeerd om het allemaal zo discreet mogelijk te doen. En dan zijn dit soort berichten erg vervelend en confronterend. Want blijkbaar zijer nog steeds mensen die vinden dat borstvoedende vrouwen eigenlijk maar gewoon thuis achter de gordijnen moeten blijven zitten. En dat vind ik gek, dat uitspraken die daar op neer komen maar moeten kunnen en er dan ook nog bij geroepewordt dat die vrouwen dat ook nog eens moeten verdragen uit respect voor de medemens. We zouden het eens om moeten draaien en moeten zeggen dat het geven van flesvoeding iets walgelijks is edat die vrouwen zich thuis moeten blijven schamen en zich zeker niet met een uit de fles drinkende baby in het openbaar mogen vertonen. En als ze dan zo nodig weg moeten, dan moeten ze dat flesje maar op de wc gaan geven of hun knd onder een doek verstoppen ofzo. Dan is de wereld te klein, volgens mij, (Dit is overigens absoluut niet mijn mening, maar gewoon als voorbeeld. Misschien dat sommige moeders dan beter snappen hoe kwetsend dit soort uitspraken over komen. Verder kan het mij echt niks schelen welke voeding je aan je kind geeft. De een kiest de borst, de ander de fles: vrijheid blijheid.)
De discussie over wel of niet met drie weken oude baby gaan uit eten hoeft niet gevoerd te worden. De kok heeft zelf aangegeven dat hij geen moeite heeft met baby's in zijn zaak. Het betreft puur de bv. Ik geef bv en weiger ook om binnen te blijven. Geef dus ook overal bv. Wel ben ik inmiddels zo handig dat je geen borst ziet. Maar een hydrofiel luier eroverheen werkt bij mij gewoon niet. Dan ben ik alleen maar aan het pielen om die doek op zijn plek te houden. Daarnaast vind ik het inderdaad kwetsend om me te moeten verstoppen om mijn kind te mogen voeden. Ik moet dus dan weg uit mijn gezelschap en me afzonderen alleen omdat mijn kind honger heeft. In alle eerlijkheid, als bv moeders dat moeten, dan fv moeders ook. Mijn ervaring is trouwens dat juist Griekse, Spaanse, Italiaanse restaurants en mensen er heel positief over zijn. Sowieso vinden ze het veel normaler om met kind uit eten te gaan. Ook van moslima's krijg ik juist hartverwarmende reacties.
Hier ben ik het dus mee eens! Je bent niet alleen op de wereld en je kan best een beetje rekening houden met een ander, hoe 'natuurlijk' borstvoeding ook is. Er zijn wel meer dingen heel natuurlijk maar dat willen we ook niet van elkaar zien (of horen). Ik zie hier heel vaak staan: borstvoeding, het mooiste wat er is, niks geks aan, enz. Dat is JOUW mening en niet per se die van een ander.