Ik vind eerlijk gezegd dat jij ook behoorlijk fel uit de hoek komt, behoorlijk kwetsend ook voor sommige vrouwen. Uitspraken over verloedering en niveau van de mensen hiet gaan mij echt te ver. Zo kan er toch geen 'normale' discussie meer worden gevoerd? Bedenk wel dat jouw gedachtegang een mening is, niet iedereen hoeft die mening te delen. Hoef je niet gelijk te gaan beledigen.
Het is alleen lastig oordelen over de situatie want wij waren er niet bij. Voedde ze discreet, hield ze rekening met anderen of liet ze alles open en bloot? Daarbij weten we niet wat voor ruimte er is aangeboden. Misschien was het wel een vies koud hok met opgestapelde stoelen of een wc. Misschien we de kantine van de medewerkers. Ik vind het zelf echt geen probleem. Ben ook uit eten geweest met onze meid toen ze een paar weken oud was. Maar heb wel gevraagd om een rustige tafel. Ook valt het echt niet op als je een baby discreet voed. Daar heb je speciale kleding voor en ook heb je doeken en ik gebruikte altijd een hydrofiele luier. Het blijft wel jammer dat veel mensen er niet van gedient zijn als er zo iets moois en natuurlijks plaats vind. Maar ieder zijn eigen mening.
Nou heb ik ook een x bij niven gegeten. Ik ben alles behalve plebs! Heb me rot gespaard om daar te kunnen eten.. En ging daar dus ook eten voor de luxe die je elders niet krijgt en daar verwacht je dan ook wat anders dan bij de mexicaan...
Tsja, buiten het feit om dat ik mijn kind niet mee zou nemen naar een sterrenrestaurant. Vooral mijn baby niet. Ik ben VOOR voeden in het openbaar, maar ik kan snappen dat de Chef het hier niet mee eens was. Wij kunnen hier met zijn allen roepen hoe mooi en natuurlijk het wel niet is, maar er zijn genoeg mensen die dit niet zo zien. Het is een sterrenrestaurant. In de eerste plaats al niet echt kindvriendelijk dus.
Dat geldt evengoed voor de mensen die van mening zijn dat het niet zou kunnen. Wie bepaalt nu eigenlijk wat dan de waarheid is? Ik denk dat het merendeel van de borstvoedende vrouwen al rekening houdt met de medemens, door dit zo discreet mogelijk te doen. (En degenen die wel vol in beeld zitten met een blote borst, mogen daar best op aangesproken worden.) En zo mogen mensen die het kiever niet zien ook best rekening houden met voedende moeders, door gewoon niet te gaan zitten staren naar iets dat je blijkbaar lievert niet ziet. Wat betreft de vergelijking van Saja met een volwassene die een kroket eet: dat slaat natuurlijk nergens op. Een baby heeft nog niet.geleerd te wachten en de bevrediging van een behoefte uit te stellen. Oudere kinderen en volwassenen kunnen best even wachten met eten of drinken als ze honger krijgen. Baby's niet. Dat is nu eenmaal een groot verschil. Net zoals je van een baby niet verwachten z'n ontlasting op te houden, terwijl je dit van (het overgrote merendeel van de) volwassenen wel kunt vragen.
Helemaal mee eens en mooi verwoord. Ik was ook een mama die er geen moeite mee had om overal te voeden, maar dat wel discreet deed en ook vroeg of mensen er bezwaar tegen hadden. Want ja, dat is gewoon decorum en beleefdheid. Trouwens nooit meegemaakt dat mensen er bezwaar tegen hadden (ook niet in de wachtkamer van de KNO arts ) maar ik ga dan ook niet voeden in een sterrenrestaurant. Want eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat mensen dat niet graag hebben, ze komen daar voor een heel andere beleving.
Het gaat mij ook niet om het feit dat de baby honger heeft. Gaat mij er meer om dat ik vind dat een baby daar niet thuis hoort. Net zo goed als dat jij met je broodje of what ever niet thuishoort in dr behandelkamer van de gyn of vergaderzaal van je werk (tenzij de lunch in begrepen is) Verder zal het me aan mn anus oxideren waar iemand voed en hoe (had ik ook maling aan) Maar mensen die in een sterrenrestaurant gaan eten verwachten daar geen kinderen of baby's... Je zit daar voor je culinaire hap en niet om het gejank of gejengel van kinderen aan te horen..
Ik heb niet alle reacties gelezen. Heb zelf wel 15 maanden borstvoeding gegeven per kind en ben in die periode nooit naar een 'chique' restaurant gegaan met de baby. Ik vind gewoon niet dat je een klein kind mee moet nemen naar een duur restaurant, mensen willen daar toch ongestoord kunnen eten zonder eventueel gekrijs en geblèr van een baby of klein kind. Wat betreft de borstvoeding an sich, we weten niet de precieze feiten. Ik vroeg altijd, in de 'normale' restaurants dus, om een afgelegen tafeltje en voedde dan onder zo'n handige doek. Mocht dat niet kunnen dan liep ik gewoon naar de auto om daar rustig te gaan zitten voeden. Ben dus overduidelijk niet tegen borstvoeding maar ik vind het wel een kwestie van BESCHAVING om niet je borsten open bloot te gooien zodat andere mensen wellicht geconfronteerd worden met een afgelebberde tepel. Vind ik persoonlijk ook erg onsmakelijk, zeker als ik net zit te eten!
Maar voeden in een sterrenrestaurant kan dus niet, maar in een eetcafe, restaurant. Moeten de bv moeders dan maar niet uit eten gaan zolang ze bv geven? Ik vind dat het zeker discreet moet, maar je man misschien wel een uur alleen laten zitten vind ik ook erg ver gaan. Mobiele telefoons die over gaan in een restaurant en bellende mensen worden ook niet naar een andere ruimte verwezen, maar zijn vaak ook storend. Maar ben wel benieuwd of bv moeders dan dus helemaal niet uit eten mogen met hun baby, omdat er een risico is dat de baby dan honger krijgt en moet eten. Kolven kan niet iedereen, ook niet alle baby's accepteren de fles. Hoe maak je een fles bv warm? In de magnetron mag niet en de kok gaat vast geen gaspit bezet houden om een flesje langzaam op de warmen. Dus de enige optie is dan ongeveer thuis of bv in de auto. Dat vind ik ook wel een beetje raar.
Dit gebeurd dus ook bijna niet in een sterren restaurant. In de meeste sterren restaurants word je niet eens binnen gelaten in je spijkerbroek met een t-shirt er op. Iets wat in een eetcafe of een gewoon restaurant wel kan en mag.
Ik vind het ergens wel logische . Veel mensen voelen zich ongemakkelijk , omdat borsten toch iets zijn wat bedenkt wordt , net zoals geslachtsdelen . Je weet dus niet hoe je moet kijken . "kijk ik niet teveel " "kijk ik niet te opvallend weg" . En dan zit je niet zo op je gemak . Het is niks raars maar veel mensen weten niet hoe ze moeten kijken . Vooral mannen denk ik , terwijl er niks aantrekkelijks aan is natuurlijk . Maar toch snap ik dat ze bang zijn teveel te kijken , juist teveel te ontwijken en nogal zenuwachtig worden . Je wordt tegenwoordig ook zo snel beschuldigd , door je eigen vrouw uit jaloezie (snap ik hoor ) en door de voedende vrouw dat je teveel kijkt .
Nogmaals, als de chef zegt dat baby's wel mogen, maar bv niet, dan is dat nogal dom van hem. Baby's krijgen honger en hebben dan meteen eten nodig. Als je bv geeft moet je dus dan aanleggen. Deze chef gaat er dus vanuit dat mensen fv geven of het niet erg vinden geruime tijd weg te moeten blijven van hun gezelschap. Dat is niet erg slim van hem. Dan had hij moeten aangeven dat baby's alleen gewenst zijn als ze niet eten. Maar dan ook geen flesje opwarmen. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Nu buigt de discussie af of een baby wel of niet in een restaurant thuishoort. Maar dan had de kop van het nieuwsbericht geweest "gasten geweigerd in sterrenstaurant omdat ze hun baby mee wilden nemen". En dat is hiet niet het geval. Overigens gingen wij regelmatig met onze zoon uit eten en hij heeft nooit nooit gehuild. Dus ik snap ook niet waarom mensen gelijk roepen dat als er een baby mee is, dat je dan naar gejamk en gejengel moet luisteren. Duidelijk zichtbare borsten en krijsende baby's zijn storend in ieder rrestaurant, ongeacht de prijsklasse. Maar dat was hier, voor zover wij weten, niet het geval. Dus laat dat denkbeeld nu eens los en kijk naar wat er (waarschijnlijk) wel aan de hand was: een stille baby die gevoed werd, waarbij hooguit nij het aanleggen even iets te zien is.
Ben het helemaal eens met alle reacties van Mams136. Waarom verdiept de meerderheid hier zich niet, waarom schreeuwt die gelijk moord en brand, waarom zo inhoudsloos en intolerant? De zaakvoerder verzocht mevrouw in een andere ruimte te voeden, daar had ze mee akkoord kunnen gaan. Zijn restaurant, hij heeft het recht om bepaalde regels te stellen. Netjes gekleed zijn is ook een veelgebruikte regel in sterrenrestaurants. Ja, borstvoeding is de natuur. Seks ook, plassen en poepen ook. Laten we het allemaal weer in het publiek doen, zoals vroeger.
En wat ik denk dat jij vergeet is dat deze mevrouw helemaal het restaurant niet uitgezet is..maar het is gewoon weer zo'n type die een punt moet maken door stennis te schoppen...er is deze dame gewoon een prima ruimte geboden..alleen zij weigerde daar te gaan zitten. Dat mevrouw opgestapt is is haar eigen keuze.
De chef gaat er niet van uit dat er flesvoeding gegeven wordt, hij gaat ervan uit dat de voeding niet zijn probleem is, en biedt borstvoedende moeders een voor hem discrete oplossing aan.
Hij heeft overigens niet gezegd dat baby's 'welkom' zijn. Hij heeft gezegd dat hij niks tegen baby's heeft.