Ik let erop en zie in het openbaar redelijk vaak vrouwen voeden. Ik vermoed dat heel veel mensen geen idee hebben dat er gevoed wordt, omdat ze het idee hebben dat er allerlei lichaamsdelen moeten uithangen als je je kind de borst geeft . Ze vormen een mening op basis van een idee of toevallig die ene buurvrouw die wel alles open en bloot gooit. Andere borstvoedende vrouwen zien ze niet eens, omdat dit niet past in hun beeldvorming van de voedende en halfnaakte vrouw die haar kind enkel voedt voor al het bekijks....
Jup, ik heb dit meegemaakt. Werd getolereerd binnen het bedrijf en ik vond het echt vreselijk. En dat terwijl ik zelf ook gevoed heb. Ik denk dat er gewoon 1 lijn getrokken word. Wel voeden, niet voeden. Want wat de een discreet vind, vind een ander alles behalve. Maargoed, er wordt toch alleen maar gelezen wat men wil lezen. Ik ben pro borstvoeding. Als je het kunt, dan moet je het doen. Maar er zijn situaties waarin ik het ook liever niet heb. Zo simpel is het gewoon. Dat er zo'n rel ontstaat terwijl dit restaurant gewoon netjes een ruimte aanbiedt omdat het zo midden in de zaak niet gewenst is, vind ik TE ZOT VOOR WOORDEN!
Ik ben ook oprecht nieuwsgierig naar antwoorden op deze vragen. Want ik sta open voor goede argumenten. Zo'n voorbeeld wat Saja87 geeft vind ik schokkend en verdrietig. Weggestuurd worden naar het toilet (!) om je kindje de borst te geven. Het zegt iets over de maatschappij waarin ik nu leef. En daar word ik niet blij van.
Nogmaals, ik ben helemaal voor borstvoeding, maar netjes bedekt en discreet. Een bedrijf wil haar klanten tevreden houden en moet een beleid hanteren. Borstvoeding, ja of nee. Als er een ruimte voor is vind ik het niks meer dan normaal dat je daar gebruik van maakt. Maar als je nou van te voren even belt en vraagt wat je opties zijn met betrekking tot voeden in hun zaak voorkomt dat een heleboel frustratie en commotie. Is dat nou echt zo verrekte moeilijk?
Weggestuurd worden naar het toilet is triest Als er gewoon een duidelijk beleid is in een zaak, wel gewaardeerd of niet. Wel in de openbare ruimte of liever in een apparte ruimte(die daarvoor dan ook daadwerkelijk geschikt is). Dat is duidelijk en voorkomt teleurstelling,frustratie,onbegrip,woede,verdriet en ga zo maar door. Omdat men van te voren weet wat de verwachting is.
Oh als ze me een gewone nette ruimte hadden gewezen had ik daar ook echt gaan zitten hoor. Dat maakt me niet uit maar waarom moet ik in hemelsnaam op een WC gaan zitten voeden?! Lekker fris ook trouwens bah! En ja ik was/ben dus iemand die liever niet openbaarvoed omdat andere daar misschien problemen mee hebben. Maar nu ik fv geef net zo hoor ga niet zomaar mn kind de fles geven in een restaurant sterker nog ik ga niet eens met mn kids uit eten.
Van waar al die opwinding of blijft je capslock af en toe hangen? ----- Ik wens iedereen veel succes met deze discussie. Ik ga mijn lieve meisje verblijden met een slokje melk. Open en bloot voor het raam
Ja opwinding ja. Dat men erover valt dat een zaak aangeeft dat ze liever niet hebben dat mevrouw daar publiekelijk voedt en haar een nette, hygienische andere ruimte aanbiedt. Ik vind dit ontzettend netjes. Er zijn, zoals te lezen, genoeg zaken waar ze je naar het toilet of gewoon een andere plek verwijzen. Dus ja, mijn kin valt op de grond van het gebrek aan respect voor de wensen van mensen die liever niet met een voedende moeder geconfronteerd worden.
Niks terug gelezen maar kan mij deze discussie wel voorstellen . Ben ook niet tegen het voeden in het openbaar. Wel hoop ik dat het wat uit het zicht is voor zo wel de moeder als het kind zelf. En kan mij ook voorstellen dat andere gasten er wel iets meer moeite mee hebben. Tijd voor het restaurant voor een moeder ruimte waar moeder en kind rustig kunnen voeden en dringen en daarna weer aan schuiven bij de rest van het gezelschap. Net zo als bij de Ikea daar kan je met je kindje ook ( priver vertoeven.) geen slecht idee vind ik. En voor de rest. Leef en laat leven.
Ik weet niet wat er precies is gebeurd, of gezegd, in dat restaurant. (Geen van jullie, trouwens, tenzij je erbij was. ) Dus ik heb daar geen mening over. Waar wel m'n bek van open viel, was dat de eigenaar v/h restaurant daarna op Twitter z'n klanten 'open en bloot' te kakken zette. Er lopen btw twee verhalen door elkaar. Het 3 weken oude babytje is wel hetzelfde verhaal, zelfde restaurant, maar 1,5 jaar geleden. Het stel van dinsdag heeft (nog) niet gereageerd in de media.
Ik kan mij zijn reactie wel voorstellen. Als ik aan het dineren ben ik een (duur) restaurant zal ik het ook niet fijn vinden als ik vervolgens tegen een vrouw haar borst aan kijk. Hoe mooi ik de gedachte ook vind van borstvoeding. Zelf zou ik nooit open en bloot borstvoeding geven gewoon omdat ik anderen ook niets wil opdringen. Zelfde heb ik op het strand met topless of naakt liggen. Leuk dat je dat prettig vindt maar daar zijn speciale stranden voor, ik hoef daar niet mee geconfronteerd te worden.
En dat is dus het beeld waar kinderen mee opgroeien hier. Oh kijk uit, we zien een tepel van een mama die haar kind van voeding voorziet...onsmakelijk hoor! Dat kan echt niet Maar videoclips met halfnaakte of naakte vrouwen...daar kijken we naar en we zingen vrolijk mee. Nee dat is niet aanstootgevend... Avda, die afbeelding, dit is precies wat ik bedoel...
Nergens is gezegd dat moeders die borstvoeding geven thuis moeten blijven. Het ging er bij mij om dat ik niet geconfronteerd wil worden met een blote borst. En zeker niet tijdens het eten. Voorbeeld, paar maanden terug waren wij heerlijk aan het dineren met z'n tweeën. Naast ons zat een stel met een baby van een paar maanden oud. Het begon honger te krijgen en moeder trekt daar haar shirt omlaag en borst uit de bh en haalt dan pas het kindje uit de wagen. Gaat rustig zitten en legt haar aan. Om vervolgens tussendoor haar te laten boeren terwijl haar borst er nog uithangt. Daar stoorden wij en andere zich aan. We voelden ons opgelaten en heb mevrouw vriendelijk gevraagd dit in een andere ruimte te willen doen. Medewerker van het restaurant had een andere en rustige ruimte voor haar. Nou moeder springt uit het vel, waar ik de brutaliteit vandaan haal om haar en haar kind te discrimineren?! En dat is wat ik zovaak zie en hoor, die felle reacties en de houding 'wij mogen overal voeden en hebben maling aan de rest' Ik snap die felheid niet, ik vraag het netjes, ik geef rustig aan dat ik mij hier aan stoor. Ik voel mij hierdoor opgelaten. Uiteindelijk zijn ouders en kind stampvoetend het restaurant verlaten.
Haha was absoluut van plan om mij deze keer niet in deze discussie te mengen en lees nu dat het niet nodig is...jij verwoordt het perfect!
poeh poeh...ik waarom zou je WEL in de kerk voeden? Het gaat er niet om dat er niet gevoed mag worden maar niet aan tafel. Je houdt rekening met andere mensen daar waar je denkt dat dat van toepassing is. In de Mac doet men maar maar net zoals je in een sterrenrestaurant zorgt dat je wat netjes aan hebt, ga je daar elders voeden. Je houdt gewoon rekening met andere mensen. En prima dat we zoogdieren zijn (ik ga straks met veel plezier weer een tijdje borstvoeding geven als het lukt) maar ik ga ook naar de wc en was me met zeep. We hebben als mensen de mogelijkheid om rekening te houden met anderen. Ik ben heel erg voor het voeden in het openbaar maar wel daar waar het gepast is... en een sterrenrestaurant net zoals de katholieke kerk of een moskee is dat niet. Als je niet weet waar de grens ligt... dan moet je maar thuis blijven.