Meedere vraagjes over borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door me87, 8 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me87

me87 Fanatiek lid

12 apr 2012
    1.361
    1
    38
    Hallo,
    Ruim 5 weken geleden ben ik bevallen. De borstvoeding ging vanaf het begin goed, tussendoor mastitis gehad, lage productie daarna maar dat zit nu weer goed. Alleen nu wat andere vraagjes.

- Mijn dochter drinkt goed aan de borst, krijgt on demand borstvoeding maar ik vind dat ze zich vaak meld. Sinds een paar dagen ben ik het gaan bijhouden en ze drinkt zo'n 9-11 keer per 24 uur. Nu weet ik dat dat opzich wel moet kunnen maar het probleem is dat ze snel in slaap valt. En dan dus haar mond stijf op elkaar houd terwijl er in mijn borst nog voldoende melk zit. Zo krijg je dus dat ze die vette melk er niet uit haalt denk ik en daarom dus ook na een uur of 2 uur weer wakker is. Ik doe al tussendoor de luier verschonen maar nog houd ze haar mondje stijf op elkaar of gaat ze gewoon huilen als de borst weer in de buurt komt. Moet ik dit maar gewoon zo blijven doen of moet ze onderhand, qua leeftijd, niet minder voedingen gaan drinken? Blijf ik zo niet in een cirkel hangen van voeden, niet veel drinken dus weer snel honger, toch weer voeden, maar omdat het zo kort op elkaar is weer weinig drinken? Moet ik dit gaan doorbreken, zoja hoe?

- In de avond heeft mijn dochter vaak cluster momenten. Is het het beste om hier gewoon aan toe te geven? dus op die momenten elk half uur of uur aan te leggen omdat ze erom vraagt?

- Ik weet nog niet goed het verschil tussen zuigbehoefte en honger. Nu merk ik dat wel zodra ze aan de borst ligt want dan neemt ze een slok en laat ze de melk weer uit haar mond stromen, dan wil ze gewoon tutteren en niet drinken. Maar dan krijgt ze toch wel wat voeding erbij binnen. Kan ze teveel voeding binnen krijgen?

- Laatste vraag, sinds 2 dagen poept ze niet meer zoals ze deed. Eerst was het gewoon meerdere keren op een dag, elke luier zat wel vol. Nu regelmatig alleen plasluiers, gisteren 1 poepluier. Vandaag nog geen. Ze heeft er ook echt last van want ze moppert meer en je ziet haar ook echt duwen maar komt dus niks. Wat is bij 5 weken en borstvoeding normaal? Moet ik hier iets mee?

Sorry voor de vele vragen. Hoop dat jullie er iets van kunnen beantwoorden.
    Groetjes.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo,

goed dat je ons hebt gevonden om je vragen te stellen!
    Ik zal ze 1 voor 1 antwoorden:

je zegt het zelf al: op zich is het niet ongewoon dat ze vaak voor een voeding komt. Kijk gewoon goed of je kindje effectief drinkt wanneer je haar aanlegt: wanneer ze na 2 keer goed zuigen-slikken stopt en gaat tutten (niet meer zuigen-slikken, maar zuigen, zuigen, zuigen en af en toe een slok) Wanneer je kindje heel snel overgaat naar tutten kun je hier eens wat aan doen: bij de les houden, aanmoedigen, evt. afhalen en opnieuw aanleggen. Wanneer ze wel effectief zelf haar voeding binnen haalt, hoef je niets anders te doen dan je nu doet.

clusteren hoort echt nog bij deze leeftijd en is dus prima om aan toe te geven. Ze blijven ongeveer tot een week of 10-12 onrustig in de avonden. Niets aan de hand dus nog en je overvoert haar ook niet. Wanneer je melk heel hard loopt en ze zich steeds verslikt hoef je niet iedere keer te wisselen van voeding.

Wanneer je kindje voor comfort aan de borst wil tutten (en dus niet voor honger) zal het af en toe een slok binnenkrijgen. Op zich niet erg: wat ze teveel heeft zal ze uitpoepen of spugen. Geen zorgen dus.

Poepen hoeft niet meer iedere dag, mag wel. Ze moet wel voldoende blijven plassen.

Veel succes en geniet ervan dat het zo goed gaat!

Deel Deze Pagina