Relactatie, is dit colostrum of oude melk wat er al zat?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Michelle2001L, 15 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Michelle2001L

19 jan 2022
    40
    14
    8
    Vrouw
    Hoi dames!
    Ik heb een dochtertje van bijna 5 maandjes.
    Ik heb haar 6 weken borstvoeding gegeven, helaas nam de productie af ik denk door stress en drukte rondom onze verhuizing toen. Ik ben toen gestopt helaas, en overgegaan op kunstvoeding.
    Nu heb ik daar spijt van, en probeer ik mijn borstvoeding weer op gang te krijgen.
    Dit is nu de 1e dag dat ik elke 2 uur kolf beide borsten 8 minuutjes.

Nu kwam dus net , het lijkt wel colostrum, zo gelig en plakkerig.
    Is dit dat mijn lichaam nu alweer bezig is met de productie? Of zou dit nog een oud restje zijn geweest wat van ver komt wat er al zat?
    Het kwam uit beide borsten.

Ik heb goede hoop en ga met veel moed door☺️

Bijgevoegde bestanden:

2. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Wat mooi dat je wil proberen om je borstvoeding weer op gang te krijgen. Ik heb veel ervaring met borstvoeding, maar niet met relacteren, dus geen idee of er dan eerst weer colostrum komt, maar het lijkt er wel op!
    Wil je dochter nog aan de borst drinken en hapt ze dan ook goed aan? Anders zou ik dat ook zeker proberen naast het kolven. Dan maak je meteen de goede hormonen aan doordat je je baby fysiek vast hebt.
    Heel veel succes!

3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Je lichaam maakt vooral melk aan tijdens het kolven/drinken, melk die niet wordt afgenomen wordt vervolgens weer opgenomen. Dus ‘oude’ melk zit er niet in, als er nu melk uit komt is dat verse melk :)
    Vooral zo doorgaan dus! Je kan proberen om naast kolven ook voorzichtig aan te leggen, bv na kort voorkolven zodat je mogelijk al wat melk hebt, dat geeft weer zo’n hormoon-boost die de productie verder stimuleert. Vaker kort kolven/aanleggen is ook effectiever dan minder vaak en lang - dus die 8 minuten iedere 2 uur klinken heel goed!

Als aanleggen niet zo goed gaat, of je kindje bv wel hapt, maar niet echt drinkt; geef de moed niet op! Ook dat geeft zo’n hormoon-boost en kan kolven vervolgens weer makkelijker maken en je productie opvoeren :)

4. Michelle2001L

19 jan 2022
    40
    14
    8
    Vrouw

Oooh ik hoop het zo!
    Iemand vertelde me dus dat dit geen colostrum is, maar oud wat al al die tijd in de borst zat. Dat deze melk er dus al zat, maar dat dat geconcentreerder word.. als het in de klieren blijft zitten.

Ik hoop dat wat jij zegt, dat het al wat op gang komt. Ik ga zeker zo door.

5. WWJD

WWJD Niet meer actief

Wat goed zeg! Ik vind de tips hierboven heel goed en denk dat je zelf ook al heel goed bezig bent. Ik wil je vooral heel veel succes wensen. Je kan het!

6. WWJD

WWJD Niet meer actief

Doe je trouwens ook in de nacht aanleggen/kolven? Dat is voor de productie ook belangrijk omdat je in de nacht het meeste aanmaakt.

7. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Dat zal dan flink bedorven melk zijn ;)

Je lichaam neemt het weer op, oude melk zal het dus niet zijn.

veel succes, dit lijkt me een heel mooi begin!

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Je kunt ook naar een borstvoedingshulpset (BHS) kijken. Dan kun je, mocht t aanleggen lukken, ook wat momenten de flesvoeding via een heel dun silicone slangetje aan je borst/tepel voeden terwijl op dat moment je borst op een natuurlijke wijze gestimuleerd wordt.
    Ik denk ook dat je borsten bezig zijn om melk te produceren. Dat begint, ook na de geboorte, met kleine beetjes en zal steeds meer worden.
    Vaak blijven kolven en als je dat trekt zou een paar dagen in de nacht kolven ook een flinke boost kunnen geven (vanwege het prolactinegehalte).

Muisje2016 en evaleana vinden dit leuk.
  9. Michelle2001L

19 jan 2022
    40
    14
    8
    Vrouw
    Ik heb geprobeerd of ze aanhapte, maar dit snapt ze niet meer.. dus veel oefenen en anders een lactatiedeskundige vragen.
    Ze heeft nu al zn lekker eigen willetje.

Probeer zo laat mogelijk nog te kolven savonds, en dan snachts als ik wakker om naar de wc te gaan kolf ik ook.

Ik heb net gekolfd, en toen kwam dit eruit, het lijkt wel iets witter te worden? Is echt niet veel maar toch iets dus hoop dat mijn lichaam dit nu aanmaakt en dat het niet oud is.

Bijgevoegde bestanden:

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Oude melk bestaat niet hoor….

melk wat ‘over’ is word gewoon door je lichaam opgenomen :)

maar wat goed van je!
    Ik heb het ook een keer geprobeerd maar na 1,5 week toch opgegeven… met nog 2 andere kinderen erbij en de baby zelf was het veel te intensief

Muisje2016 vindt dit leuk.
  11. Cobon

Cobon Niet meer actief

Wat super goed en knap van je!! Hou vol :)
    Nog wat ongevraagde tips; een handsfree kolf maakt het leven een stuk eenvoudiger, en domperidon zou je indien nodig kunnen gebruiken om je productie een zetje te geven. Zet m op ♥️

12. Michelle2001L

19 jan 2022
    40
    14
    8
    Vrouw
    Ik hoop het! Dat het toch nog wat doet daarbinnen.

Ooh jammer dan! Maar snap het, kost veel tijd. Kwam er bij jou na 1.5 week wel al wat uit ook?☺️

13. Michelle2001L

19 jan 2022
    40
    14
    8
    Vrouw
    Dankjewel! Klopt ik heb nu een youha draadloze besteld! Had die al maar weer verkocht wegens dat ik gestopt was.

Weet jij of ik voor evt domperidon gewoon de huisarts hiervoor kan bellen? Of moet dat eerst via een lactatiedeskundige?

14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Mijn melk werd overigens nooit echt wit, meestal was het wat gelig, soms een beetje blauwig/groenig. Heel anders dan bv echte witte koemelk bijvoorbeeld.

15. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja die heb ik ook, top ding!
    Ik heb domperidon via de huisarts, hoeft geen lk tussen te komen (zou ik wel doen voor het aanhappen).

16. Michelle2001L

19 jan 2022
    40
    14
    8
    Vrouw
    Zeker waar!
    Kan ik je een berichtje doen mbt de domperidon?

17. Michelle2001L

19 jan 2022
    40
    14
    8
    Vrouw
    Heb de huisarts gebeld, ze willen me geen domperidon voorschijven. Krijg nu een oxytocine neusspray, geen idee of dat hierbij gaat helpen..

18. Cobon

Cobon Niet meer actief

Die neusspray helpt alleen om je toeschietreflex op te wekken, dat helpt (voor zover ik weet) 0 op productie. Wat vervelend, dit had een vriendin van mij laatst ook, precies hetzelfde verhaal. Zij heeft een andere huisarts gecontacteerd en alsnog domperidon gekregen. Je zou ook een lactatiekundige kunnen benaderen en vragen wat te doen.

@Muisje2016 heb jij nog tips?

19. Cobon

Cobon Niet meer actief

(foutje)

20. Cobon

Cobon Niet meer actief

Deel Deze Pagina