relacteren HELP MIJ AUB!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mamamoone, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamoone

mamamoone Nieuw lid

7 jan 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo mamas

ik heb dus een vraag. na mijn kleine 3 weken volledige bv te hebben gegeven had ik het idee dat hij niet genoeg binnen kreeg en ben toen begonnen met bijvoeden dmw FV. toen ben ik zo ongv 2 weken later overgestapt naar volledige flesvoeding.

Ik had toe weer spijt en ben sinds eergister begonnen met hem aan te leggen. en ben toen pas achter gekomen dat er zoiets al relacteren bestaat. ik had altijd wel een goede productie maar die is heel snel weer achteruitgegaan. ik heb vandaag een dubbelzijdige kolf gehuurd maar het wilt niet echt opschieten. gister een lactatiedeskundige gebeld, maar zit op het moment niet echt breed en kan het nu even niet betalen dus wil een maandje wachten denk ik!.

echter denk ik dat als ik een maand wacht met t relacteren dat mn productie helemaal terugloopt.

mijn vraag is nu heeft iemand hier ervaring mee en weet wat ik nu het beste kan doen. ik ben nu bezig met zoveel mogelijk kolfen en af en toe mijn kleine nog even aanleggen, maar dat kan ook niet zolang want zodra hij merkt dat er niet veel uit te halen valt wordt ie boos dus dan haal ik maar weer de FV erbij.

Ik zit eraan te denken om morgenochtend even een afspraak te maken bij de huisarts voor domperidon? heb hierover gelezen en kan mij misschien wel helpen.

Nou mamas weet iemand hier raad mee en kunnen jullie mij helpen. want ik wil zsm het goede doen om mijn productie op peil te krijgen en niet een maand wachten totdat ik bij een lactatiedeskundige terecht kan.

Alvast bedankt !!!:)

2. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Wat goed dat je het toch weer gaat proberen!! Ik weet dat je 8 tot 12 keer per etmaal beide borsten helemaal leeg moet kolven of laten drinken. En dat het het beste is om je kindje zoveel mogelijk aan te leggen. Als hij niet la g wil drinken omdat je voeding al snel op is, kun je proberen een borstvoedingshulpset te gebruiken. Dit is eigenlijk een klein slangetje aan je tepel waar de kunstvoeding uit komt. Baby stimuleert dus de borst en krijgt ook echt voeding binnen.
    Naast domperidon zou je ook fenegriek kunnen slikken.
    succes!!

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Relacteren is pittig maar het kan!
    Ik denk wel dat de hulp van een lactatiekundige je kansen
    behoorlijk kunnen vergroten.
    Zij kan je vertellen hoe je te werk moet gaan qua
    -kolven (hoevaak en op welke manier)
    -je kindje (hoe moet je gaan oefenen met aanleggen bijvoorbeeld,waar moet je op letten zodat je geen kloven krijgt)
    -evt gebruik van domperidon
    -welke kolf is handig

Dus dat is echt wat ik je aanraad.Als je een duidelijk plan hebt en een professional waar je qua vragen bij terecht kan,sta je er niet alleen voor

Waarom denk je dat je pas over een maand terecht kan? Lk'szijn juist van.de snelle en logisch want hulp is vaak snel nodig,niet volgende week.... :)

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Misschien kunnen ze ook al helpen bij la leche league.
    Je zorgverzekering vergoed misschien de lactasietkundige.
    En ik vind het heel knap dat je dit probeerd te doen!

5. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0

Ik geloof dat ze bedoelt dat ze het volgende maand pas kan bekostigen...

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Ja oeps! overheen gelezen!
    TS dan kan je bellen met je CB
    In de meeste gevallen zit daar een Lactatiekundige aan verbonden
    en is een consult gratis!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bellen met VBN en LLL is gratis, en daar kunnen ze je vaak al een heel eind op weg helpen.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    VBN: 0343-576626
    LLL: 0111-413189

Wat je ook kan doen, is via de HA ook nog de oxytocine neusspray in huis halen. Dit werkt niet productieverhogend maar zorgt voor een snellere TSR
    Je kan het gebruiken als je je zoontje aanlegt maar ook bij het kolven.

9. Lukkiemie

Lukkiemie Lid

13 mei 2013
    98
    0
    0
    Verpleegkundige, lactatiekundige
    Noord-Holland
    Beste Mama Moone,

Spannend dat je weer gaat proberen om BV te geven!! Zoals al eerder gezegd is het erg prettig om dit in overleg met een goede lactatiekundige te doen. Zij kan samen met jou kijken naat jou (on)mogelijkheden en dan samen met jou een plan opstellen hoe je het relacteren het best kunt aanpakken. De oorzaak van waarom jij dacht dat hij te weinig melk binnenkreeg zal dan ook worden meegenomen (was het alleen jouw idee of kreeg hij echt te weinig, en waardoor kwam dat dan??).
    Maargoed.. ik begrijp dat de kosten voor jou nu te hoog zijn. Bellen met LLL of VBN kan dan in elk geval een goed zetje in de juiste richting zijn.

Je bent overigens zelf al aardig op weg...
    Je baby vaak aanleggen (zo mogelijk elke 2 uur of vaker), een paar dagen rust inbouwen en je kind veel huid op huid bij je houden doen vaak al wonderen. Wees kritisch op hoe je zoon aan de borst drinkt. Om succesvol te kunnen relacteren is het belangrijk dat hij goed is aangelegd. Wellicht heeft je zoon in het begin echt nog de KV nodig naast de beetjes moedermelk die hij binnenkrijgt. Probeer slechts kleine hoeveelheden per keer na het drinken aan de borst aan te bieden. Hoe kleiner de hoeveelheid kunstvoeding, hoe eerder hij weer honger zal hebben en dus hoe eerder je weer een oefenmoment aan de borst hebt.
    Als je zoon niet zo vaak wil drinken is dubbelzijdig kolven een goed alternatief. Je bent daar nu pas twee dagen mee bezig. Onthoud dat het soms wel een week of twee kan duren voor je een beetje hoeveelheden gaat kolven. Kolven is nou eenmaal niet zo effectief als drinken aan de borst, dus wees niet al te teleurgesteld als het lijkt alsof je 'niets' kolft. Je zoon zal bij het drinken (mits een goede drinktechniek) meer binnenkrijgen dan jij kunt kolven.
    Verder is het goed om te onthouden dat bij het opkrikken van de productie de frequentie belangrijker is dan de duur. Dus liever ieder uur 10 minuutjes dan eens in de twee uur een 20 minuten of een half uur. Verder bestaat er nog zoiets als 'powerkolven' of 'clusterkolven'. Dit zijn technieken om met kolven de productie te verhogen (google er maar eens op..)

Domperodon zou eventueel kunnen helpen, maar er zijn ook kruiden die kunnen helpen. Fenegriek, gezegende distel en galega zijn daar voorbeelden van. Pas op met kruiden als salie en munt (denk aan peremuntjes en muntthee). Deze kruiden werken namelijk remmend.

Heel veel succes met relacteren!!

Groeten, Mia
    (lactatiekundige IBCLC)

Deel Deze Pagina