Beste Heidi, Fijn dat je de tijd neemt om onze vragen te beantwoorden. Graag zou ik je ook wat voorleggen. Alvast bedankt voor je tijd. Onze zoon is geboren met 40.5 weken. Hij woog 3860 gram bij geboorte. De bevalling was heftig; onze zoon is uiteindelijk met vacuüm ter wereld gekomen. De eerste dag en nacht heeft hij daar behoorlijk last van gehad, waardoor hij niet wilde drinken aan de borst. Na de bevalling heeft hij overigens wel binnen het uur gedronken aan de borst. Daarna lukte het pas weer ruim 24uur later en wel met tepelhoedje. Het aanhappen ging namelijk moeizaam. De eerste twee weken heb ik dan ook nagenoeg volledig met tepelhoedje gevoed. Daarna ben ik het langzaam gaan afbouwen en nu, onze zoon is nu op 1 dag na 4 weken oud, voed ik sinds 3 dagen nagenoeg volledig zonder tepelhoedje. Onze zoon lijkt het heel goed te doen op de borstvoeding. Toen hij bijna 2 weken oud was, woog hij al 4085 gram. Sindsdien hebben we hem nog niet weer gewogen, maar hij plast en poept zeer goed en groeit zichtbaar. Hij komt overdag om de 2 uur voor voeding en drinkt dan tien minuten tot een kwartier goed aan 1 borst. Dan valt hij in slaap. De andere borst hoeft hij niet meer. 'S nachts kwam hij tot 3/4 dagen geleden ook elke 2 uur, maar nu zit er soms 3 uur tussen. Tot een week geleden was onze zoon rustig na elke voeding. Nu begint hij echter steeds vaak te spugen. Ook sinds een week kreunt en perst hij vaak na een voeding, wat soms ook gepaard gaat met huilen. Hij loopt dan ook rood aan. Als we hem na een tijdje neerleggen, wordt dit vaak nog erger. Handig om er bij te vermelden, is dat ons zoontje sinds zijn geboorte eigenlijk nauwelijks liggend op zijn rug slaapt. Het komt er op neer dat wij hem altijd dragen en dat hij 's nachts op mijn borst slaapt. Ik ben mij bewust van de risico's daarvan, maar anders slapen we geen van allen. Ons zoontje huilt binnen het kwartier nadat we hem in zijn wiegje leggen. Het is dus kiezen russen 2 kwaden. Maar om terug te komen op de voeding. Ik twijfel of mijn zoontje last heeft van reflux of van teveel melk van mij. De klachten zijn bij hem wel duidelijk erger wanneer hij aan mijn rechterborst heeft gedronken, tevens de borst waarbij ik de laatste week veel last heb van stuwing. Als ik liggend voed zijn de klachten van mijn zoontje ook iets minder. Ik ben beniewd wat jouw mening hierover is. Hoe jij de klachten van mijn zoontje beoprdeelt en wat ik kan doen aan die stuwing. Soms geef ik twee voedingen achter elkaar enkel de rechterborst, maar dat geeft maar tijdelijk verlichting. Nogmaals dank voor je tijd.
Hoi, Een beetje late reactie. Heb je nog steeds stuwing voor iedere voeding? En begrijp ik goed dat je kindje 1 borst per keer drinkt? En je kindje komt ook in de nacht nog voor een voeding toch? Je schrijft dat je bevalling niet zonder slag of stoot ging. Je kindje heeft hier ook last van gehad. Mogelijk zit hij nog niet lekker in zijn vel letterlijk. Je kunt eens vragen op het cb of een kinderfysiotherapeut hoe ze je zoontje beoordeelt. Wanneer hij bijvoorbeeld enkelzijdig last heeft kan dit meer klachten geven wanneer hij aan 1 kant drinkt. Ook kan het prettiger zijn voor hem dan op jouw buik te liggen inderdaad. Even kijken dus hoe je kindje ligt in rust, slaap, wakkere rustige toestand. Mocht je probleem echt in veel melk en stuwing zitten, dan start je met 1 x een ochtend helemaal leeg te kolven voor je gaat voeden. Helemaal leeg is ook echt helemaal leeg: wanneer met kolven niets meer komt probeer je nog met compressie zoveel mogelijk er uit te halen, daarna met de hand (zonder kolf) Dan aanleggen. Van hier uit kan je kindje rustig de voeding tot zich nemen en wat het nodig heeft. Kijk even of en welk verschil dit geeft. Ook kun je een lactatiekundige inschakelen, die kan op maat met jullie kijken wat er aan de hand is en of je hierop moet handelen. Veel succes!
Beste Heidi, Dank voor je reactie. Ondertussen heb ik contact met een lactatiekundige ivm flinke overproductie. Ik ga nu inderdaad starten met leegkolven en hoop de boel dan te kunnen resetten. Gelukkig groeit ons zoontje wel (erg) goed; vandaag bij het consultatiebureau 5400 gram! We zijn overigens ook bij een kinderfysio geweest en hij lijkt inderdaad iets meer moeite te hebben om zijn gezicht naar rechts te draaien. Bij de rechterborst zijn de problemen ook het grootst. Hopelijk leidt alle ingeschakelde hulp snel tot een oplossing; hoewel de stuwing voor mij vervelend is, heeft onze zoon er ook erge last van. Bedankt!
komt er vervolgactie op het feit dat je kindje minder soepel het hoofdje kan draaien? Ik hoop dat je er uit komt met de LK, zou jullie beiden veel rust bieden.