relatie beeindigen-kinderen- hypotheek hoe werkt het?

Discussie in 'De lounge' gestart door zonnebloem321, 13 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnebloem321

    17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    #1 zonnebloem321, 13 jul 2020
    Laatst bewerkt: 13 jul 2020
    Goedemiddag,

    helaas zit ik in de situatie dat mijn partner en ik uit elkaar gaan. Nu eist hij 50 000 euro van mij om het huis te verlaten (ivm aflossing en overwaarde). Ik snak naar rust in huis voor de kinderen. Er is teveel spanning en onrust. Ondertussen is onze zoon vorige week getest en blijkt hij autisme te hebben en ik zit al enkele maanden overspannen thuis
    Maar dat geld heb ik uiteraard niet. Wat nu? Kan ik de hypotheek omhoog gooien zodat de hypotheekverstrekker het geld naar hem over maakt (moet net aan lukken met mijn inkomen; de hypotheek is ooit alleen op mijn inkomen afgesloten trouwens)

    onze situatie:
    -3 jonge kinderen onder de 9 jaar
    -huis staat op zijn en mijn naam
    - ik kan de lasten op mijn inkomen dragen
    - niet getrouwd en geen samenlevingscontract oid

    Wie kan mij helpen? Ik weet niet wat ik moet doen en welke stappen ik moet ondernemen om uit deze nare situatie te komen.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hij gaat het huis uit begrijp ik? Jullie hebben een ton aan overwaarde?
    Is dat uitgezocht of bedenkt hij dat zelf?
     
    Iertje81, Zulema, NiVa0230 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. zonnebloem321

    17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    Is vorig jaar getaxeerd ivm omlaag krijgen van de hypotheek
     
  4. zonnebloem321

    17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    * wij zijn trouwens niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract oid
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Wat een rotsituatie. Ik zou inderdaad met een hypotheekverstrekker/adviseur om de tafel gaan om te bespreken wat de mogelijkheden zijn qua huis.
    Daarnaast is het misschien een idee om een mediator in te schakelen om de omgang goed te krijgen en ook te houden.
    Succes!
     
  6. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83
    Afspraak maken met een hypotheek adviseur, als het lukt moet jij de hypotheek overnemen. Hij gaat er dan vanaf, volgens mij heet het ontslag uit hoofdelijkheid ( even googlen). Denk als je daar opzoekt dat je meer info vind.

    Sterkte, en succes
     
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Jij hebt ooit het huis gekocht begrijp ik? Staat het huis ook op zijn naam? Ik zou hier een mediator bij betrekken en een financieel adviseur. Die overwaarde is nu, maar als jij je huis niet verkoopt, krijg je dat geld ook niet. Ik heb weleens van een constructie gehoord dat er een afspraak is dat als degene die in het huis blijft wonen binnen 5 jaar de woning verkoopt, de overwaarde nog moet delen oid. Maar dat soort informatie kan een mediator je veel beter uitleggen.
    Veel sterkte toegewenst!
     
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Als het op beide namen staat hebben elk van de partners recht op de helft van de overwaarde (of schuld) op moment van omzetten van de hypotheek naar 1 persoon, tenzij anders vastgelegd bij de notaris.
    Degene die er blijft wonen kan dat uit betalen onder andere door middel van de hypotheek te verhogen. De ex-partner krijgt dat dan op zijn/haar rekening gestort.
     
    lovewinnie en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  9. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.333
    113
    Wat hebben jullie wel op papier en zijn de kinderen van jullie samen?
    Staat de hypotheekakte op jouw naam of die van jullie beiden?
     
  10. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Idd naar de hypotheek verstrekker en ontslag hoofdelijkheid aanvragen. En dan wordt duidelijk wat de kosten blijven van de hypotheek en op hoeveel de ander recht heeft. Maar als jij daar wil blijven wonen moet jij hem idd uitkopen.
    Maar zit verschilt zo enorm per situatie! Ons huis had een onderwaarde, eigenlijk moest ik nog bijna geld toeleggen om uit de hypotheek te kunnen. Uiteindelijk hebben we het op een goede manier kunnen regelen dat ik hem niets schuldig was.
     
  11. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Weet je zeker dat hij huis op beide namen staat en de hypotheek alleen op jouw naam? Volgens mij kan dat helemaal niet. Je kunt namelijk geen hypotheek op je naam hebben die bij een woning hoort die juridisch niet volledig van jou is.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Dit heb ik met mijn ex ook gehad.

    En wij waren getrouwd in gemeenschap van goederen.

    Huis stond op mijn naam, de hypotheek niet (maar begreep later dat dit wel een foutje geweest is)
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Voor nu, rustig blijven. Helaas kunnen dit soort zaken niet in een paar dagen geregeld worden. Je zal een lange adem moeten hebben, ook om te voorkomen dat er verkeerde besluiten genomen worden. Stap 1: maak een afspraak bij de bank/hypotheek verstrekker om in kaart te brengen (niets meer nog!!) hoe de situatie in elkaar steekt en wat de opties zijn. Stap 2: ook een afspraak maken met een mediator. Die zal je hier in hard nodig hebben. Wij hadden er een die ook een financiële achtergrond had, dat was erg prettig want hij kon dus ook goed helpen op dat vlak. Goed nadenken wat JIJ wil, zet het op papier. Nogmaals, geen overhaaste beslissingen maken. Ik kan me voorstellen hoe je je voelt, ben ook gescheiden, en zoontje heeft autisme. Je mag me altijd een pb sturen, voor vragen of als je even je ei kwijt wil
     
    femkes en Iertje81 vinden dit leuk.
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Klopt, en bij het overnemen van de hypotheek komt meer kijken dan je denkt..
     
  15. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Even heel goed uit laten zoeken door een professional en niet toegeven aan iets omdat je naar rust snakt. Het moet wel kloppen allemaal en eerlijk gaan en niet omdat hij nu ‘zomaar’ een bedrag in zijn hoofd heeft wat misschien een jaar geleden gold of dat hij ergens een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
    Dat geld is geen chantagemiddel om het huis te verlaten uiteraard. Nee ook niet als jij, uit goede wil, de situatie rustig wil laten komen.
    Ik had ook zo’n ex. Ging tot het gaatje financieel toen wij uit elkaar gingen. Wilde ook de helft van mijn pensioen (waar hij recht op had want gemeenschap van goederen getrouwd) maar was even vergeten dat dat geld alleen maar ging over de periode waarin we getrouwd waren en dat dat pas uitgekeerd zal worden als ik 67 ben. Hij dacht even een zak geld te krijgen bij de scheiding :rolleyes:
    Wilde ook smartengeld omdat ik hem verlaten had van 20 duizend euro o_O
    Moraal van mijn verhaal; laat je niet zomaar iets aanpraten of uit goede wil iets doen wat niet eerlijk is, want je bent snel geneigd iemand zijn zin te geven als de rust maar zal terugkeren :$
     
    Paardenbloem en Zoe123 vinden dit leuk.
  16. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    ik denk dat ze bedoeld dat alleen haar salaris is meegenomen in de berekening van de hoogte van de hypotheek.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  17. zonnebloem321

    17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    ja idd, dat bedoelde ik. :D
     
  18. zonnebloem321

    17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    alleen de hypotheek en het huis staat op beide namen. Voor de rest niets
     
  19. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.333
    113
    Dan zul je naar een hypotheek adviseur moeten om te kijken hoe je huis en hypotheek op jouw naam kan krijgen.
    Ik vind het wel vreemd dat jullie niets op papier hebben en wel een huis samen. Ik weet niet beter dan dat er iets in de vorm van een samenlevingscontract of dergelijke moet zijn om samen te kunnen kopen.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  20. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nee hoor. Ik heb verder ook niets geen contract oid en toch gewoon samen gekocht.
     

Deel Deze Pagina