Hey meiden, Ik heb vandaag wat meer gelezen over de menstruatiecyclus en hoe het biologisch allemaal in elkaar zit. Even een korte samenvatting: ongesteld worden is de afstoting van je baarmoederslijmvlies. Dit wordt kennelijk veroorzaakt door de daling van progesteron. Deze daling wordt op zijn beurt weer veroorzaakt door het ten gronde gaan van het corpus luteum (geel lichaam), omdat er geen innesteling heeft plaatsgevonden. Zou het kunnen dat meiden met een korte LF (wat dus kennelijk inhoudt dat je gele lichaam vrij snel afsterft), daarom ook een vroege innesteling hebben? Omdat je lichaam denkt dat ie er snel bij moet zijn omdat het "weet" dat het snel gedaan is met het geel lichaam? Het klinkt op zich logisch, maar misschien ben ik me dingen aan inbeelden. Ik heb zelf een korte LF en ik heb sterk het idee dat er gisteren misschien een innesteling was (had gisteravond steken onder in mijn buik en mijn temp is vandaag ontzettend gestegen)... Maar ja, dat was 4 DPO... Het schijnt dat je bevruchte eicel 4/5 dagen onderweg is en dan meteen kan nestelen of pas na een paar dagen. Dus in theorie zou het kunnen.... Wat denken jullie? Innesteling op 4 DPO mogelijk? En wat vinden jullie van de theorie over een korte LF en een vroege innesteling?
Als je een te korte luteale fase (<10 dagen) hebt, dan wordt de innesteling vaak juist bemoeilijkt. Het baarmoederslijmvlies wordt vrijwel meteen na de eisprong afgebroken, waardoor er geen innesteling kan plaatsvinden. Een innesteling vindt dan niet vroeger dan normaal plaats. Heb jij een korte luteale fase of is 'ie echt te kort? Vier dagen na je eisprong de innesteling zou wel heel erg vroeg zijn, aangezien een eicel vaak eerst een poos rondzweeft. Maar wie weet... Succes!
Ik heb een korte LF, niet een TE korte LF (zie mijn temp kaartje) Ik weet inderdaad dat innesteling lastiger wordt naarmate de LF korter is. Als ie TE kort is, is er inderdaad geen tijd voor een innesteling, omdat je bevruchte eicel eerst 4/5 dagen onderweg is. Maar ik had ook gelezen dat innesteling kan plaatsvinden tussen dag 4 en dag 10. Een vrouwenlichaam is zo complex met betrekking tot de cyclus en bevruchting, ik kan me op zich wel voorstellen dat bij vrouwen met een LF van 12 de innesteling iets eerder plaatsvindt dan bij vrouwen met een LF van 14. Niet in de zin van dat het "vroeger dan normaal plaatsvindt", maar in de zin dat het juist normaal is dat ie vroeger is, er zijn immers zo'n 6 dagen waarop het normaal is, en dat iemand met een korte LF aan het begin van deze dagen zit (rekening houdend met een minimumduur ivm de reistijd van het bevruchte ei). Alsof het bevruchte eicel weet "oke, ik moet nu snel een stukje baarmoederslijmvlies pakken, want anders wordt het afgebroken" en bij vrouwen met een normale of langere LF is het meer een "oooh... ik heb alle tijd, ik ga eens fijn een goed plekje uitzoeken". Ja, ik vind 4 dagen ook heel vroeg, daarom heb ik ook mijn twijfels. Maar heb inmiddels op meerdere sites gevonden dat dag 4 uitzonderlijk is, maar niet onmogelijk...
Fijn dat je luteale fase niet te kort is, anders had je daar extra progesteron voor kunnen krijgen. Ik hoop voor je dat je de innesteling gevoeld hebt en dat je over 1,5 week een positieve test hebt. Succes!
HOi BP Ikheb ook altijd een korte LF (10 dgen) toch had ik bij mijn eerste zwangerschap een innesteling op dag 7 (temp dip + roze afscheiding) Bij mijn tweede zwangerschap had ik niet getempt maar had ik op 10 dpo licht bloed+ bruin verlies. Ik dacht dat ik ongesteld was geworden maar na 1,5 dag was er niks meer. 5 dagen later teste ik positief. Bij mij ging het dus niet op: korte LF-> vroege innesteling. maar ik duim voor jou dat het bij jou wel zo is
Haha, daar gáát mijn mooie theorie Het moment van innesteling maakt me ook niet zoveel uit, als het maar gebeurt Ik moest alleen een verklaring vinden voor de vroege temp stijging, maar we zien het wel! Thnx!
Ik heb ook een LF van elf dagen, en ik heb ook iets over die theorie gelezen. Ik ben ook bang dat mijn ei niet genoeg tijd krijgt om te nestelen. Ik stel me dan voor dat het bevruchte ei dan in een baarmoeder aankomt, waar dan helemaal geen slijmvlies meer is om zich te nestelen... haha of sla ik nu door
Lijkt me heel waarschijnlijk hoor! Maar ik ben degene die denkt dat bevruchte eitjes kunnen denken 11 dagen is echter nog wel genoeg! Pas bij minder dan 10 wordt het kennelijk pas problematisch.
Bonbonnetje Als je fase beneden de 10 dagen zit, dan wordt je baarmoederslijmvlies meteen weer afgebroken na de eisprong. Dan is het inderdaad zo dat er niet voldoende slijmvlies is op het moment dat een bevruchte eicel in de baarmoeder aankomt. Er is niks waar het kan innestelen, of de dikte is niet goed. Het moet minimaal 7 mm zijn, anders is het te dun. Maar zolang je luteale fase minimaal 10 dagen is, hoef je je daar in principe geen zorgen over te maken! Babyproject Ik denk niet dat een bevruchte eicel kan denken. Het denkt niet: O, er is te weinig baarmoederslijmvlies, dus dan moet ik maar opschieten met de innesteling. Of ik heb nog even tijd, want het is dik genoeg! Zou wel een leuke theorie zijn, want dan zouden bepaalde hormonale en medische problemen niet aan de orde zijn. En dan kun je ze streng toespreken als ze niet meewerken, hihi.
Ik ben ook blij dat ik nog een LF van elf dagen heb. Zou er ook een relatie kunnen bestaan tussen een late eisprong (dag 21) en een korte LF en moeilijk zwanger worden (sorry voor het doemdenken, dat heb ik altijd in mijn wachtbankweek) Jeetje Jippie, wat heb jij moeten doorstaan voor jullie mooie dochter zeg. Respect
Haha, dat vroeg ik me ook al af! Ik heb ook een late eisprong en een korte LF! Denk (hoop) alleen niet dat dat invloed heeft op de vruchtbaarheid (er vanuit gaande dat je LF dus niet TE kort is).
Hmmm ik denk dus wel dat het invloed heeft. Maar hoe dat invloed heeft kan ik ook niet zeggen... maar misschien komt het ook omdat er een soort ideaalbeeld geschetst wordt van een cyclus van 28 met je ei op dag 14 etc... wanneer ga jij testen?
Een late eisprong kan geen kwaad, je eicel is niet van mindere kwaliteit. Dus dat heeft geen enkel nadelig effect op het zwanger worden. Zolang je luteale fase minimaal 10 dagen is, bemoeilijkt dat het zwanger worden ook niet. Een cyclus van 28 dagen met een eisprong op dag 14 en een luteale fase van 14 dagen is niet een ideaalbeeld, hoor! Artsen gaan hier ook zeker niet vanuit. Het is meer dat het makkelijker is om daarmee te rekenen in sommige gevallen. Er zijn bepaalde randwaarden en als je daarbinnen valt, dan is het goed. Het belangrijkste is dat je een goede eisprong hebt en dat je luteale fase lang genoeg is, in combinatie met een goede zaadkwaliteit. Dan is het nog afwachten of er bevruchting optreedt en het innestelt, maar dat geldt voor iedereen.
ff wat info voor de korte LF'ers: Er zijn halvegare artsen die denken dat dit wel zou kunnen. 1 van de Dusseldorf meiden had in NL zo'n mafpruttel van een arts die meende dat haar veel te korte LF geen kwaad kon want het was gewoon zo dat haar lijf volgens de arts al doorhad dat het niets geworden was en daarom het alweer ging afbreken. Al eens op dag 4 na de TP meen ik... :S Dat terwijl een bevrucht eitje pas tussen de 5 en 9 dagen na de eisprong innesteld, als dat al gebeurt... De gezamelijke arts die wij nu in Dusseldorf hebben geloofd niet in die onzin van het doorhebben van het lijf. Als je LF te kort is, heb je gewoon ondersteuning nodig. Al zijn er soms mazzelpikkies die wel gewoon zwanger worden met een korte LF. Al zal de meerderheid hulp nodig hebben. Je zou: - 3 keer daags een progesteroncapsule na je eisprong vaginaal kunnen inbrengen - 2 keer in totaal na je eisprong een Pregnyl-injectie kunnen toedienen Verder bestaat er nog Suprefact?? ofzo tegen het snel afstoten van je baarmoederslijm. En als het probleem is dat je te dus slijm hebt, zou je daar een tablet tegen kunnen nemen. Dus er is zeker iets aan te doen.
Hmm Maartje, ik ben ook geen fan van Nederlandse dokters, en heb door mijn familie in Duitsland ook goede ervaring met Duitste artsen. Maar misschien is dit toeval. Maar Maartje is een LF onder de 14 dan volgens jou een te korte fase?
Mwa, ik denk zelf dat 13 of 14 dagen weinig verschil uitmaakt. 12 dagen is misschien ook nog niet rampzalig, maar ik ben van mening dat als je LF korter dan 12 dagen, je best een week na je eisprong eens je bloed zou kunnen laten prikken op progesteron om te kijken of daar niet het een en het ander aan verbeterd kan worden. Ik zelf vind het te idioot voor woorden dat als er aanwijzingen zijn dat het niet vlot zou kunnen lukken, je wel perse heeeeeeeeel lang moet willen wachten op onderzoekjes aanvragen. Kijk, als alles er keurig uitziet, dan kun je best ff proberen, maar met een korte LF zou ik zelf wat eerder aan de bel trekken.
Toch vreemd he Maartje dat in heel Nederland het lijkt alsof men een LF van elf geen reden tot zorg vind? Ik durf echt niet naar de dok, omdat ik weet dat hij je toch naar huis stuurt met de mededeling dat je pas na een jaar proberen terug mag komen.
ronde zes, exclusief zes maanden ontpillen... maar ik temperatuur bijvoorbeeld niet. In verhouding tot anderen nog niet zo lang bezig dus.