Ik ben, zoals zoveel mensen in nederland, bijziend. Heb dus een bril met min glazen om veraf goed te kunnen zien. Mijn man ook. Wij hebben deze beide aan het eind van onze pubertijd gekregen (ik 16 jaar, manlief 18 jaar) en we zitten beide zo rond de -2 tot -3. Mijn zoon (8 jaar) moet nu ook aan de bril, hij heeft momenteel een afwijking van -1 aan beide ogen. Maar gezien zijn (relatief) jonge leeftijd, betekent dat dan ook dat hij straks een grote afwijking gaat krijgen? (-6, 7, 8.. of?) Wie van jullie heeft op basisschool leeftijd een min-bril gekregen en waar ben je op volwassen leeftijd ongeveer op uitgekomen? (was weer typisch zo'n ben-je-thuis-verdorie-vergeten-te-vragen-aan-arts-vraag )
Ik heb al sinds mijn 6e een bril met -.Ooit begonnen met -3 dacht ik... Sinds mijn 16e draag ik lenzen en heb ik een bril op reserve. Sinds mijn 19e staat het stil en heb ik -5 en -5.50.
Ik heb sinds mijn 9e een bril en sta nu op -5/-5,50. Draag trouwens nooit meer een bril maar alleen contactlenzen. Veel mensen weten niet eens dat ik een bril heb.
Mijn antwoord ga je helaas niet zo leuk vinden denk ik... ik kreeg ook zo rond mijn 7e een bril en ik heb uiteindelijk -14 gekregen.
Ik ben begonnen in groep 7 of 8 denk ik.. Ik begon met -0,50 en -0,75 en zit nu met beide ogen op -4,75 en ik moet weer opnieuw laten testen. Zie alweer een stukje minder volgens mij.
Ik zat in de derde klas (tegenwoordig groep 5) toen een oplettende juf erachter kwam dat ik niet zo goed kon zien. Hoeveel - ik toen had weet in niet maar ik kan me wel herinneren dat mijn bril altijd afzakte omdat de glazen zo zwaar waren. Nu ben ik 41 en voor de zomer vakantie mijn ogen weer laten checken omdat ik niet zo goed meer zag. Tot mijn verbazing waren mijn ogen beter geworden en had ik -9,25 nodig (had -10,5) - heel klein voordeeltje van de overgang.
Jeetje mina. Ik zie echt al heeeeeelemaal niks met mijn sterkte. 1 grote blur. Kan me niet voorstellen dat het nog veel minder kan zijn 😱
Bij mij is het meegevallen; in de vijfde klas (nu groep 7) ben ik begonnen met -1.25 en -2.25 en nu heb ik -2.25 en -2.50. Ik heb overigens maar 2 jaar een bril gehad, toen ik naar de middelbare ging heb ik lenzen genomen (harde) en draag nu nog steeds harde lenzen. Ik heb een oude bril, maar die heb ik nooit op.
Ik heb sinds mijn 7e een bril en begon direct met -2. Ik ben nu 25 en het staat sinds drie jaar stil op -5 en -9 met een cilinder afwijking. Dat het stil staat komt door de zwangerschappen zeiden ze. Dan kan de sterkte licht verbeteren.
Ik ook en heb nu -11... Man ook en die heeft -3. Dochter van bijna 4 heeft nu -1 en moet ook een bril..
Ik ben begonnen op -1,25 (was weliswaar al 12) en zit nu (25) op -1,75. Een vriendin van mij had als kind (4 jaar) een bril en is deze ontgroeid. Dat kan ook nog he met kindjes! Dus laat je niet gek maken.
Plus kan als je nog jong bent beter worden, maar min nooit....helaas. Ik was ongeveer 11 toen ik met -2 begon en heb nu -7,50, maar dit is wel lenssterkte. Brilsterkte ligt hoger, maar die heb ik niet, dus weet niet wat mijn sterkte hiervan is.
Kreeg vlak na mijn derde verjaardag een bril en ben nu al een aantal jaar stabiel op -7.5 en -8.5. Draag nu zachte lenzen met cilinder
Ik ben vroeger op -1.50 ofzo begonnen en vanaf mn 18e heb ik -2.50 en -2.75 valt wel mee dus. Mijn ogen zijn in de jaren niet slechter geworden
Ik kreeg een bril in groep 5 (8-9 jaar), ben nu 35 en heb aan beide ogen een sterkte van -3,5 (lenzen)
Toen ik 7 was kreeg ik een bril. Had toen iets van -1.75. Inmiddels ben ik 25 en heb ik -9 en -7.5. In mijn puberteit ging ik ineens 4 punten achteruit in een hele korte tijd.
Ik kreeg in groep 5 een bril. Heb nu ergens tussen de -5 en -6. Maar mijn ouders hebben een vergelijkbare afwijking dus dat was wel te verwachten.
Ik ben op mijn vijfde begonnen met een lichte afwijking en zit nu stil sinds aantal jaren op -5,5 en -6. Mijn zusje heeft -1,5 maar dat is zo gebleven. ze draagt heel soms savonds een bril.