relatie met een hoogbegaafde....

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaSmurf, 28 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Oh sorry meid, ik bedoelde het niet zo lullig als het misschien overkwam. :) Alleen zó een hoog IQ is zo uitzonderlijk dat ik mij afvroeg of de tests wel juist zijn afgenomen. Vind je het niet ook een beetje "zonde" dat je niets wetenschappelijks o.i.d. hebt gedaan verder met je bijzonder hoge intelligentie? Bedoel ik trouwens ook niet rot maar puur uit interesse. ;) Ik heb nl. als kind al meegekregen dat ik "dankbaar" moest zijn met mijn hoge IQ en daar wel iets "nuttigs" mee moest doen evenals de rest van de familie. Die druk heb ik dus wel altijd gevoeld alhoewel ik gelukkig wel ook echt heb genoten van mijn studies en mijn carrière mij enorm veel plezier en voldoening geeft.

2. Nessy

Nessy Fanatiek lid

27 feb 2008
    2.309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    Maakt niet uit hoor.:)
    Ik heb idd niks wetenschappelijks gedaan.Wel verschillende diploma's op
    medisch gebied.Ook veel begonnen en niet afgemaakt.Ik ben een
    perfectionist dus als ik een 7 haalde had ik zoiets van zie je wel....ik
    kan het niet en stopte ermee.Mijn broertje die ook HB is die doet
    mee met een team van de TU delft en is bezig met een bacterie te creeeren
    die olie etc "opeet" en verwerkt.Hij heeft o.a genetisch manipulatie
    gedaan ...erg interessant en ze zijn al redelijk ver dus als er straks een
    olievlek in de zee is kunnen ze de bacteries loslaten en de boel laten
    verwijderen op deze manier.Heel positief.:)
    Druk vanuit de familie herken ik ook.Ik was als tiener best wel een rebel
    en ging dus overal tegenin....achteraf heel stom anders was ik nu
    misschien wel hartchirurg geweest of had ik wat wetenschappelijks
    gedaan maar ja....wat de familie wou ging ik dus tegenin.Nu ben ik 45
    en denk ik...wat was ik een muts...hahaha!!

Wat @Janna schrijft herken ik ook.
    Ik weet ook al in een vroeg stadium waar een gesprek heengaat en vind
    het dan echt heel langdradig worden en ik verlies dan mijn interesse.
    Dat kan best vervelend zijn vooral voor de persoon die mij enthousiast
    wat wil vertellen.:) Verder vind ik ook dat ik genoeg sociale vaardigheden
    heb...iets wat je idd ook vaak hoort als je IQ hoog is.....dan ben je niet
    sociaal,je EQ is laag en je hebt geen inlevingsvermogen.Ik vind dat echt kolder.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik ben het met je eens dat het kolder is dat je per definitie een laag EQ hebt met een hoog IQ, maar het is maar net hoe dat vroeger gestuurd is denk ik. Mijn man (en ik hou zielsveel van hem), is zakelijk sociaal een genie ... maar prive sociaal een botte hork (en dat is dan echt zachtjes uitgedrukt). Ik kan daarmee omgaan, kan namelijk net zo horkerig zijn als het moet. Hij is een stuk milder geworden, hij moest wel. Maar zijn standpunt was (en soms is nog wel) dat mensen met een lager IQ per definitie DOM zijn (en dat zegt hij dan ook echt tegen mensen). Hij zei wel eens dan "Je moet niet denken, dat doe ik wel voor je"... en dergelijk. Hij heeft het 1 keer tegen mij gebruikt ... daarna ook niet meer. Maar hij is daarin gewoon niet gestuurd vroeger en dat is echt jammer.

Ook hij heeft geen diploma (werd om de haverklap uit de klas gegooid omdat hij discussies met leraren aanging en dan dingen zei die gewoon niet konden). Het hoogste dat hij heeft is MBO (afgezakt van Gym, naar Ath, naar Havo (afgemaakt), zijn HBO heeft ie niet afgemaakt maar dat was ivm met eigen bedrijf. Maar nu breekt hem dat op. Geen diploma is moeilijk banen vinden. En ondanks dat hij overtuigd is van zijn intelligentie, heeft hij verbazingwekkend genoeg een enorme faalangst (al zegt ie zelf van niet, ik zie het anders).

Het is een zegen en een vloek denk ik wel eens.

4. Janna

Janna Fanatiek lid

Maar dat hoeft niet per se aan de hoogbegaafdheid te liggen: er zijn hier genoeg dames op zp die hetzelfde over hun man/vriend met gemiddeld IQ zullen zeggen! :D;)

Tsja, en zo dom kan een hoogbegaafde zijn en zo slim een "normaal" iemand! ;):D

Overigens kan ik me wel voorstellen waar het vandaan komt. Ik heb al heel vaak meegemaakt dat ik een probleem zag aankomen en dat ik een idee had om de dingen zodanig aan te pakken, dat dat voorkomen zou worden. Als ik dan aan andere mensen mijn idee vertelde, vonden ze het onzin, terwijl ze eigenlijk niet eens begrepen wat mijn idee was en me ook niet de gelegenheid gaven het even rustig uit te leggen. Vervolgens ging dus precies dat fout, wat ik al voorspeld had. Dat is ontzettend frustrerend, zeker als dat steeds weer gebeurt. Soms wil je dus wel dat mensen gewoon dingen van je aan zouden nemen. Maar ja, zo werkt het nu eenmaal niet. Een grote valkuil voor hoogbegaafden is dat zij de talenten van anderen niet zien / benutten, omdat ze denken dat ze alles zelf beter kunnen.

Ook dat van die faalangst herken ik: ik vind mezelf dan ook helemaal niet slim; ik vind anderen vaak gewoon nóg dommer!

Eens.

5. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Idem over die faalangst,

Voor ik getest werd dacht ik dat ik dommer was dan de gemiddelde mens. Want die deden altijd dingen die ik niet snapte, dus daar moest wel een of andere briljante strategie achterzitten die ik niet snapte.
    Vb. van broer: hij moest als studentenjob dozen op paletten stapelen en die anderen deden dat op zo'n andere manier dan dat mijn broer beredeneert had. Hij dacht dat HUN manier een resultaat was van een ergonomissche/economische studie. Later bleek dat ze er die gewoon opgooiden zoals ze dachten, maar broertje dacht dus dat hij dom was.
    Ook vond ik het altijd raar dat die leerkrachten zoveel herhaalden; als ze iets 1x zeiden was dat toch genoeg, niet voor de andere leerlingen dus GNIF. Resultaat: ik hoorde het begin van een opdracht, ging dan wat fantaseren en breide er de rest dan zelf aan.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Leuk hoor dat ZP zo'n magneet is voor hoogbegaafden.. het aantal (zeer) hoogbegaafden ligt hier zoveel hoger dan in Nederland.. zou je toch niet zeggen.. van zo'n forum! :)

7. Janna

Janna Fanatiek lid

O, wat grappig, dat deed ik inderdaad ook! Op de basisschool hoorde ik bij rekenen bij de "zwakke leerlingen", omdat ik tijdens de uitleg zat te dromen en dan vervolgens zelf maar moest uitzoeken hoe de opdrachten moesten. Ik bedacht daar dus mijn eigen maniertjes voor, maar was daar wel meer tijd mee kwijt dan de meeste andere kinderen.
    (Daarna op het vwo met wiA en wiB in mijn pakket als lievelingsvakken!)

Overigens ben ik nu docent en vind ik het soms wel moeilijk in te schatten hoe vaak ik dingen moet herhalen.

8. Papaver

Papaver Niet meer actief

Een beetje zoals jouw familie dus... ;)

9. Janna

Janna Fanatiek lid

Hihi!:D

Overigens zit er wel degelijk een erfelijke component in hb, dus dat is niet heel ongebruikelijk!

Trouwens, zo schokkend zijn die aantallen niet. Niet iedereen die op dit topic gereageerd heeft geeft aan zelf hoogbegaafd te zijn of een hoogbegaafde partner te hebben; veel reacties gaan over een intelligentie-verschil in de relatie, zonder dat er sprake is van hoogbegaafdheid. Als je mensen gaat tellen die echt zeggen dat ze hoogbegaafd zijn, zijn dat er tussen de 9 en 12 (bij sommige reacties blijft het een beetje in het midden, maar het wordt wel gesuggereerd). Er zijn momenteel 543 leden online. Als je er van uit gaat dat 2% van de bevolking hoogbegaafd is, zijn dat dus al zeker 10 leden en dan reken ik de leden met een hoogbegaafde partner nog niet mee. Bovendien is dit topic al twee dagen open, dus moet je ook nog hoogbegaafde leden die nu niet online zijn meetellen.

Natuurlijk zal niet ieder hoogbegaafd lid reageren op dit topic, maar het klopt denk ik wel ongeveer.

10. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    gRRR,

krijg het een beetje van die reacties.
    Nooit heb ik aan iemand mijn verhaal kunnen vertellen, ook niet aan manlief.
    Wat dat hoogbegaafd zijn is toch onzin en eigenlijk een luxe-probleem en ook nog dat je er dan uitziet als die acteur uit "rainman" (dat is geen hoogbegaafdheid, dat is idiot savant, google daar maar eens op).
    Hoogbegaafdheid heeft wel degelijk zijn voordelen, maar er zijn ook nadelen en die mogen ook eens vermeld worden (onderpresteren, faalangst, sociaal minder goed aangepast ed).

11. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik heb dit topic even zo door zitten lezen.. Maar vroeg me iets af, wanneer is of ben je nou hoogbegaafd?

Ik herken namelijk wel een aantal punten in de verhalen van jullie, maar heb nooit echt een test ervoor gehad of iets.
    Wel eens een IQ test en daar kwam 148 uit.. Maar geen idee wat dat dan betekent verder.

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Daar heb je een punt.:D:D:D Maar in zijn geval wijt ik het toch wel een beetje aan zijn IQ ... Hij is namelijk in zijn aard erg zorgzaam, hij zou "bend over backwards" gaan voor mensen die hem dierbaar zijn, alleen komt het soms zo rot uit z'n strot zeg maar .... ;)

13. Janna

Janna Fanatiek lid

@Heleentje: ik snap niet zo goed wat je nou bedoelt met deze reactie. Vind je nou dat er in dit topic te weinig ruimte is om over de nadelen van hb te praten? Want volgens mij zijn er best veel nadelen genoemd. Of bedoel je juist dat je het fijn vindt dat je hier je verhaal kwijt kunt? Maar waar slaat die GRRR dan op?!:(

@Strijkkraal: maar ook dat geldt vaak ook voor heel veel botte mannen met een gemiddeld IQ: grote mond, en kunnen bot overkomen, maar voor de mensen van wie ze houden gaat ze door vuur. Maar goed, ik wil niet uitsluiten dat het in het geval van jouw man wel degelijk met de hb kan samenhangen hoor!!! ;)

@MissyZuilen: Misschien moet je eens wat info zoeken op deze site: Mensa Nederland - Hoogbegaafdheid.

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hè ... laat me in die waan :D Ik wil gewoon graag geloven dat die horkerigheid een reden heeft, en niet dat het in zijn aard ligt :p:p

15. Janna

Janna Fanatiek lid

Ok.

Jeetje zeg, als ik die verhalen over je man lees, wat een botte hark is dat dan! Dat kan echt alleen maar door zijn hb komen! :D

(Sorry, via internet is het moeilijker om in te schatten welk sociaal aanpassingsgedrag je moet vertonen! :D;))

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, want zij zitten niet op ZP (ik ben heel gewoon hihih :D)

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dank u! Ik voel me weer goed ... :D:D

18. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @Janna,,

Ging over die reactie dat er hier toch zoveel hoogbegaafden schijnen te zitten.
    Komt zo denigrerend over, zo van "jaja zal wel zijn", net zoals pronken met je centen of je auto.
    En daar krijg ik het van: ik hoor al mijn hele leven dat ik niet zo moeten pronken hierover (als ik probeer uit te leggen hoe je je sociaal geisoleerd kan voelen omdat je anders denkt) en dat het toch maar een luxe-probleem is (terwijl ik er toch ook een boel nadelen van ondervonden heb).

19. Papaver

Papaver Niet meer actief

Wie zegt dat zij niet op ZP zitten? Misschien gaat jouw moeder wel onder de nickname 'Nessy' schuil, je zus noemt zichzelf 'Janna', en jouw neefje is de man van Strijkkraal :D.

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Chips - BUSTED!!!

:D

Deel Deze Pagina