Oh zo'n schoonmoeder heb ik ook. 6 weken voor de bruiloft vragen aan mijn man of hij het echt wel zeker wist, want nu kon hij nog van me af. Gedoe over kinderopvang, hoe vaak ze haar kleinkind te zien krijgt etc. Mijn man is een nakomertje, dus ze is net zo oud als mijn oma. Conclusie: generatiekloof, cultuurkloof en een taalbarrière (ze zijn Fries). Wij hebben nu besloten dat we er alleen naar toe gaan als de broer of zus van mijn man er ook is/zijn. Dat werkt als een soort bliksemafleider, want dan moet ze mopperen op dubbel zo veel mensen. Daarbij geeft ze nog wel (meer dan) eens een steek links of rechts. Daar zeggen we nu actief iets van "Door X te zeggen voelen we ons hier niet welkom. Mocht het vandaag weer gebeuren gaan we naar huis". We zijn 2x naar huis gegaan. Daarna komen we heus wel weer eens langs, maar dat is dan wel (door de reistijd) een paar weken later. Mijn schoonmoeder heeft heel veel onuitgesproken verwachtingen. Voldoe je niet aan die verwachting, dan is dat jouw schuld en voelt zij zich minderwaardig. We hebben een paar keer aangegeven dat als ze ons wil zien, ze bij ons langs kan komen óf ons kan uitnodigen. Beide zijn in de afgelopen 2 jaar niet gebeurt, maar vervolgens krijg je wel het verwijt dat ze ons zo weinig ziet. We geven dat dan echt aan haar terug: als je dat wil moet je daar zelf iets aan doen.
Yup met name als de kleine er is zal ze zich er zeer waarschijnlijk nog meer mee gaan bemoeien en je allerlei ongevraagde adviezen geven M’n middelste dochter sliep slecht op een gegeven moment zei ik maar dat ze prima sliep want ze bleef zich ermee bemoeien En nu nog bemoeit ze zich met de oudste hij is nu 10 over de club waar ie voetbalt en of ze wel goed voor hem zorgen daar