Wanneer begin je met dingen te verbieden/ nee ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Waxientje, 26 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Waxientje

Waxientje Fanatiek lid

19 jun 2008
    1.839
    0
    0
    Kunstenaar
    Onze kleine meid is 6,5 maand oud en kruipt al behoorlijk rond. Met als gevolg dat ze ook aan allerlei dingen zit waarvan ik liever heb dat ze er niet aan zit of ze likt zelfs aan de vloer! (ik heb een grote speelmat maar daar blijft ze ook niet meer op). Kan ik haar nu al dingen verbieden? Ik ben er mee begonnen met de opvatting van als ze groot genoeg is om overal aan te zitten ze ook groot genoeg is voor nee. Maar ja in de praktijk valt het me nog niet mee! Ze snapt het volgens mij niet en raakt er alleen maar van overstuur! Is ze er nog te jong voor of moeten we hier gewoon allebei even aan wennen? Graag de mening / ervaring van andere moeders !

2. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Ik ben direct begonnen met zelf over de grond kruipen: Wat zie ik en waar mag mijn kind niet aankomen.. :D
    Kastjes beveiligen, planten van de vloer, stekkertjes verbergen. Er bleef niet zoveel meer staan. Speelgoed aantrekkelijk neerzetten.

En het is denk ik beter om je kindje dan te verplaatsen of af te leiden dan te verbieden, wordt ze vast blijer van dan "nee" ;)

3. firegirl

firegirl Niet meer actief

Emma kruipt nu ook al bijna 2 maanden en ik heb vanaf het begin 'nee' gezegd. Ze snapt het nog niet zo goed, dus ik haal haar er tegelijkertijd ook bij weg. Dan gaat ze gauw genoeg snappen dat 'nee' betekent dat ze erbij weg moet gaan. Kun je niet gauw genoeg mee beginnen dacht ik zo.

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.073
    2.215
    113
    Brabant
    Ik heb de echte gevaarlijke dingen weggehaald. DIngen waar ze zich echt aan kan bezeren of die echt stuk kunnen gaan.
    De rest moet ze maar leren. Ze heeft nu drommels goed door wat "nee" betekent en schudt dan zelf ook fanatiek met haar hoofdje (de diva).
    Ik kan er niet vanuit gaan dat ze luistert, maar als ze wel luistert geef ik een staande ovatie:) zo blijft het leuk he:):)

5. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    ben er ook gelijk mee begonnen vooral ook de gezichts uitdrukking (boos kijken) en ook met gebaren dus met de vinger nee gebaren. hij is nu ruim 1 en snapt alles donders goed, heb zelf ook nooit wat weggehaald (behalve hete thee en koffie en electriciteit). en inderdaad je kindje verplaatsen en hem/haar zijn eigen speelgoed geven!sucses

6. Ik doe het ook nu al hoor.. Als Damien weer eens lekker een pluk haar vastgrijpt en er aan trekt zeg ik 'Nee! Laat eens los!' en dan 'maak' ik z'n handje los..

Daarna zeg ik altijd 'Goedzoooo, grote jongen!'

:p

Hij begrijpt er waarschijnlijk niets van, maar ik vind het wel belangrijk dat hij, en ikzelf ook trouwens!, dit vanaf het begin af aan leert!

7. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Eens met Shaddixxx!
    Ik ben bij Alyna ook heel vroeg begonnen.
    (en dat is nodig ook :p )

8. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    Mijn kleintje van 10 maanden kan nog niet kruipen staan of lopen maar ze snapt nu wel het idee van een loopstoeltje.
    In het begin ging ze alleen nog maar achteruit maar nu sjeest ze ook vooruit!
    Ze pakt dan ook dingen wat ik liever niet wil.
    Soms denk ik dan: ach laat haar maar even, maar als ze er echt mee gaat gooien dan zeg ik 'nee' en dan pak ik het af.
    Meestal word ze dan heel boos en gaat huilen. Dat negeer ik dan en dan houd ze er weer mee op.

Ik vind het soms wel lastig wanneer ik nou echt 'nee' moet zeggen. Ik ben zelf ook niet zo streng opgevoed.
    Ik wist wel precies wat ik wel en niet mocht, en dat wil ik mijn dochter ook graag aanleren.

Ik hoop dat dat me gaat lukken!!

9. Tink

Tink Niet meer actief

Ja, hier ook altijd vanaf het begin gedaan. En ineens zie je het kwartje vallen ;)

10. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Mijn zoontje is ook 6,5 maand, en ik vraag me ook af of 'nee' begrepen wordt.

Mijn zoontje vind het leuk om tijdens zijn groente en fruit hapje heel hard 'pffffff' te doen waarbij alles rondsputtert (en lachen dat hij er zelf om doet). Dat wil ik dus ook afleren, maar hij vind het zelf zo grappig en mijn 'nee' snapt hij volgens mij niet echt (of hij wil het niet horen).

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.813
    4.194
    113
    Ik kan je vertellen, het wordt niet begrepen :(
    Hier een meisje van een jaar die dit al een half jaar doet met haar eten, ondanks ons NEE gezeg :(

12. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Het consultatiebureau raadde het af om zo vroeg er mee te beginnen, want inderdaad, ze begrijpen "nee" niet, ze zien wel dat je boos wordt.. maar "nee"..

Inmiddels begrijpt mijn dochter wel wat nee betekent. Ernaar handelen is nog heeeel erg moeilijk..

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.073
    2.215
    113
    Brabant
    het geeft toch niet als ze het nog niet begrijpen? Tenminste, ik verwacht geen smsje op de dag dat ze het wel zal begrijpen, dus ik doe het gewoon en ze begrijpt het vanzelf op een dag.
    Ik neem ook aan dat er niemand tegen een 9 maanden oude baby zegt: ik zei nee, en als je nu niet luistert.......
    Nee, gewoon nee zeggen en er zelf ook naar handelen. Dus niet nee zeggen en dan maar laten. Of eerst toestaan en dan alsnog nee zeggen, want dan zullen ze het nee niet snappen.

14. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Vanaf een maand of zes. Gewoon een korte boodschap: (naam dochter) nee. En ze weet het precies hoor, maar blijft het uitproberen;)

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik ben er ook ook vroeg mee begonnen, duidelijk nee zeggen en meteen het voorwerp of je kindje weghalen :) zodat je kindje weet nee betekend afblijven!

@taliaa ik moet zeggen dat ik dat wel zeg tegen jamie. jamie zit vaak aan de telefoons te prutsen, meestal als ik nee zeg gaat hij wel weg. maar als hij niet luistert zeg ik: Jamie nee, nog 1x en je gaat de box in. gaat hij niet weg dan gaat hij de box in voor een tiental seconden. ik weet ook wel dat hij dat niet snapt. maar gaat automatisch (bij mij toch?:))

je kan beter vroeg beginnen met nee. stel je hebt het woord nooit gebruikt: je kind word 1 of weet ik veel... en je zegt ineens nee... dan snappen ze het toch ook niet? aldoende leert men

16. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zeg nu ookal Sterre, nee. Maar op een normale toon, nooit met stemverheffing. En dan draai ik haar om, en kruipt ze (nog steeds achteruit :D ) ergens anders naartoe. Ze begrijpt het niet, maar ooit zal het kwartje wel vallen :)

17. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    "nee" word door de meeste kindjes pas volledig begrepen als ze n jaar of anderhalf 2 zijn. Daar voor zullen ze het misschien ook wel enigszinds snappen maar het doen is een heel ander verhaal.(en daarna gaan ze je leuk uitdagen dus is "nee" nog steeds geen garantie :D)
    Beste is om je ukkie af te leiden of gewoon op te pakken en ergens anders neer te zetten al dan niet met "nee" erbij.
    En ja dat zal dus 100 x p dag nodig zijn :p
    Wendy heeft hier voor het eerst iets kapot gemaakt gister. Mn lampje voor de tv is gesneuvelt. Nouja jammer dan. Mn oudste zoon was op haar aan het letten...maar dat ging toch niet zo goed als geplant.
    Helaas pindakaas, had ik het zelf maar moeten doen! :p
    Ik leg niks weg. Hete thee hebben we hier nooit staan als zij rond kruipt. En verder valt het met de gevaarlijke dingen wel mee.
    Alleen moeten we de pc, afstands bedieningen en de geluidsaperatuur soms redden van iets teveel knopjes gedruk. Wie heeft er ook verzonnen dat er dan een lampje aan gaat of van kleur verandert? Is toch VeeeeeeeL te mooi om af te blijven dan? :p

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.073
    2.215
    113
    Brabant
    @sharon,ja ik bedoelde ook niet die dingen, maar meer van "als je nu niet luistert dan wordt mama wel heel boos" ofzo. Dat zijn dingen die je (evt!!!) tegen een ouder kindje wel kunt zeggen.

Nee ik vind ook hoor, nee zeggen kan al best.:)
    Belangrijk is om aan te geven wat je wél van ze verwacht. Dus bijv: Nee, niet met de dvd's spelen, je mag wél met je knuffel spelen. En vervolgens laten ervaren wat nee is (dus weghalen bij de dvd's) en dan laten ervaren wat je wél verwacht: met de knuffel spelen. En duidelijk positieve aandacht geven aan gewenst gedrag.
    Ik werk met verst. bep kids, waarvan een groot gedeelte (een vorm van) autisme heeft en / of gedragsboeiend is. Ik heb daar wel zoveel van geleerd. Het aller belangrijkste is om consequent te zijn. Bedenk een plan en blij erbij, merk je dat het niet werkt, introduceer dan duidelijk een andere stragtegie. Dus ga niet pedagogisch shoppen, want daar kan een kind niks mee:)

19. hester81

hester81 Lid

19 okt 2008
    63
    0
    6
    Ik was vorige week op het consultatiebureau en ze raadden me aan om geen nee te zeggen. Dit werkt uitdagend volgens de verpleegkundige! Ik zou moeten zeggen: Jelle, daar mag je niet aankomen! Als je nee zegt, gaan ze je juist uitproberen.
    Ik vond het nogal vreemd, ik heb dit nog nooit gehoord, het zal wel weer iets nieuws zijn.
    Ik zeg in ieder geval gewoon: NEE!
    En onze vent snapt prima wat ik dan bedoel, alleen luistert hij niet, helaas.... ;)

Deel Deze Pagina