Maar als er meer vrouwen dan mannen in de hel zijn, en ook meer vrouwen dan mannen in het paradijs... waar zijn al die mannen intussen dan?
nou er zijn meer vrouwen in de wereld als mannen.. dus vandaar denk ik..het is ook overgeleverd dat als de dag des oordeels dichterbij komt.. er 1 man op 50 vrouwen is.. dus dat verklaart misschien een hoop
Saraah , jij twijfelt of alle hadith wel echt overgeleverd zijn door profeet mohammed ? Ik heb zelf de koran gelezen (uit nieuwschierigheid en om te proberen mijn medemens te begrijpen ) en ik moet eerlijk bekennen dat ik de Islaam een heel mooi geloof vind . Maar er staan volgens mij wel dingen in die in mijn ogen onwaarschijnlijk zijn . Inderdaad de dingen die Saraah al aanhaald , de beleidenis van het geloof minder door vrouw dan door mannen . Ik denk dat er in de loop der jaren ( na de dood van Profeet Mohammed ) toch wel het 1 en ander veranderd is aan de dingen die aan Profeet mohammed zijn geopenbaard . Als ik het goed begrepen heb , is de Koran pas op schrift gesteld vele jaren na zijn dood ? En dan niet eens meteen in boekvorm , maar op losse blaadjes ( nou ja , ik weet niet meer waar het op beschreven was , maar volgens mij geen gewoon papier zal het eens opzoeken ) . Mensen blijven nu eenmaal mensen en veranderen dingen dus naar hun hand Groetjes Joyce
De Quraan is nog steeds origineel in tegenstelling tot de tora en de bijbel die door mensenhanden is verandert... alle quraans zijn dus hetzelfde. en de reden dat het opgeschreven is is dat de mensen van vroeger de sahaba de metgezellen van de profeet mohamed saws weinig zondes maakten en het daarom konden onthouden uit hun hoofd.. hoe meer zondes men maakt des te slechter kan hij de quraan onthouden. De reden dat het opgeschreven werd is dat mensen met de tijd meer zondes gingen maken en de quraan niet verloren moest gaan.
Het is zo dat man en vrouw gelijk zijn maar we moeten niet vergeten dat beide andere verplichtingen hebben. Allah heeft de vrouw geschapen puur om de man te vergezellen hoe lullig dit ook klinkt! betekend niet dat zij geen rechten heeft! als men zich echt goed verdiept in de Islam dan ziet men dat de vrouw juist een geweldige positie heeft! Ik vind het heel mooi dat je de Quraan hebt gelezen maar dat betekend nog niet dat je hem begrijpt (zonder de tafsier uitleg kan men tegenwoordig de quraan niet meer helemaal begrijpen) Veel soera's zijn geopenbaart als reactie op een situatie die zich toen der tijd afspeelde als men daar geen kennis van heeft zijn de meeste soera's niet te begrijpen of volledig te interpeteren
ja maare tafsier zijn ook meningen iman... imams en geleerden zijn t niet ees eens over van alles, wat moeten wij als onderdannige vrouw dan geloven en doen?.,. jij komt me over als iemand die alles klakkeloos anneemt... ik heb duidelijk een andere mening als jij... ik krijg jeuk in mn vingens als ik je stukjes lees... maar ik hou ze in bedwang...( in typen bedoel ik)
Dank je wel Iman Weet je toevallig ook nog waar de teksten van de koran als eerste op verzameld zijn ? Ik weet dat het niet meteen in boekvorm is gezet Maar kom nu zo even niet veel verder dan dat . Wat betrefd de bijbel , die is meerdere malen veranderd ( zo heb ik gelezen ) . In elk geval 2x ( het oude en het nieuwe testament ) . De tora weet ik niet hoe dat zit . Ik weet wel dat de teksten van de koran nooit of te nimmer zijn veranderd sinds het in boekvorm is beschreven . De teksten in de koran van nu zijn nog precies hetzelfde zoals ze beschreven staan in de koran van toen . Als ik het goed heb , is de 1e Koran nu nog steeds goed bewaard ( weet alleen niet meer waar hij is ) En ook weet ik dat vele teksten komen van mensen uit de directe omgeving van Profeet Mohammed en diens nakomelingen natuurlijk . Maar wat ik mij dan afvraag , hoe kunnen die mensen hele lappen tekst uit hun hoofd leren zonder er iets aan te veranderen ? En waren dat dan oudere mensen die profeet Mohammed persoonlijk gekend hebben die de teksten "leverden" ? Dat moet haast wel , aangezien Profeet Mohammed slechts 63 jaar is geworden ( hoewel dat misschien wel heel oud was in die tijd ) . En de Koran is vele jaren na zijn dood pas op schrift gesteld , vandaar mijn twijfels of het wel authentiek is aan de woorden van Profeet mohammed . Groetjes Joyce
je moet niet zomaar gaan oordelen ik heb heel goed me over boeken gebogen en daaruit een mening gevormd ik neem niet zomaar alles over wat ik lees.. beetje jammer dat je alleen om wat ik schrijf al weet hoe ik in elkaar zou zitten? tafsier is wel de uitleg van de topgeleerden he niet zomaar mensen
Allah heeft hun het vermogen gegeven om die lappen tekst uit het hoofd te kennen om zo het geloof te kunnen verspreiden. ik vind het mooi om te lezen dat een niet moslim toch zoveel weet over de islam Saraah ik hoop niet dat je denkt dat ik je aanval maar ik bazeer mijn mening en mijn levensstijl op de soenna.. en misschien komt het ouderwets over maar dat komt denk ik ook om dat alles hier getypt is. Ik respecteer ieder zijn mening ook al deel ik ze vaak niet.
ik zeg neit dat je zo bent... ik zeg dat je zo over komt.. dat je je ergens over gebogen hebt, betekend 't niet dat je alles weet immers heb je nooit genoeg geleerd.. en de geleerden zijn WEL zomaar mensen.. ze zijn op de wereld gekomen zoals jij en ik... je kunt dus niet zomaar aannemen wat zij zeggen, en of zij 't goede voor islam hebben en of zij werkelijk weten wat er bedoeld wordt.. en niet hun mening(die misschien verkeerd is) opleggen...
ik bedoel niet letterlijk maar mensen maar wel mensen die er jaren over gedaan hebben zoveel kennis te vergaren en hun hele leven in het teken zetten van het geloof ik heb het met de overleverde tafsier vooral over de 4 grote imams.. Ik heb ook nooit gezegd dat ik alles weet
La carte nationale heb je vanaf je 16e jaar nodig als marokaanse. Als je vader een marokaan is heb je deze nodig. Dit is wat ik weet en het zou best kunnen dat bij sommige douanes in marokko daar niet moeilijk over doen.
Even wat anders wat ik wel vreemd vind is dat we het hier al pagina's hebben over de islam en niet meer het echte topic onderwerp... toen er een tijdje geleden een topic was over wie is er moslim enz. werd die meteen gesloten?
nou hanane... ik ben al 5 jaar 15 geweest en tussentijds 2x naar marokko geweest en heb NIKS nodig... ik ben dan wel marokkaans, maar als je niet ingeschreven staat in t marokkaane cosulaat weten ze ook niet van je bestaan.. dus dan ben ik grewoon tourist.. ik heb nog nooit problemen gehad.
ik vraag me af waarin jouw mening zoveel verschilt? je voelt me misschien af en toe achtergesteld als vrouw als je bepaalde hadith leest maar geloof me als je echt uitzoekt wat de rechten en plichten van de vrouw zijn kan je die hadith beter verklaren..
uhm nou dat is echt niet de reden, waarin wij verschillen.. Jij denkt dat iedere geleerde sahih is, en gaat ervanuit dat t zo is..( vinnik dom) je overtuigd jezelf( en anderen misschien) ervan dat akke hadith sahih zijn, hier ben ik t niet mee eens.. ik heb tr niet alleen over die van de vrouwen... t gaat mij niet om de vrouwen.. t gaat mij erom dat Allag voor vrede en liefde staat... en dat sommige dingen daar niets mee te maken hebben.. als ik daarvoor gestraft wordt so be it... als ik hier alles moet neerzzetten ben ik nog een jaar bezig... dus ik hou t bij dit.