Hoi dames, Ik ben zelf moslim en turks, mijn man ook. We hebben allebei dezelfde levenswijze en insaAllah zullen we later onze kinderen ook zo opvoeden. We proberen ons allebei te houden aan de regels van de Koran en de Soennah (levenswijze van onze profeet). Ik lees van iedereen verschillende soorten reacties. Dat is ook logisch, want iedereen is anders. Zoals ik hierboven heb aangegeven ben ik getrouwd met een turkse moslim, omdat ik zelf ook turks en moslim ben. Wanneer je met iemand trouwt die hetzelfde geloof en zelfde afkomst heeft, dan voorkom je voor later heel veel problemen, want liefde is niet alles. Ik ben op een islamitische manier getrouwd met mijn man en wil in mijn leven op aarde dit ook zo houden, want ik wil in het hiernamaals samen met mijn man en gezin verder leven, insaAllah. Want wanneer je een gezin sticht, is het niet alleen voor nu, maar voor altijd, dus ook in het hiernamaals ben je samen. Want wij moslims, geloven dat het leven op aarde tijdelijk is. Het is een grote test. Maar het leven na de dood is voor altijd en oneindig. Het paradijs! Dat zal onze beloning worden van Allah, insaAllah! En alleen samen kan je hiervoor zorgen. Als gezin. Niet als de een een moslim is en de ander niet. Je kinderen? Hoe wil je die gaan opvoeden? Partner A zegt als moslim, partner B zegt als niet-moslim of de kinderen mogen zelf later beslissen welk geloof ze aannemen.. Wat nu? Ik wil dat mijn kinderen later ook moslim worden, mijn man uiteraard ook. Want WIJ zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van onze kinderen. Allah (swt) zal ons dit vragen. Allah (swt) zal ons vragen waar wij waren tijdens de opvoeding van de kinderen.. En ik wil zeker niet meemaken dat ik hier geen antwoord op kan geven.. Daarom ben ik Allah (swt) zo dankbaar dat ik mijn man heb mogen leren kennen. Samen zijn we namelijk 1... En we zullen alles proberen om een goede moslim en moslima te worden. Ik lees hier allerlei reacties over dat de jongeren tegenwoordig hier niet zo moeilijk over doen. Dat de eerste generatie moeilijk doet etc. Waarom doen de jongeren er niet meer moeilijk over? Omdat zij niet meer praktiseren. Omdat zij de Islam niet meer belangrijk vinden. Ze zeggen dat ze moslim zijn, maar ze doen er niets voor.. Zulke mensen zullen het geloof van de partner ook niet belangrijk vinden. Wil je meer lezen over trouwen in de Islam? Ga naar: http://www.ontdekislam.nl/trouwen_huwelijk_islam.php En als er een moslim man is, die ervoor kiest om met een niet-moslim vrouw te trouwen, wat is toegestaan, dan is het zijn keuze om dat te doen. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een persoon van zelfde afkomst.
Al voordat ik met mijn man getrouwd was en voordat ik zelf bekeerd was zei mijn man dat hij als we kinderen zouden krijgen hij die islamitisch wil opvoeden. Daar waren we het al over eens voordat ik Moslima was. Dus het kan wel zonder dat je dezelfde afkomst hebt. Maar meer dan je best doen kun je toch niet, als je kind straks 18 is of hoe oud dan ook en besluit niet meer de Islam te volgen, wat wil je er dan aan doen? Je moet ook n beetje reeel denken vind ik zelf.
nou seker.. beetje kort door de bocht... dus alleen met mensen van je eigen afkomst trouwen, omdat dit makkelijk is? alles is el makteb..allah(swt) weet alles en alles staat geschreven.. dus ook of je met een niet moslim trouwt of niet.. jij zegt dat je het niet eens bent met mijn reactie over de1e generatie... maar wat ik ermee bedoel IS... dat het bekrompen is om te zeggen dat je alleen met mnsen van je eigen afkmst trouwt.. terwijl er iemand van een andere afkomst bereid is zich te bekeren( ik heb t niet over de nep-bekeerders)... allah(swt) accepteerd iedere moslim.. dus ook die van ee andere afkmst/.. waarom kan je daar niet mee trouwen?.. alleen Allah(swt) kan oordelen over een persoon en niemand anders... ff offtopic... geloof jij in de soennah?.. meeste turken zijn toch shiiten?
Sorry hoor, ik lees geïnteresseerd mee, ik heb niets te vertellen aangaande dit onderwerp. Ik ben alleen erg nieuwsgierig wat dit woord steeds tussen de regels door betekent... En dit: Waarom staat er (swt) achter?
Met dezelfde afkomst doel ik op de cultuursverschillen. Dat is dan een extra voorkeur van mijn kant. Ik probeer altijd reeel te denken. Niemand weet wat er morgen gaat gebeuren. Natuurlijk kan je ook niet meer dan je best doen. Stel, insaAllah zal dit niet gebeuren, mijn kind zal op zijn/haar 18de een ander geloof aannemen of helemaal niet, wat dan? Dan moet ik samen met mijn man even goed terugdenken waar wij het verkeerd hebben gedaan in de opvoeding.. Als jij samen met je partner je kinderen een goede islamitische opvoeding geeft, dan denk ik niet dat het mis zal gaan. Want ik vertrouw erop dat Allah (swt) ons daarbij zal helpen. Omdat wij ons uiterste best doen. Maar, jij en je partner hebben onwijs jullie best gedaan, maar het kind wil alsnog niet meer de Islam volgen? Dan is het aan diegene en niet aan de ouders. Want wanneer iemand de puberteit ingaat, dan is diegene zelf verantwoordelijk voor zijn/haar daden. Dan laat ik het verder over aan Allah (swt). Maar ik zal wel altijd mijn best blijven doen en zal ervoor vechten om mijn kind terug te winnen. En zal nooit mijn vertrouwen in Allah (swt) verliezen.
inshallah = als god het wilt.(letterlijk) mensen zeggen t vaak als "hopelijk" inshallah slaag ik( hopelijk slaag ik) swt = afkorting voor "soebhanoehoe wata'ala" vertaald: de meest verhevene de Almachtige
Maar heb je altijd iets verkeerd gedaan dan als je kind zijn/haar eigen keuzes gaat maken in het leven en die keuzes niet zoals jij ze graag zou zien? Waarom heb je als je kinderen hun EIGEN keuzes maken als ouders per definitie een fout gemaakt? Kan je er wel naar terugdenken, je hoeft toch geen fout gemaakt te hebben als ouders als je kind een keuze maakt waar je niet achter staat? Daar is het een individu voor... Natuurlijk hopen we als ouders allemaal dat we onze kinderen onze eigen normen en waarden meegeven, maar er zullen altijd kinderen zijn die een totaal andere weg inslaan, hoe ze ook opgevoed zijn. EDIT: Ik zie dat je onderaan je reactie zelf al het antwoord geeft. Dat je je kinderen de best mogelijke opvoeding probeert mee te geven voor later, dat doen we denk ik allemaal, wat voor geloof dan ook, en ook ongelovige mensen. Ik denk inderdaad dat je heel veel invloed kunt hebben op de beslissingen die je kinderen nemen en de keuzes die ze maken later in het leven, maar niet altijd. Dat wilde ik ermee zeggen, dat een kind wel eens een hele andere weg in kan slaan dan de ouders wensen...
idd... als je kind iemand vermoord, ligt dat toch ook niet aan jou of aan je opvoeding.. dat ligt aanb diegene's zieke geest... iedereen maakt zn eigen keuzes...
Ooo zeker niet, ik heb alleen maar een klein stukje van mijn kant laten zien Tuurlijk, waarom niet? Wat is daar zo vreemd aan dat ik met een turkse wil trouwen omdat ik turks ben? STEL ik zou verliefd worden op een marrokkaanse moslim jongen, dan zou ik ook met diegene trouwen. Maar helaas val ik alleen op turkse mannen Klopt helemaal. En Allah (swt) heeft voorgeschreven dat ik met mijn huidige man zou trouwen. En ik ben Allah (swt) daar erg dankbaar voor Natuurlijk kan je met een moslim trouwen van andere een andere afkomst. Of dat nou een Nederlandse man is of niet, dat maakt niet uit. Alleen IK zou dat niet willen omdat ik liever een turkse heb. Zeker weten! Geen ander dan Allah (swt) mag en kan dat doen. Elhamdulillah geloof ik in de soennah. Er Turken die shiiten zijn, maar er zijn ook veel turken die Sunni zijn
Daar ben ik ook bewust van. Jij als ouder kan tot een bepaalde punt je best doen, maar uiteindelijk maakt het kind zijn/haar eigen beslissing.
Dat is een andere reden dan Seker. Ik viel altijd op buitenlandse mannen, maar het was niet dat ik geen NL man wilde... Ik werd er gewoon niet verliefd op. Als ik een makkelijke weg had willen kiezen was ik een NL man getrouwd. Door met een Marokkaanse man te trouwen heb ik een moeilijke weg gekozen, maar tsja, we werden verliefd op elkaar...
Seker heeft ergens toch een beetje gelijk wbt een relatie aangaan met iemand van dezelfde afkomst. Het is niet altijd gemakkelijk om een partner te hebben van een andere afkomst en geloof. En als de Nederlandse partner toevallig een vrouw is hoor je toch vaak dat haar partner erg overheersend en dominant is.. en dan vraag ik me af : waarom is hij niet met een Afrikaanse of moslima getrouwd? Ik ken genoeg gemixte koppels en in de meeste gevallen schikt de vrouw zich naar de man en wordt alles inc de opvoeding van de kinderen op zijn manier gedaan. Tja, en ik vind dat het 50-50 hoort te zijn , maar dat is het helaas meestal niet...
als een vrouw zich daarna dunkt is dat toch haar keuze... zolang zij daar niet de dupe van is( in wijze van mishandeling) is t altijd haar keuze. Ik als persoon zou mijn mannooit de baas over mij kunnen laten spelen, en doen wat hij wilt... misschien dat ik daarom ook nu alleen ben... misscvhien ben ik JUIST goed voor een nederlander... want mannen van mn eigen afkomst kunnen mij niet aan.
Weet je wat ik hypocriet vindt .. een man en/of zijn familie die niet willen accepteren dat hun schoondochter/vrouw Nederlandse is , die verwachten dat zij zich bekeerd en naar hun schikt ... Ik kan me goed voorstellen dat er vrouwen zijn die uit liefde voor hun man net doen alsof ze moslima zijn ...ik zeg niet dat het juist is , maar ik neem aan dat die vrouwen geen zin hebben in trammelant of dat de relatie stukgaat.. Ik had hem allaaanngg gedumpt , want ik hou er niet van als een man en zijn familie mij proberen te veranderen in iemand die ik niet ben
nou linda als je goed leest dan zie je dat ik dat bedoel...! (sorry kan niet quoten) ik ben mezelf gebleven en mijn schoonouders accepteren mij,mijn schoonzus daarintegen doet net of ze moslim is.Terwijl ik ook de nodige ellende in het begin van de relatie heb moeten doorstaan. dus ja ik vind het hypocriet om net te doen alsof om de familie blij te maken.
grrrr Ik had net een heel verhaal getypt, was het ineens verdwenen. Hier even snel wat ik net getypt had: Er werd net over hypocriet en schijnheilig gesproken en ik voelde mij aangesproken. Vandaar mijn verhaal. Mijn vriend's ouders zijn moslim (indonesische afkomst.) Zij hebben er nooit een probleem mee gehad dat hij een nederlandse viendin had, wel moesten we eerst trouwen voordat we konden samenwonen. Hier hadden wij helemaal geen zin in en we hebben haar ( zijn moeder, want zij is de dominante in dit verhaal) duidelijk gemaakt dat wij niks met welk geloof dan ook hadden. Er werd toen gelijk gedreigd met: 'Je bent mijn zoon niet meer en je krijgt je jongere broertjes nooit meer te zien' . Om de boel daar te sussen, heb ik toen besloten dat we maar aan dat schijnhuwelijk mee zouden werken. (Mijn vriend is overigens qua doen en denken een echte nederlander). Ik moest eerst een heel verhaal in het arabisch zeggen om mij te bekeren tot de islam. Daarna mochten we pas trouwen. Het was echt te belachelijk voor woorden. Mijn vriend moest letterlijk zeggen 'hier heb je 1000,-, daarmee KOOP ik je tot mijn vrouw'. ( haha gelukkig kunnen we er nu om lachen ) De relatie tussen zijn ouders en ons is nu goed en er wordt wijselijk nooit over het geloof gesproken. Ik denk wel dat zij weten dat wij niet geloven en Estelle niet gelovig op zullen voeden. Maar het lijkt wel of ze zich erbij neer hebben gelegd . Zij heeft er immers alles aan gedaan wat zij kon doen. EN waar het volgens mij allemaal omgaat: Ze hebben geen gezichtsverlies geleden bij hun vrienden en kennissen van de moskee. Wij hebben voor de makkelijkste weg gekozen en hebben daar geen spijt van. Ik vind het zelf persoonlijk een hele harde cultuur die niet openstaat voor andere meningen. Als wij op deze manier de vrede hebben kunnen bewaren, dan ben ik daar blij om. Wij voelen ons echter nu niet getrouwd. Wij zijn pas getrouwd op de dag dat we trouwen op het stadhuis.
sweetangel waar ik nou benieuwd naar ben: Je bent geboren als "vrije vrouw" in het westen. Draag je nu je je "bekeert" hebt dan ook een hoofddoekje? En moet je dochter dit later ook. Je wilt immers ook dat ze isl. opgevoed wordt.