relatie tussen moslim en niet moslim

Discussie in 'De lounge' gestart door Sjaaak, 22 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Er zijn er in totaal 4 heilige boeken :)

De Koran
    De Bijbel
    Thora (Tawrat)
    Psalmen (Zaboer)

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

maar dat gedoe met "je moet trouwen met ... "
    is niet geheel islamitisch toch?

want volgens goed christelijk gebruik.. geld hetzelfde

alleen zijn de christelijke geloven wat verder "verwaterd" dan het islamitische

maar denk 10 jaar geleden.. mocht je als bijv. katholiek ook enkel met een katholiek trouwen
    althans.. volgens de kerk dus

In nederland is huwelijk voor geloof en voor wet gescheiden tho.. dus is het niet echt een probleem.

En tja.. het lijkt me lastig om samen te leven met iemand die een geloof aanhangt wat heel erg anders is dan het jouwe.
    Maarja.. als je van elkaar houd... dan ben ik toch genegid om te zeggen "je houdt niet voor niets van elkaar.. daar hoort het geloof net zo hard bij"
    en als je elkaar in zn waarde laat.. :)

3. Pina

Pina Actief lid

22 nov 2006
    467
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Zuid-Holland
    Volgens mijn man is het belangsrijkste gegeven: de man draagt het geloof over op zijn kinderen. Dus eigenlijk doet het geloof van de vrouw er bijna niet toe, hij is moslim en zijn kinderen dus automatisch ook. Zijn zussen mogen dus ook alleen met een moslim trouwen, anders zou het betekenen dat ze geen moslim kinderen zouden krijgen.
    Het is natuurlijk fijn als de vrouw haar man ondersteunt in zijn geloof, maar niet per definitie noodzakelijk! Zijn ouders hebben mij met open armen ontvangen, ook toen bleek dat ik helemaal niet gelovig was/ ben! Wij willen onze ( eventuele) kinderen tot ze het huis uitgaan met het islamitische geloof opvoeden, maar als zij zich aangetrokken voelen tot een ander geloof mogen ze zich daar uiteraard ook in verdiepen.

4. Saskia78

@pina: maar hoe ga jij daar dan mee om?

bijv. als het ramadan is... word er bij jullie thuis gevast (en gegeten op de gezette tijden)
    en doe jij dan wel/niet mee?

de kleinere dingen gaan wel.. bijv. bidden en dergelijke si sowieso gee probleem lijkt me
    maar ik bedoel zegmaar de dingen die een veel grotere invloed hebben op je normale leven.

zoals bijv. in .nl iedereen (gelovig of niet) gewoon mee doet met kerst

hmm lastig uitleggen wat ik bedoel.. hoop dat je me snapt :)

5. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    nou ga ik waarschijnlijk alle moslims tegen me krijgen....

als het ramadan is eet ik niet voor mijn vriend zijn gezicht,zorg dat hij s'nachts kan eten.en ga mee naar zijn ouders om het vasten te verbreken.na het eten ga ik soms mee naar de moskee samen met mijn kinderen. (mijn vriend gaat trouwens dan niet)

Suikerfeest krijgen de kinderen nieuwe kleren en mogen ze wat uitzoeken in de speelgoedwinkel.

slachfeest slachten we een schaap en vieren dit met de familie.

en met kerst zet ik een boom,niet voor het geloof maar voor de gezelligheid.Dan gaan we eten bij mijn familie.

helaas is mijn moeder 4 jaar geleden op tweede kerstdag overleden dus gaan we die dag ook naar de begraafplaats.

mijn moeder heeft uit respect voor het geloof van mijn vriend en mijn kinderen gekozen voor een begrafenis terwijl ze eigenlijk gecremeerd wilde worden.maar omdat cremeren niet mag van de islam wilde ze dat ik haar liet begraven.

6. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    wat goed en lief van je mam..
    hoezo alle moslims tegen je krijgen?
    je bent toch zelf geen moslima.. ik vond dat je het heel goed doet allemaal...je doet alles alleen niet zelf vasten... nou dat hoeft ook niet als niet moslima zijnde...

en ik zet ook de kerstboom.. idd niet vanwegen 't geloof.. ik heb niks met jzs.. en kerst op die manier.. voor mij betekend het gezelligheid en lichtjes etc... dus vandaar ook de kerstboom..

7. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    heb nl. al zoveel commentaar op mijn kerstboom gehad.

8. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    ach... het gaat bij mij het ene oor in andere uit...
    als het voor jou geen christelijke lading heeft.. maakt 't toch niet uit.. tis gewoon gezellig.. t hoort bij de cultuuur hier NL... zo ben ik opgevoed..ik vind 't gewoon gezellig.

9. Saskia78

Hmm tja.. ik denk dat ik zelf ook voor zo'n soort oplossing zou gaan.
    en vind het wel heel lief van je moeder dat ze daar zo mee om is gegaan.

10. manouk

manouk Actief lid

26 apr 2006
    291
    0
    0
    Ik snap niet goed waarom hij zich hier zo aan ergert als hij dit soort dingen leest. Het zijn geen kletspraatjes toch? In de praktijk gebeurd het nu eenmaal vaak zo. Hij zou zich dan moeten ergeren aan de vele moslims die hun geloof dus blijkbaar op een verkeerde manier praktiseren en interpreteren.

11. Pina

Pina Actief lid

22 nov 2006
    467
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Zuid-Holland
    Wij vieren alle feestdagen, die van hem en die van mij! Met de ramadan, hou ik rekening met hem, maar doe zelf niet aan mee. Ik zorg dat er eten is, zoals hij dat het liefste wil hebben en ga niet voor zijn neus zitten eten. Ik vind de ramadan altijd een hele fijne maand, heerlijk eten en heel gezellig als er veel mensen aan komen schuiven. Met kerst gaat hij mee naar mijn ouders en familie en vaak kookt hij dan, zodat het vlees halal is. Dus meestal zitten we aan de couscous onder de kerstboom..haha!

12. maria2000

maria2000 Lid

23 mei 2007
    12
    0
    0
    Als ik het goed lees is een vrouw dus nog steeds minderwaardig aan de man? Tenslotte doet het geloof van de vrouw er helemaal niet toe, want de man geeft het door en niet de vrouw. Dat snap ik dus niet. Hoe kun je in een relatie nu niet gelijkwaardig aan elkaar zijn? Je beslist samen over de opvoeding van je kinderen en niet omdat de een nu eenmaal een man is en dus belangrijker. Hier heb ik echt een afkeer van!

13. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    hoezo is een vrouw minderwaardig dan?

wij staan gelijk in onze relatie,we houden alleen rekening met elkaar!
    en wij beslissen samen over de opvoeding,ik denk dat ik zelfs meer in de pap te brokkelen heb dan hem bij de opvoeding. ik neem ook het grootste deel van de opvoeding op me.

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    uhmmm dat zei ik net :(
    helaas denk ik ook dat het misschien soms aan de familie ligt iedereen beleeft zijn geloof op een andere manier.

15. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    maar maria wat ik me nou afvraag,wat is jou doel van hier het forum opzoeken?zie nl. dat je pas 2 keer gepost hebt en alleen in dit topic.

probeer je alleen ff een nietszeggende discussie op gang te brengen,of heb je wel iets met het zwanger zijn/worden te maken?

16. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Dat vroeg ik me ook net af Ruby!

17. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Dames knap hoor hoe jullie rekening met elkaar houden en met elkaars geloof.
    Je hoort hier zo vaak de slechte kanten van het moslim zijn en ik vind het ook wel eens leuk de goede kanten te kunnen lezen.

Kijk ik ben eerlijk ik ben het niet altijd eens met de opvatingen van moslims ik snap dat hele besnijden namelijk echt niet, maar tja moet dat dan?
    1000 mensen 1000 meningen en manieren toch?

ik vind het heel knap dat we inmiddels zover zijn dat een moslim man met een niet moslim vrouw kan samenwonen, de volgende generatie komt er nu aan, misschien word het straks voor meiden ook wel mogelijk om met een niet moslim te trouwen, veranderingen kosten tijd.
    Alsof dat met het katholieke geloof niet zo is geweest, en dat is echt nog niet zo heel lang geleden als dat iedereen denkt.

18. maria2000

maria2000 Lid

23 mei 2007
    12
    0
    0
    Nou ik wil je best wat over mezelf vertellen hoor!

Ik ben zelf volgens de tradities van de koran opgevoed. Alleen in mijn geval heb ik gebroken met zowel mijn geloof als mijn ouders. Ik heb nu een nederlandse man. Ben getrouwd voor de burgerlijke stand en niet in een kerk. Ik houd heel veel van hem en hij van mij, maar dit zou mijn familie graag anders hebben gezien. O ja ik ben nu 11 weken zwanger van ons eerste kindje en we kunnen niet wachten tot het er is.

Zo nu weet je wat ik kom doen!

19. maria2000

maria2000 Lid

23 mei 2007
    12
    0
    0
  20. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    en omdat jij dan problemen hebt met de islam en er mee breekt,zijn wij in jou ogen onderdanig aan de man?

ga lekker ayaan hirshi ali opzoeken ofzo,en laat anderen die wel met een moslim kunnen leven lekker met rust.

Deel Deze Pagina