en......... ik ben het alweer met je eens! De moderne of geemancipeerde vrouw van tegenwoordig werkt ook full/part-time en ze zal wel moeten , omdat op de dag van vandaag alles zo duur is en het recht van de vrouw niet alleen meer het aanrecht is. Tja, en ik vind dat de huishoudelijke taken dan verdeelt moeten worden en de opvoeding van de kinderen 50-50 horen te zijn. ik vraag me daarom af of de wetten ( grotendeels ) of leefswijze van de meeste heilige geschriften wel nageleefd kunnen worden , omdat deze geschriften duizenden jaren geleden geschreven zijn ... Men leefde toen heel anders.
Je kunt niet veel aan een gevoel doen misschien, maar je kunt wél kiezen wat je met je gevoel doet. Ik ben ook verliefd geweest op een ongelovige jongen... en heb ervoor gekozen om niet te doen met dat gevoel. Zoals Freewilly zei: niet voeden... Misschien klinkt dat heel hard, maar God is belangrijker voor mij. En nee, dat was niet leuk, het was heel zwaar en ik heb er verdriet van gehad. En toch was het de beste beslissing. En inmiddels ben ik heel gelukkig met mijn man, die hetzelfde gelooft als ik! Wij brengen ook samen een kind groot en ook bij ons is de een niet meer dan de ander. Maar wij hebben in ons huwelijk wel andere taken ten opzichte van elkaar. Hoe we dat invullen tov onze kinderen qua werk en opvoeding, dat vullen wij vanuit dat principe in. Dus mijn man zoekt in liefde het beste voor mij en ik help hem in liefde. Concreet betekent dat dat wij veel bespreken en overleggen en kijken naar elkaars mogelijkheden en talenten. Vooralsnog is daar uitgekomen dat hij 4 dagen gaat werken en ik 2. Maar het had net zo goed kunnen zijn dat ik fulltime ging werken en hij thuisblijfvader werd, of andersom of alles wat daar tussenin zit. Mmm jammer dat je vind dat een moderne vrouw ook werkt. Volgens mij is het juist 1 van de verworvenheden van deze tijd dat je samen als man en vrouw kunt kiezen hoe je werk en gezin combineert. Dus niet meer dat de man moet werken en de vrouw thuis moet blijven (hoewel er nog wel raar opgekeken wordt als mijn man op sollicitatiegesprek aangeeft 4 dagen te willen werken... in zijn vakgebied kennelijk toch nog niet normaal. Maar dat terzijde). Ik denk dat de de wetten van de bijbel zeker nog steeds nageleefd kunnen worden. In de bijbel staat wel veel geschreven over hoe het huwelijk gezien wordt en de verschillende posities van man en vrouw tov elkaar... maar er staat nergens dat vrouwen thuis horen te blijven en niet mogen werken. Integendeel, in de bijbel komen juist verhalen naar voren van vrouwen die handel drijven enz. en ze worden erom geprezen. Dat vrouwen thuis zouden moeten blijven is een verwarring van traditie met geloof...
je man zijn stem (wil) telt zwaarder dan jouw stem, als hij iets wil en jij niet, is het zijn stem (wil) die doorgaat.... in een huwelijk waarin de "man" niet aan het hoofd staat, maar waarin man en vrouw gelijkwaardig zijn (van niet gelovige om maar ff een voorbeeld te geven) wordt er bij belangrijke zaken toch echt gezamelijk gesproken over wel of niet iets doen... mijn man en ik zijn in ons huwelijk volledig gelijk, ik heb misschien nog wel meer te vertellen dan hij jij vindt niet dat er sprake is van minderwaardigheid, maar andere (zoals ik) zullen dat anders zien, omdat jij "verplicht" bent je man te volgen in zijn keuze's die hij maakt....bij ons is dat totaal anders... maar zolang jij en iedereen zich er gelukkig bij voelt tja waarom niet... ik zou me niet kunnen onderschikken aan een man (geen enkele, geen nederlander, geen moslim, boedist weet ik veel wat) omdat ik teveel hecht aan mijn eigenwaarde en dat ik op geen enkel manier onderdanig hoef te zijn omdat ergens zou zijn vast gelegd dat de man het "hoofd" van het gezin is....die tijd zijn we gelukkig al voorbij.... voor de rest denk ik dat het per stel zal verschillen of een relatie wel of niet zou werken.... ze zeggen vaak 2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen, en vaak gaat het ook niet goed omdat het botst op verschillende vlakken, maar er zijn er ook genoeg waarbij het wel goed gaat omdat men de ander vrij laat en respecteerd in zijn of haar geloof en soms zelfs een discussie uurtje aangaan om zijn of haar meningen te uiten waarna ze weer verder gaan tot de orde van de dag... vaak wordt er in gezinnen niet over het geloof gesproken omdat men jhet vaak niet met elkaar eens is (wat ook logisch is) maar als je je zo ver kunt zetten dat je samen aan tafel kunt gaan zitten en je kritiek en positieve dingen kunt uiten vindt ik dat al heel wat....daar gaat het vaak op stuk en stond er ook verbaasd bij te kijken dat sommige mensen dat doen dacht ik altijd pfff wat een gelul zeg, maar er ff over nadenkend als je het daar een uur of meer over kunt hebben en het daarna weer volledig af kunt sluiten tja vindt ik zoiets eigenlijk wel mooi....
Volgens mij valt dat verhaal van minderwaardig en meerderwaardig ook onder het gewone dagelijks leven . Een man is nu eenmaal heel anders gebouwd dan de man en heeft hij dus logischerwijs ook andere taken dan de vrouw . Die zelfde taken worden in de Islam alleen beschreven , maar gelden ook voor anders gelovige of niet gelovige . Feit is nu eenmaal dat een vrouw emotioneler is dan de man , dus logisch dat zij de zorg van man en kind op zich neemt . De man is daar en tegen lichamelijk weer veel sterker (fysiek dus ) . Dus is het logisch dat de man de kost verdient en de zware taken in huis uitvoert enz enz . Wat betrefd minderwaardigheid van de vrouw in de islaam , ben ik zelf maar 2 dingen tegen gekomen die dat ( in MIJN ogen ) laat blijken . Het erfrecht en getuigenissen Ik weet zo even niet uit mn hoofd hoe de verhoudingen ookal weer waren , maar zal het vanmiddag eens nakijken . Voor de rest is alles wat door de buitenwereld als onderdrukking word gezien , eigenlijk gewoon dagelijkse kost Dus wat dat betrefd snap ik de hele discussie niet zo over dat vrouwen onderdrukt worden Groetjes Joyce
als ik het goed begrijp erft een dochter1/3e en een zoon 2/3e in marokko. dat is pas aangepast. vrouwen kunnen nu ook makkelijker scheiden enzo. denk dat het niet iets van het geloof is maar cultuur/land. en marokko bv. heeft nu een hele moderne koning die het heel goed voor heeft met de vrouwen. de badplaats waar wij naar toe gaan is zijn vrouw regelmatig te vinden op een jetski
marokanen in marokko zijn moderner als de marokkanen in nederland... de marokkanen die hier zijn.. leven met de gedachte van marokko van 50 jaargeleden... ondertussen is marokko doorgegaan.. op 't strand waar ik altijd komt.. hebben alle meiden bikini's aan.. en dragen moderne kleding.. zijn geemancipeerd.. en laten niet over zich heen lopen.. mijn tante is een heel belangrijke vrouw in marokko....en is dus ECHT niet onderdrukt.
saraah waar ga jij meestal naar toe? ik lig in de zomer in mijn bikini op het strand in Saidïa,is echt supergezellig daar.
verschilt.. naar een plaatsje naast casablanca(sidi rahel) of mohemedia.. of baznouka... en voor de gezelligheid gaan we ook altijd naar marakech en agadir... saidia is ook mooi , maja wij gaan daar niet echt heen..
Net zoals met de Nederlanders die in het buitenland zijn gaan wonen. Zoals in Canada in sommige gebieden, daar hebben ze ook nog het beeld van Nederland van zo'n 50 jaar geleden. Mijn oom zat ook met zijn ogen en oren te klapperen toen hij hier weer eens was na een fiks aantal jaar. Het is toch ook wel logisch. Je gaat weg uit je land en krijgt de veranderingen daaar niet meer zo mee als wanneer je er gebleven was. Een vriend van ons heeft ook een paar jaar in Canada gewoond en was een beetje teleurgesteld toen hij terugkwam. Iedereen was verder gegaan met zijn leven en het was niet zoals hij het zich herinnerde. Dat is hetzelfde in het klein. Smoekie zoals ik al aangaf wordt er bij ons en bij vrijwel alle stellen in onze kerk wel degelijk bij belangrijke zaken overlegd. En de man zal dan het goede zoeken voor zijn vrouw. Het kan zijn dat hij daarbij een andere beslissing neemt dan zijn vrouw zou willen. Maar omdat de man het goede zoekt voor zijn vrouw, zal hij nooit iets kunnen doen wat niet goed voor haar is. Dat dit gedeelte van de bijbel door mannen vaak gebruikt is om hun zin door te drijven, is misbruik maken van de teksten en ook cultuur ipv godsdienst. Die mannen hebben er dan niets van begrepen helaas. Ik vind het jammer dat hoofd zijn door mensen als een tegengestelde van gelijkwaardig zijn wordt gezien want dat is toch echt niet het geval. Maar helaas weet ik het niet beter uit te leggen dan ik tot nu toe gedaan heb ...
ze zeggen vaak 2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen, en vaak gaat het ook niet goed omdat het botst op verschillende vlakken, maar er zijn er ook genoeg waarbij het wel goed gaat omdat men de ander vrij laat en respecteerd in zijn of haar geloof en soms zelfs een discussie uurtje aangaan om zijn of haar meningen te uiten waarna ze weer verder gaan tot de orde van de dag... denk dat dit vaak niet het geloof is maar het cultuur verschil tussen mensen waar ze mee om moeten kunnen gaan
Even reageren op Stranger en FreeWilly, Ik ben ook christen en mijn man ook. Maar ik ken ook zeker christenen die een niet-christelijke partner hebben. Het is misschien wel moeilijker, maar... daar is God ook bij! En ik geloof absoluut niet dat dat fout is in Zijn ogen. Zo kijkt God zowiezo niet naar ons. Hij houdt gewoon van ons en daar verandert je doen en laten niks aan (GENADE). Daarbij wil ik nog even zeggen dat ik het zelf echt een verrijking vind om met niet-christenen, moslims of andere gelovigen om te gaan. Dit topic vind ik bijvoorbeeld echt leerzaam omdat je toch snel mensen in hokjes stopt.
En toch gaan hier mijn haren recht van overeind staan! Gelijkwaardigheid vind ik hier ver te zoeken, de vrouw moet zwijgen en toestemmen, want de man vindt dit het beste voor haar? KOMOP ZEG! Ik geloof in God, mijn man ook, ik kom regelmatig in de kerk maar... als mijn man en ik het ergens niet over eens zijn zoeken we SAMEN naar een oplossing en zoeken we de gulden middenweg. Het is nooit zo dat mijn man op zoek gaat naar het goede voor mij.....we zoeken samen naar wat het beste is voor ons! Zo, dat is eruit ! Groetjes, Anakin.
By the way... erg interessant topic dit! En dat nog wel over een heel gevoelig onderwerp... ZO KAN HET DUS OOK! Groetjes, een trotse Anakin.
idd! het komt zo net over alsof de vrouw " te dom of tè min " of gewoon minder is om goede beslissingen te nemen. Beslissingen hoor je gewoon samen te nemen.
ik weet niet waar dit vandaan komt , maar het is een man toegestaan om te trouwen met een vrouw van het boek! dit hoeft dus geen moslim te zijn! en een man mag een vrouw nooit dwingen om zich te bekeren. iemand die zich wil bekeren tot de islam moet dat uit vrije beweging doen. ik vind het zo jammer als ik zie dat er mannen zijn die hun vrouw niet goed behandelen en dat dan door mensen gezien word als iets dat in de koran staat. dat staat niet in de koran! ook het verhaal van moeten trouwen is iets dat meer cultuurgericht is dan iets wat uit het geloof komt. een vrouw moet wel toestemmen met een huwelijk, ze mag niet gedwongen worden. zo zijn er een heleboel dingen die eerder in een cultuur ontstaan zijn, dan die toegeschreven kunnen worden aan het geloof. en de meesten van de generatie van nu zijn een stuk moderner, en zien ook dat de wereld hier anders is. helaas word alleen door de media vaak een ander beeld geschetst waardoor een boel jongeren in de verdediging gedwongen worden en zich daardoor sterk aangetrokken worden door de leefstijl van hun ouders of groot ouders. kijk maar naar de discussie van hoofddoekjes, sinds lange tijd zijn er niet zo veel jonge meisjes die hoofddoekjes dragen. maar goed daar ging het hier niet om. als je van iemand houd en bereid bent om samen te kiezen voor een toekomst, dan doe je dat samen. maar als je bepaalde opvattingen hebt, wat betrefd je geloof of cultuur, dan moetje daar van te voren al met mekaar over gesproken hebben vind ik. zeker als je ook over kinderen denkt. want als iemand leeft met zijn geloof dan kan je daar niet van afwijken.
@ Lilith: ik denk ook niet dat het zozeer verkeerd is om een ongelovige partner te hebben. Ik denk wel dat het heel moeilijk is... ik zou het heel erg vinden om datgene wat het belangrijkst in mijn leven is niet te kunnen delen... @ Linda: gelukkig ben ik echt niet dom of te min hoor... . het mooiste is natuurlijk om samen beslissingen te nemen. Maar er zijn gevallen waarin je toch een andere mening hebt? Hoe lossen jullie dat dan op? Trouwens, bij ons is het nog niet voorgekomen dat we er niet samen uitgekomen zijn... wij hebben alle belangrijke beslissingen samen genomen.... @ Anakin: zoals ik al aangaf zoeken wij OOK samen naar de gulden middenweg om het zo maar te noemen. Ik vind dit nog steeds een heel leerzaam en interessant topic maar heb toch het gevoel dat ik veel moet herhalen... Mijn antwoorden aan Anakin en Linda zijn gewoon een herhaling van wat ik al eerder gezegd heb... Lezen jullie nou niet goed of leg ik nu zo slecht uit of is het niet te begrijpen als je niet hetzelfde gelooft?
Ja precies... dat de man het hoofd is betekent niet gelijk dat je als vrouw minderwaardig bent. Er staat in de Bijbel (ik weet niet hoe dat in de Koran staat) dat de man zijn vrouw moet liefhebben zoals hij zich zelf liefheeft. Dus daar blijkt genoeg uit dat hij haar niet als minderwaardig mag zien! Stranger, ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar ik wou het ff duidelijk maken.