Beste meiden, Eigenlijk is dit een vervolg op een ander topic dat ik het geopend. Gisteren heb ik een miskraam gehad. Het bloeden begon een dag nadat we sex hadden gehad (gewoon heel rustig, ik vond het zelfs prettig). Toeval of niet? Nu lees ik op internet dat er omstandiheden zijn waarbij sex tijdens het eerste trimester toch niet zo slim is (bijvoobeeld bij eerder bloedverlies). Zijn wij zelf schuld aan deze miskraam? Zie hieronder mijn verhaal: We zijn nu dik 7 weken zwanger. Bij 6 weken kregen we te horen dat de groei ongeveer een week achterloopt. Deze week blijft echter wel constant en de vrucht groeit, heb ook al een hartje gezien. Door steeds wat bruinverlies en de achterstand zag ik de bui al hangen en was overtuigd van een miskraam. Ik dacht, zo nobel als ik ben, ik gun mijn man nog een lolletje voordat de hel losbreekt en sex voor een paar weken onmogelijk wordt. NB. We hebben na de inseminatie ook niet meer gevreeen, omdat hij altijd bang is er iets aan te beschadigen (al is overal te lezen dat dat niet kan, het is zijn gevoel). Dus wij sexen. De volgende ochtend was het mis: bloedverlies. Het begon rustig, maar inmiddels heb ik aan een inlegkruisje niet genoeg. Ook heb ik echt buikpijn. Gisteren een echo gehad. Aan het vruchtje of baarmoederslijm was niets abnormaals te ondekken, van een bloeding daar leek (nog) geen sprake. Van de baarmoedermond dan? Je hoort wel vaker dat het zeer goed mogelijk is daar iets te beschadigen door penetratie of door krachtig ontlasten op het toilet. De vrouw die de echo maakte opperde dit ook bij mij. Ze zei: Ik garandeer je niet dat het geen miskraam wordt, maar vooralsnog ziet het er prima uit. De dag erna was onze miskraam een feit...
Kort en bondig: je bent niet schuldig. Dit soort dingen gebeuren gewoon en wel of geen sex hebben lijkt me daar geen debet aan te zijn geweest. Maar da's mijn bescheiden mening
ik heb regelmatig bloedverlies gehad gehele me zwangerschap en kijk mijn banner!!! het hoeft echt niet altijd fout te zijn !!
hey merah meiss... dit is echt niet jullie schuld hoor!!! mijn vriend is idd ook bang na de iui,voor sex bang dat hij ook iets beschadigd.. maar ook vooral omdat wij de dag voor mijn miskraam ook hebben gesext.. hij gaf zichzelf de schuld ervan.. dus we hebben dat uitgebreid gevraagd aan de gyn en die heeft echt duidelijk gemaakt..dat als je mk krijgt in zo`n vroeg stadium dat het echt aan de aanleg fout is gegaan.. moeder natuur doet zijn werk zelf voor de rest.. echt meiss dit hadden jullie niet kunnen voorkomen.. dikke knuffel cin
OOk nog ja: ik heb tijdens de zwangerschap meerdere keren bloed verloren..ook na de sex. Maar zie banner! Ik zou morgen dus eerst even een echo vragen voor je uitgaat van het allerergste
Sorry Hellen, maar als er 2 hamlapjes uit je onderkantje komen zetten (met een lading bloed en 10 uur weeen), dan denk ik dat ik met zeer grote zekerheid kan zeggen dat de miskraam een feit is... Mijn vraag is alleen of er een kans bestaat dat wij hier zelf de oorzaak van zijn geweest.
Sowieso ben je niet schuldig hieraan. Al probeer je ws wel een reden te zoeken. Immers, zoiets ergs kan niet zonder reden gebeuren hè? Dat gevoel heb ik tenminste iedere keer gehad. In zeldzame gevallen kan seks wel een oorzaak zijn, maar dat maakt je niet schuldig. In de meeste gevallen is er bij een miskraam sprake van een fout in de aanleg. Grote kans dat je volgende zwangerschap gewoon goed gaat. Sterkte met de verwerking en neem de tijd.
Merah, Schuldig of niet door seks, gut, het lijkt mij ieg niet, maar het is wel heel naar als je je hierdoor schuldig voelt. En jemig, je mk klinkt wel heel heftig. Wat naar dat je dat hebt meegemaakt. Wat je precies met hamlapjes bedoelt weet ik niet, maar het klinkt niet als iets wat je normaal zou verliezen bij een mk bij deze termijn. Tenzij het delen van het bm slijmvlies zouden zijn ofzo. Het lijkt me verstandig als je een beetje bent bijgekomen om om een echo te vragen om te zien of alles schoon is en er weer normaal uit ziet. Heel veel sterkte meid! Babel
Hamlapjes, tja, zo omschrijf ik het maar. 2 stukken weefsel van ongeveer 5 cm doorsnede. Het doet een beetje denken aan de 'hamlapjes' die in een gourmet-schotel zitten, maar dan wat losser van structuur en met bloed erbij. Ooit wel eens zo'n natuurfilm gezien waarbij een haai een stuk vlees aan gort scheurt, van dat rafelige spul. Ja, we hebben het goed bestudeerd en er ook foto's van gemaakt...
lieve Merah, laat het los, moeder natuur heeft ingegrepen en dat is niet voor niets, daar ben jij zeker niet schuldig aan!!! Liefs en heel veel sterkte
Ik begrijp wat je bedoelt ja. Ik heb dat zelf nooit meegemaakt, dus ik weet niet of het slijmvlies er ook zo uitziet. Ik hoop niet dat het een "stuk van jou" is dat je bent verloren, ik zou het zeker navragen. Of misschien reageren er nog meiden die dit herkennen van hun mk natuurlijk. Kun je al een beetje accepteren dat het gebeurd is? Of heb je daarvoor nog teveel vragen. Dat kan ik me nl wel voorstellen. Sterkte met bijkomen en herstellen in elk geval.
Ik kan het behoorlijk goed relativeren. Mijn verstand zegt dat er gewoon iets niet goed heeft gezeten bij het embryo zelf en daar waren ook wel aanwijzingen voor (bijvoorbeeld de achterstand in groei). Alleen als je na 2 jaar eindelijk zwanger bent en dan gaat het mis... Vervolgens lees je dat in uitzonderlijke gevallen sex wel een oorzaak kan zijn voor een miskraam... Dan word je toch opeens misselijk bij het idee...
Mijn ha, mijn vk en mijn echoscopiste zeiden alledrie als het mis gaat heeft er al iets niet goed gezeten, een goed zittend vruchtje laat niet zomaar los, ook niet door sex. Misschien dat het zonder sex wat langer geduurt had, maar grote kans (omdat je al begonnen was met wat verliezen) dat het uiteindelijk toch mis gegaan was. Of dit een geval is waarbij de sex uiteindelijk de doorslag heeft gegeven weet je niet, en zal je nooit weten...maar sex tsja moet kunnen, als het vruchtje daar niet tegen bestand was hoe had het dan met diverse andere activiteiten vast willen blijven zitten? Ik lees nu ook je andere topic over de slechte echo en dan denk ik als de kans maar 25% op goed geluk was heeft de sex er zeker niets mee te maken, en als dat wel invloed zou hebben gehad denk je dan niet dat hij toen meteen had gezegd mensen even geen sex meer?
Merah...ik had uit jouw bericht alleen begrepen dat je bloedverlies had. Verder niet. Dus in alle respect heb ik gereageerd zoals ik passend achtte. Mocht je dat als beledigend of kwetsend hebben opgevat: dat heb ik uiteraard niet zo bedoeld. Sterkte!
Hellen, no hard feelings, echt niet. Het werd even te veel. Ik had al een hele tijd het gevoel dat deze zwangerschap niet goed zat. Iedereen om me heen bleef relativeren, op zich natuurlijk goed, maar mijn lichaam vertelde iets heel anders. Als het dan uiteindelijk echt op een miskraam uitloopt en iemand gaat dan voor de zoveelste keer vertellen dat je niet van het ergste uit moet gaan... Het was gewoon even te veel... Bedankt voor je reactie nog even!
Lieve Merah, vorig jaar raakte ik na 3 jaar zwanger. Ik had direct het gevoel dat het niet goed zat. Ik had wat bruinverlies en een vreemd gevoel in mijn buik. Het voelde niet goed. Ook bij ons blek de groei ietwat achter te lopen en dat is eigenlijk nooit een goed teken; aangezien ieder vruchtje de eerste maanden dezelfde groeicurve heeft. Iedereen bleef relativeren, maar ik bleef een raar gevoel hebben. Bij 11,5 week kreeg ik alsnog een heel heftige mk. Met hamlapjes, weeen en alles erop en eraan. Inmiddels ben ik zwanger via IUI en nu heb ik er een heel ander gevoel bij. Luister dus goed naar jezelf, hoe vervelend dat ook is. Een troost is dat je dus feitelijk wel zwanger kunt raken via IUI, dat is al heel fijn. Ik wens je heel veel succes en sterkte toe de komende tijd, want dit blijft nog lang zeer doen. xx
ik lees btw reg dat vrouwen het aanvoelde ,dat het niet goed zat....had ik ook,,ik heb het zelfs gedroomd! de dag voordat ik pos testen,droomde ik van een miskraam
Je moet jezelf echt niet de schuld gaan geven! Misschien is het hierdoor op gang gekomen maar ik weet zeker dat dit niet de oorzaak is van een miskraam die er anders niet geweest was! Een verkeerd gevoel en veel bloed zegt vaak weinig goeds. Hier durfde ik nog maar net te ademen (om nog niet te praten over rennen, springen, tillen, vrijen, buik liggen enz enz) na bloedverlies (en 2 goede echo's en prima op schema!) en toch ging het fout. Nee, mij maak je weinig nog wijs, eigen gevoel slecht betekend het einde...
Bij ons de dag voor alle 2 de miskramen sex gehad. Bij de 1e miskraam had ik geen idee dat het fout kon gaan. Echo wees uit dat het al een week achterliep en het hartje heel langzaam klopte. Het zat dus al niet goed. Bij de 2e miskraam bleek mijn baarmoeder leeg te zijn, vruchtje was waarschijnlijk aan het einde van mijn eileider blijven plakken. Operatie was gelukkig niet nodig omdat het HCG al aan het afnemen was. Bij beide keren was er dus sex, zonder dat het de daadwerkelijke oorzaak van de miskramen was. Het is iets wat je niet zelf in de hand hebt en waarvan je toch een verklaring nodig hebt, voor jezelf. Als ik alleen hier al lees dat elke gynaecoloog een andere werkwijze, logica e.d. heeft, krijg ik het idee dat zwanger worden en blijven nog steeds 1 groot mysterie is. Heel veel sterkte meid!