Graag zou ik aan jullie het volgende voorleggen en willen vragen om jullie mening en/of advies. Zoals de titel al aangeeft maakt mijn man nare opmerkingen. Over mij, als moeder, als partner, mijn karakter, uiterlijk. Nou ja, op elk vlak heeft hij wel iets. Nu klinkt het alsof hij dat iedere dag, de gehele dag doet. Dat is ook weer niet zo maar toch komt het meerdere malen per week voor dat ik ergens kritiek of commentaar op krijg. Hij doet dit ook waar anderen bij zijn, wat ik zo mogelijk nog erger vind. Nu grappen wij wel vaker over elkaar, ook in het bijzijn van anderen, maar dit was altijd over onhandigheden van de ander zoals niet uit je woorden komen of tot 3 keer toe iets laten vallen. Nooit over de ander als persoon. Ik heb hem al meerdere malen gevraagd waar dit vandaan komt, of hij misschien ontevreden is ergens over. Maar hij doet het af als grapjes, ook al geef ik aan het niet grappig te vinden en vaak zelfs kwetsend. Dit gaat nu ongeveer 2 maanden zo, eigenlijk sinds hij bij een opdrachtgever is gaan werken die van zijn leeftijd is (is me gewoon opgevallen, ook om andere redenen denk ik dat dit ermee te maken heeft maar het kan ook gewoon toeval zijn natuurlijk). Gisteren kon ik me voor het eerst niet (meer) inhouden en heb ik een sneer terug gegeven. Niet netjes, zelfs kinderachtig, dat geef ik direct toe. Mijn man is overigens ook heel erg gepikeerd erover, heb wel mijn excuses aangeboden. Maar ik voelde me zo te kakken gezet tegenover de visite die we hadden dat ik me niet kon beheersen. Nadat de visite weg was heb ik hem gezegd dat ik nu de waarheid wilde waarom hij die opmerkingen maakt omdat ik me steeds onzekerder ga voelen en zelfs begin te twijfelen of hij nog wel met mij samen wil zijn. Wederom werd het afgedaan met "Ach je kent me toch ondertussen, een grapje moet kunnen." Wat moet ik hier nu mee? En wat denken jullie hiervan? Ik ben gewoon bang dat ik mijn maatje kwijt aan het raken ben
mijn man maakt ook wel eens van die 'grapjes'.. soms zeg ik er wat van en soms niet.. en hier ook als je wat terug zegt is ie meteen over de kop dat ik dat gezegd heb.. na een paar keer zo'n 'grapje' terug gemaakt te hebben is het een stuk minder geworden.. als ie nu wat grappigs zegt wat ik niet zo grappig vind zeg ik alleen maar, en bedankt, dan weet ie genoeg..
Klinkt niet erg gezellig.. Heb je voorbeelden van opmerkingen? Typisch dat hij er niet tegen kan als je iets terug zegt, want dan is het natuurlijk geen grapje..
Als het voor hem "maar een grapje" is en hij er niet veel om geeft terwijl het voor jou een serieus (zeer) kwetsende opmerking is vind ik dat hij dan best zijn grapjes mag minderen of beter nog, mag stoppen. Ik heb ook zoiets aan de hand gehad met een goede vriend van mijn zus. Die haalt ook graag mensen naar beneden om "grappig" te doen. Mijn toendertijd 8 maanden oude zoontje schoot per ongeluk uit mijn handen toen ik hem op het speelkleed wilde leggen. hij huilde uit schrik. Goede vriend van mijn zus "graptte" toen de opmerking dat ik een slechte moeder was omdat ik hem liet vallen. Mensen naar beneden halen om leuk te zijn, mijn humor is het niet.
Ik snap niet helemaal waarom jouw man gepikeerd is en jij sorry zegt terwijl jij heel duidelijk hebt aangegeven dat zijn "grapjes" anders zijn dan normaal en jij je daar niet fijn bij voelt. Hij kon die sneer vroeger of later toch een keer terug verwachten. Of het echt iets is....denk dat je daarvoor moet weten hoe en wat de opmerking was, en of het echt grapjes materiaal is. Die opdrachtgever van zijn leeftijd, is dat een man of vrouw, denk je dat die iets grover is in zijn grapjes naar vrouwen toe?
Dit dus. Heeft hij ook sorry gezegd? Dan maar even kinderachtig, maar als het op een normale manier hem niet duidelijk gemaakt kan worden. Maar ja, iedere keer een sneer geven daar wordt het idd niet gezelliger van. Ik zou gewoon op een wat hardere toon zeggen dat je wilt dat hij daar mee ophoudt. Uiteindelijk moet hij toch inzien dat jij het niet waardeert en dat jij het gevoel hebt dat je ondermijnd wordt. Of heeft ie nu zo'n plaat voor zijn hoofd?
Ik zou nog een keer in gesprek gaan..en rustig maar heel duidelijk maken dat jij dit heel serieus neemt. Dat het je raakt en kwetst en het voor jou niet meer onder grapjes valt. Dat als hij zo doorgaat het jullie relatie zal beschadigen. Hij heeft je serieus te nemen hierin en grenzen te respecteren....anders gaat het toch wel een stapje verder vind ik.
Hier ben ik het mee eens. Als je steeds gekwetst wordt, breekt dat heel snel de liefde van jouw kant af (althans, dat is mijn ervaring) met alle gevolgen van dien.
Ik herken het erg hoe jouw man doet TS en ondanks herhaaldelijk aangeven van mijn kant veranderd er weinig, of slechts tijdelijk. Hij ziet er echt het kwaad niet in blijkbaar. Maar wat mamabri schrijft klopt, het breekt uiteindelijk de liefde... Dus probeer alsjeblieft heel duidelijk te zijn, desnoods meerdere keren voordat het kwartje echt gaat vallen.
jij maakt 1x een opmerking en hij is gelijk gepikeerd....maar hij doet het een paar maanden en dan moet het als grappig gezien worden ik zou eisen dat ie ermee stopt en zeggen dat het kwetsend en pijnlijk is en als hij er toch mee doorgaat dat het julllie relatie niet ten goede zal zijn.
harder worden als jij het elke keer blijft accepteren dan blijft hij doorgaan. Als hij jou niet serieus neemt, kom je waarschijnlijk niet serieus genoeg over. Ik ken dat een beetje uit mijn relatie. Niet dat de mijne dat soort dingen zei (dan was het meteen over geweest), maar wel dat ie mij soms niet serieus nam. Toen ik beter uit ging leggen wat de gevolgen waren van zijn gedrag ging dat pas veranderen. Desnoods een keer de bom laten barsten en weg gaan. Laat hem maar zweten ' een man weet pas wat ie mist, maar als ze er niet is .' dat zinnetje uit het liedje klopt zo!!! En als het hem echt niks interesseert als je weg gaat, dan is hij jou kortweg niet waard Heel kort door de bocht omschreven allemaal, maar uit mijn ervaring ( en ik ben inmiddels 34) weet ik dat het in grote lijnen ALTIJD klopt sterkte
Die werkgever die hij nu sinds kort heeft is dat een man of een vrouw? Als het een vrouw is dan idealiseert hij haar misschien en vindt hij bij jou ineens dingen niet meer goed. Als het een man is dan kan het zijn dat ze het op het werk leuk vinden om hun partner af te zeiken en zet hij dat thuis voort tegenover jou. In beide gevallen is er dan toch iets goed mis, ik zou het ook zeker niet kunnen waarderen. Denk toch dat je harder moet worden en inderdaad moet zeggen dat je het op deze manier echt niet meer leuk vindt en of hij het normaal vindt om zo jullie relatie te beschadigen. Als hij dan zegt dat hij het als grapje bedoeld dan moet je gewoon zeggen dat jij dit niet meer als grapjes ziet en dat je het ook niet meer accepteert! Dat als hij zo doorgaat jij op een gegeven moment echt klaar met hem bent. Misschien schrikt hij daar eens van en als dat niet zo is, dan kun je je afvragen of er nog genoeg liefde is van zijn kant uit. Je hebt het niet nodig steeds beledigd te worden.
Het belangrijkste is dat hij je serieus gaat nemen. Dus laat je niet afschepen met zo'n antwoord. Dan geef je maar een sneer terug. En waarom dan je excuses aanbieden als hij dat ook niet doet? Laat het hem maar voelen! En als hij dan gepikeerd is, maak je hem duidelijk dat jij je elke dag zo voelt. Als het al niet erger is. Als je wil dat dit stopt zul je eerst tot hem door moeten dringen.
Ohhhh!! :x Die had ik zo de deur uit gezet! Dan leert ie meteen dat het GEEN grapje is om iemand een slechte moeder te noemen.
Zit hij zelf wel lekker in zijn vel? Onzekere mensen zijn eerder geneigd anderen af te kraken om zo de aandacht bij zichzelf weg te draaien.
Ten eerste een grapje vertel je om iemand te laten lachen. Jij lacht niet, dus dan is het ook geen grapje of grappig. Ten tweede een maatje kleineert je niet, maar behandeld je met respect.
Ik zou er op een juist moment weer over beginnen.. Gewoon een moment waar dit zich niet direct heeft voorgedaan maar waar jullie rustig met zijn tweeën zijn. Gewoon uitleggen dat jij je echt klote voelt onder zijn geweldige humor en proberen in te laten zien dat hij je echt wel kwetst hier mee.
Misschien duidelijk aangeven welke grappen je niet leuk vind, en welke wel. Bijv: Moederschap; nee. Kookkunst en; ja. Gewicht; nee Ochtendhumeur; ja. Zo weet hij ook waar hij aan toe is. Sommige dingen zijn gewoon niet leuk (voor een vrouw) om grapjes over te maken. Andere dingen zijn weer prima. Wees duidelijk en ga niet half mee in zijn 'humor' als je het echt niet leuk vindt. Daarnaast; als hij grapjes over jou kan maken, dan kun jij dat ook over hem.
Ja, zo'n grapje heeft mijn man ook gemaakt. Eén keer, na een avondje met z'n vrienden. Ik ben zo buitensporig pissig geworden dat hij zich rot schrok, excuses heeft aangeboden en het nooit meer heeft gedaan. Respect is in een relatie even nodig als liefde! Praat er met hem over tot hij snapt Hoe het voor jou voelt.