Hallo Mijn zoontje is bijna 13 weken en ik krijg hem met moeite in zijn eigen bed overdag. Hij ligt al ingebakerd maar het blijven korte hazeslaapjes. Op dit moment slaapt hij veel in de draagzak. Nu lees ik hier regelmatig dat advies wordt gegeven om het kindje op de buik te leggen. Ik heb dit wel een paar keer geprobeerd maar dan blijft hij onrustig met zijn hoofd draaien en probeert zijn benen af te zetten, waardoor hij ook niet echt rustig ligt. Mijn vraag is of ik dit kan oefenen met mijn kindje of dat ik hieruit moet concluderen dat het gewoon geen buikslaper is?
Mijn dochter brulde het uit als je der op der buik legde. Vreselijk vond ze het. Toen ze eenmaal op der buik kon draaien sliep ze vaak wel op der buik en nog steeds treffen we der vaak op der buik aan als ze ligt te slapen. Het zegt dus nog helemaal niks
Ik heb dit wel geoefend, omdat als ik hem slapend op z'n buik weg legde hij heerlijk verder sliep, dus ik wist dat hij het lekker vond liggen. Inbakeren en op de rug slapen e.d. was hier ook allemaal drama. Wat ik heb gedaan is hem op z'n buik in bed leggen, speentje in z'n mond en dan een hand op z'n hoofd en op z'n rug/billen. Als hij omhoog wilde komen gaf ik lichte tegendruk, als hij echt niet wilde hield ik 'm natuurlijk niet tegen, maar hij had het even nodig om te merken dat hij rustig kon gaan liggen en slapen. Dit hebben we in het begin zo moeten doen, toen hij het eenmaal gewend was legde hij zelf z'n hoofdje neer en ging slapen.
Denk dat je heel snel aan je kindje merkt of hij/zij wel/niet prettig ligt. Niet iedere baby vindt buikslapen fijn. Heb je het al op de zij (met een handdoek erachter) geprobeerd? Dochterlief heeft eerste maanden alleen maar op haar zij geslapen.
Het punt is dat hij savonds en snachts wel op zijn rug slaapt maar overdag krijg ik hem de wieg niet in. Maakt niet uit hoe ik hem neerleg. Hij blijft onrustig, van alles geprobeerd hem even laten huilen eruit pakken en weer terugleggen. Het helpt niet, hij is zo alert en lijkt of hij de slaap niet kan pakken. Na een uur geprobeerd te hebben gaat hij krijsen van oververmoeidheid. In de draagzak slaapt hij wel goed, of nou ja ook wel hazeslaapjes maar slaapt daarna wel weer verder. Vandaar mijn buikvraag
Lastig... Hier 3 buikslapers, waarvan de jongste soms ook nog moeite heeft om de slaap te pakken overdag. Vooral eind van de middag is soms een drama. Ik laat zoon wel op zijn buik slapen, ga niet de hele trucendoos open trekken om hem te laten slapen. In die zin, probeer iets. Probeer bijvoorbeeld op zijn buik. Je kan doen wat olifantje doet, doe ik ook wel eens. Iets tegendruk geven op zijn ruggetje of billen en zijn hoofd. Ik wrijf dan ook nog met mijn vinger over zijn oogkassen en op zijn hoofd. Merk je dat dit niet gaat werken na een tijdje en de onrust? Pak ik zoon op en probeer hem rustig te krijgen bij mij. Wel op zijn kamer. Als hij een tijdje rustig is, liefst slapend, leg ik hem in de wieg en ga weg (geen muziekje meer aan!). Kan zijn dat hij weer begint te huilen. Ik laat zoon nu 10-15 minuten huilen, is hij niet stil? Eerst proberen te troosten in zijn bed. Zie je weer dat het niet werkt? Dan bij je troosten in zijn kamer. Bij rust leg ik hem weer terug. Kan heel vermoeiend zijn en lukt hier niet altijd. Succes!