Stuitbevalling of kzsnede .. Zoek ervaringen van andere vrouwen hierover...

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lov23, 19 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oké ik weet dat mijn kindje nog kan draaien maar ik ben puur op zoek naar ervaringen van andere vrouwen waarbij hun kindje in stuit bleef liggen.

Heb je bewust voor een stuitbevalling gekozen of kzsnede. Wat waren je redenen en hoe is het gegaan. Wat zou je de volgende keer doen.

En hoe denk je over een draaipoging.

Nog tips en dingen die je kwijt wilt ... Geef ze aub.

2. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Hier lag mijn zoontje ook bij elke echo in stuitligging.
    Ik was al aan het nadenken over draaipogingen (zou ik niet voor hebben gekozen), een stuitbevalling of keizersnee.
    Gelukkig heb ik die keuze niet hoeven te maken, omdat hij met 34 weken ineens was gedraaid (niks van gemerkt :D). Overigens zou ik hebben gekozen voor een geplande keizersnee.

Je kindje heeft echt nog genoeg tijd om te draaien. Ik geloof dat een kindje pas met een week of 35 goed moet liggen, maar heb zelfs verhalen gelezen van kindjes die vlak voor de bevalling nog goed zijn gedraaid.

Ik hoop voor je dat jouw kleintje ook op tijd goed draait!! :)

3. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Ik lees mee ;)

Ook hier een stuitligging.
    Ze heeft ook nog nooit anders gelegen op een echo en de kans dat ze nog goed gaat liggen is er wel maar de gyn verwacht het niet.

Ook wij mogen kiezen voor een draaipoging maar we gaan dit niet doen.
    Al vanaf de 9 weken echo ligt ze in deze houding...nooit anders...dus als ze niet draait heeft dat vast een reden en willen we het dus niet forceren.

Een stuitbevalling ziet de gyn niet zitten, en wij trouwens ook niet ;)
    dus zal het een keizersnede gaan worden.

Ik vind het erg jammer want had graag normaal bevallen, maar ik begin nu langzaam aan het idee te wennen ;)

4. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Mijn zoon heeft voornamelijk dwars gelegen en daarna in de stuit..

Draai poging hebben ze 1 keer gedaan, deze poging is mislukt... daarna nooooooit meer mogen doen ;)

Toen is het uiteindelijk ks geworden, omdat ivm mijn leeftijd risico te groot bij was stuitligging

Vlak voor de ks kijken ze nog een keer of het kindje is gedraaid, dus dan zou eventueel een ks alsnog afgezegd kunnen worden ;)

5. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hoe was de kzsnede gegaan en wat zou je een volgende keer doen? Gelijk kzsnede?

6. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Heel eerlijk gezegd zou ik heel graag een natuurlijke bevalling willen meemaken,
    maar ik weet eigenlijk al bijna zeker dat het weer een ks gaat worden ivm klachten die ik overgehouden heb ;)

7. sabrinab1986

sabrinab1986 Fanatiek lid

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    lees ook mee mijn kindje ligt ook vanaf zeker de 17 weken echo in stuit en voel elke avond na en ligt nu nog in stuit en ben ook al aan het denken want hou niet van verrassingen :-}

8. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Keizersnede is ook behoorlijk zwaar, vond ik..
    Liep de volgende dag gelukkig weer kleine stukjes..
    Veel last gehad van de wond..
    Het allermoeilijkste vind ik achteraf dat ik de kleine niet bloot heb vastgehouden..
    Na de keizersnede ga je naar de uitslaapkamer, een uur..
    Ik kwam terug en mijn moeder had de kleine mogen aankleden ;)

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Snap dat het emotioneel minder fijn is....

Maar ik persoonlijk wil het meer hebben over het lichamelijke...

Kijk als je een kzsnede moet dan moet het, daar wil ik liever geen discussie over starten.

Maar je kan ook de keuze maken tussen kzsnede of stuit .. Niet altijd dat weet ik ;)

Maar wil graag voor mezelf bekijken wat alle risico's en ervaringen zijn van moeders die of een stuit bevalling of een kzsnede hebben gehad, en een draaipoging

10. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Trouwens natuurlijk heel erg jammer voor jou Lievemama dat je het zo ervaren hebt.... Kan me er zeker iets bij voorstellen hoe het moet voelen :(

11. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Dat is wel iets wat ik echt ga "eisen" dat zodra ze is na gekeken ze gelijk bij mij op de borst komt.
    Hechten en bijkomen van de ruggenprik kan ook met een kindje op de borst
    (gebeurde op TV bij live keizersnede ook)
    Het lijkt me vreselijk als iemand mn kindje aankleed, en/of wast, ze wikkelen dr maar gewoon goed in dan is het ook warm genoeg

Hier heeft de vk aangegeven dat de streven wel is om het kindje zo snel mogelijk bij je op de borst te leggen.

12. sabrinab1986

sabrinab1986 Fanatiek lid

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    heb gelezen dat 50% van de stuitbevallingen als nog in een kzn word en de baby heeft meer kans op zuurstof gebrek en is heftiger voor de baby.
    hoop niet dat ik hoef te beslissen want valt niet mee in mijn ogen

13. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Kan, en hoop het ook voor jullie, dat dat nu ook verandert is hoor.
    Mijn ks is dan ook al bijna 9 jaar geleden alweer ;)

Succes iig allemaal met deze beslissingen

14. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Ja ik geloof dat het in veel ziekenhuizen al wel het streven is, zeker nu de "natuurlijke keizersnede"ook in opkomst is.

Lijkt me echt vreselijk als het standaard zo zou gaan als dat het bij jou gegaan is:(

15. laura28

laura28 Fanatiek lid

15 okt 2008
    1.277
    0
    0
    mijn dochter lag ook in stuit en heeft al die tijd zo gelegen, vanaf de eerste echo zo ongeveer, dit werd pas geconstateerd bij 36.6 weken, dag later naar het ZH om te kijken of een draaipoging een mogelijkheid was, ze lag afgewisseld met 1 been omhoog en 1 been naar beneden maar de andere keer weer met 2 benen omhoog.

weer een dag later hebben ze een draaipoging gedaan, die niet gelukt is...toen gekozen voor een geplande keizersnede voor 2 weken later.
    uiteindelijk besloot ze om 3 dagen later zelf te komen, het werd dus een geplande spoedkeizersnede....vlak voor de operatie hebben ze nog gevraagd of ik dat echt wel wilde, ik kon dus alsnog kiezen voor een stuitbevalling...ik zag dat alleen niet zitten vanwege risico's voor de baby...

een volgende keer zou ik het weer zo doen! we hebben alles gedaan wat kon...

16. laura28

laura28 Fanatiek lid

15 okt 2008
    1.277
    0
    0
    hier was het zo dat ze nadat ze eruit was mee werd genomen door de kinderarts om na te kijken, mijn vriend mocht overal bij zijn en er zijn ook daar allemaal foto's van gemaakt.
    daarna werd ze in warme doeken gewikkeld en heb ik kennis kunnen maken met mijn kleine meiske...tijdens het hechten is vriend weer met zijn dochter vertrokken en heeft kennisgemaakt met haar, nadat ik op de verkoever kwam waren ze binnen 2 minuten bij mij en heb ik haar bloot op de borst gehad...heerlijk om dan je kindje zo fijn dichtbij te hebben...ook dat was prima geregeld!

zelfs toen we weer naar de afdeling gingen lag ze nog bij mij op de borst en ze is pas aangekleed op het moment dat wij dat wilden...pas na 2 uur na de ks ofzo...

17. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    hier een draaipoging geweigerd, ik vond er te veel risicos aan zitten, en de kans dat ze weer dwars ging liggen was groot.
    ik mocht wel natuurlijk bevallen, wilde dat ook wel, herstel zou sneller zijn, helaas is het toch in een ks uitgedraaid. maar voor zowel mij als de baby het veiligst. en dat staat voorop.

nr 2 ligt ook al vanaf het begin dwars net als haar zus......... nu zowiezo een geplande ks.

ik vind het prima, herstel van de ks vond ik 100% meevallen, alleen hoesten en lachen was erg pijnlijk en smorgens uit bed komen de 1ste 3 dagen, daarna geen pijn meer gehad, al snel gestopt met pijnstillers

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Denk ook dat je zo'n kzsnede goed moet bespreken vooraf en kijken wat de mogelijkheden zijn ... P
    Hier pas de mededeling gekregen om misschien eens een bevalplan te maken. Dat is dan weer fijn voor dit soort dingen he.

Lees ook verhalen over draaipogingen waarbij de navelstreng om het kindje heen gedraaid werd door het draaien... Of dat kindjes in het vruchtwater gepoept hadden enz....

Nee draaipoging zou ik nooit willen. Heb ook een filmpje gekeken over een draaipoging maar nee ...

19. sunmaid

sunmaid Actief lid

6 jan 2009
    184
    0
    0
    Als het een ks wordt, vraag dan na of het meteen na geboorte op je borst gelegd wordt, het kan echt wel, net zelf amper bevallen met ks en kreeg mijn kereltje meteen op mijn borst, niet nagekeken, uitgezogen, is allemaal niet nodig als het goed gaat. Hij begon te huilen terwijl hij nog in mijn buik zat. Heb m mogen zien geboren worden, kwam dan wel niet uit mijn vagina maar een stukje hoger ;) Heel mooi. daarna gewoon verkouver en meteen naar de kamer weer terug. het ging prima met me. Meteen de volgende dag gedoucht en de dag erna naar huis. Dat was wel pittig maar was blij dat ik thuis was.

20. lamee

lamee Actief lid

14 feb 2012
    172
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb twee draaipogingen gedaan beide mislukt. Het was zeker niet pijnloos maar zou het zo weer doen als ik daardoor natuurlijk zou kunnen bevallen. Ik wou heel graag natuurlijk bevallen ook nu mijn kindje in stuit ligt. Alleen bij de echo bleek dat het hoofdje net wat groter is als gemiddeld dus ik mag het niet proberen de risico's zijn te groot.
    En wat betreft de risico's bij een draaipoging die zijn echt heel klein en je bent in een ziekenhuis dus mocht er wat gebeuren ben je al op de goede plek.
    Ik heb de draaipoging trouwens in het wkz in Utrecht laten daar hebben ze er een speciale poli voor. Het waren beide keren hele lieve mensen en vind je het te pijnlijk mag je altijd stoppen je bent zelf de baas.
    Keizersnede kan ik nog weinig zinnigs over zeggen die moet nog gedaan worden. Maar ik heb aangegeven dat ik de baby op de OK al bij me wil hebben en als alles goed gaat met de baby mag dat ook gewoon. Ook kan ik meekijken op een scherm zodat ik het kindje toch geboren kan zien worden.

Deel Deze Pagina