Ik vroeg me af of er mensen mee bekend zij hier op zp? Sinds een zaterdagavond heeft mijn man iets last van zijn voet, vervolgens werd het erger en in de nacht is die naar beneden gegaan en heeft geen oog dicht gedaan, op dat moment kon die nog een schoen aan. in de avond werd het weer erger en s 'nachts weer geen oog dicht gedaan. Maandag toch maar even naar de huisarts gegaan en die bevestigde ons vermoeden Jicht, in eerste instantie kreeg die naproxem mee en zou die een donderdag terug moeten en dan bloed prikken kijken of de waarden al weer behoorlijk waren. Mocht het minder goed gaan gelijk terug, afgelopen nacht heeft die weer geen oog dicht gedaan (zoals jullie vast zullen begrijpen ik ook al 3 nachten niet) In ieder geval gisteren was die helemaal over de pius zelfs de druk van het dekbed werd te erg. Vanmorgen ik vroeg hoe gaat het? Nou ja niet beter in ieder geval, na een tocht van boven het bed naar de bank beneden werd die alweer gek van de pijn, ik gekeken en ja hoor zijn voet is helemaal dik en rood. Na een uur toch maar de huisarts gebeld en daar geweest hij zei ook dit gaat duidelijk niet beter, toch maar gelijk bloedprikken en net de uitslag gekregen, de waarden zijn verhoogd, geen idee wat dit exact inhoud, we moeten morgenvroeg op het spreekuur komen en dan verder kijken naar de voet en welke medicatie, hij stond hier neit gelijk positief tegenover trouwens dit omdat de pijn in eerste instantie erger zou gaan worden met de medicatie. Verder had die het over een prednisonkuur. Mijn man heeft naar zijn werk toe een schuldgevoel van ja ik zit al 2 dagen thuis om jicht? . Hij heeft echt het gevoel van ze vinden me een aansteller hier is heelmaal geen aanleiding toe maar dit is zijn eigen gevoel. Terwijl hij inmiddels echt geen schoen meer aan kan, autorijden wat die toch enkele reis 50 km moet doen om er te komen lukt al helemaal niet. Nu maar morgen afwachten, waar misschien zijn er mensen die weten wat er nu gaat gebeuren handige tips of iets? Trouwens hij heeft ook niets aanwijsbaar gedaan waarvan die het heeft kunnen krijgen. gewoon een zaterdag normaal gegeten en gedronken geen alcohol, geen rood vlees.
Mijn vader heeft het ook. Slikt nu al een jaar of vijf medicatie voor en er is niks meer aan de hand. Moet wel uitkijken met alcohol en rood vlees. Sterkte.
Mijn man heeft ook last van jicht. Wat jij beschrijft klopt wel met wat ik aan mijn man merk als hij een jichtaanval heeft. het is echt mega pijnlijk. ik begrijp alleen niet dst hij geen gerichte medicatie heeft gekregen voor de jicht. sterkte ermee!
Dat begrijp ik ook niet dat hij niet meteen iets heeft gekregen, is het wel jicht en geen andere ontsteking?
In eerste instantie werd er vanuit gegaan dat het met naproxem wel in te dimmen was, helaas werd het nog een tandje erger. Daardoor gisteren toch bloed geprikt in plaats van een donderdag om te kijken of de urinezuur waarden redelijk tot goed waren, hierbij is ook op ontstekingswaarden geprikt. Gisterenmiddag werd er gebeld dat de waarden niet goed waren en hij vanmorgen terug moest komen kijken wat te doen, we zijn dus weer terug geweest zojuist en het is inderdaad jicht, de urinezuurwaarden zijn sterk verhoogd. En nu is er dus gestart met gerichte medicatie, dit schijnt het in eerste instantie te verergeren en dan pas zijn werk te gaan doen, ik ben dus benieuwd zoals jullie wel zullen snapppen, hij is echt niet te genieten van de pijn. dus stuur hem steeds maar naar bed, anders wordt het er neit gezelliger op. Weet iemand hoe lang dit duurt voor het zijn werk gaat doen?
Jicht doet echt heel zeer daar hoeft hij zich geen.aansteller over te voelen. Mijn man krijgt bijvoorbeeld aanvallen van frikandellen en nog meer normaal eten. Biefstuk krijgt hij geen aanval van. Hij kan dan ook alleen lopen op teenslippers. Schoenen kan hij niet aan. Hier duurt een.aanval ongeveer een week. Met.alleen.diclofenac trouwens
Ik weet natuurlijk niet wat voor medicatie je man heeft. Maar als mijn man "colchicine" slikt (in een stootkuur, ik geloof om de twee uur een tablet) Dan merkt hij na een aantal uren dat zijn teen wat losser gaat zitten. Het duurt dan nog wel een aantal dagen maar het wordt dan minder. Bij dit soort medicatie is buikklachten (cooral diaree en misselijk) normaal helaas. Heel veel sterkte want het is zoooo pijnlijk. En als de aanval over is goed uit gaan zoeken waar de jicht vandaan komt.
Helaas nog geen verbetering eerder slechter, hij heeft allupurinol gekregen maar zijn teen zit echt vast nu en ook heel erg dik zijn voet is 2 keer zo dik als normaal en zijn grote teen echt heel erg dik zelfs slippers kan die niet meer aan zeg maar. Het enige wat wel verbeterd is is de roodheid die neemt af. Nu hebben ze gezegd dat die met dit middel eerst meer klachten kan krijgen, maar morgen moet er toch een duidelijke verbetering in zitten, zo niet weer terug, We wachte morgen dus maar even af kijken hoe de nacht is nu, hij heeft gelukkig inmiddels de hoop morgen te gaan werken naast zich neergelegd, hij wil morgen proberen even met mij mee naar de brievenbus te wandelen, 100m gewoon even frisse lucht zeg maar en misschien voelt het lekker (ik kan het me niet voorstellen als ik hem zie strompelen maar snap dat die even buiten wil zijn en echt weer om in de tuin te zitten is het helaas ook niet geweest)
Slikt hij toevallig medicatie voor een verhoogde bloeddruk? Die gaven bij mijn moeder als bijwerking jicht en dat was heel pijnlijk. Zij kreeg er medicatie voor wat haar vrij snel hielp en daarna niet meer gehad. Ik las op internet dat frambozensap? Of druivensap ofzo er goed tegen is. Ik weet niet meer wat het precies was en weer ook niet of het echt helpt als zware medicijnen al niet helpen maar niet geschoten...... Google er maar even op. Sterkte.
Hmm wel vreemd Allopurinol is nl. om een jichtaanval te voorkomen en niet om een acuut geval te behandelen as far as i know, Colchicine en Diclofenac bij een aanval zijn mij bekend. Hopelijk gaat het hem snel helpen!
Mijn vader heeft één keer in de zoveel tijd ook een jichtaanval. Hij krijgt dan een injectie (cortisone?) van de ha, dit helpt wel vrij goed. Gewone pijnstillers helpen vrijwel niks, met uitzondering van Voltaren zetpillen. En het is idd erg pijnlijk!
Ik had zelf ook al gelezen dat dit medicijn meestal voor wordt geschreven om te voorkomen, ik ga er dan ook zeker naar vragen over 14 dagen moet die terug, hij werd daarstraks wakker en zei gelijk het is minder pijnlijk, ook de zwelling is wat minder geworden.