N.a.v. topic over armoede waar wordt gesproken over het wel/niet betalen van rijbewijs voor je kinderen bedacht ik mij het volgende: Veel mensen sparen voor de kinderen. De een kan 10 euro per maand missen, de ander kan 100 euro missen. De hoeveelheid doet er eigenlijk niet toe. Ik hoor ook mensen die verschillende spaarrekeningen hebben voor de kinderen; 1 rekening voor studie en 1 rekening waar de kinderen zelf over mogen beschikken als ze een X leeftijd hebben bereikt. Dus ik ben wel benieuwd; met welk doel spaar jij voor je kindje of heb je meerdere doelen/rekeningen? En hoe heb jij dat vorm gegeven?
Wij hebben 1 rekening waar we maandelijks een bedrag op storten. Dit gebruiken we voor wellicht een studie of rijbewijs of inrichting eerste huisje of als schenking als ze wat ouder zijn. We zien t wel tegen die tijd.
Wij sparen gewoon voor de Kids op onze eigen rekening. We zijn van plan rijbewijs en studie sowieso te betalen .
ik heb een spaarrekening die op zn 18de vrij komt de de naam van zl. Ik spaar idd 10 euro pm omdat het tzt een leuk extraatje is. Of hij daar zn rijbewijs van betaald of van op vakantie gaat is aan hem. Ik hoop dat ik hem dan opgevoed heb als verstandig kind en dat hij er geen gekke dingen mee doet Verder heb ik nog een lopende betalen kinderrekening daar zet ik de kinderbijslag op en elke maan 50 euro voor de wat duurdere dingen die ik voor hem moet kopen. Zoals straks een nieuw autostoeltje, schoenen, straks vast ook een fiets dat soort dingen.
Wij sparen voor de studies van onze kinderen. Mijn ouders hebben nooit mee betaald aan studie of rijbewijzen oid. Ik heb het ook nooit gemist. Maar ik hoop er toch voor te zorgen om de kinderen in elk geval te kunnen steunen in de kosten voor de studies. Heel veel kunnen we niet missen, maar iets is beter dan niets toch?
Allebei de kinders hebben een rekening, staat 18 jaar vast, en tot die tijd sparen wij wat we kunnen missen en opa en oma af en toe. We sparen niet persee met een doel, maar wel met de intentie dat het gebruikt wordt voor iets nuttigs. ( studie, rijbewijs, inrichting huis of een wereldreis ofzo )
Wij hebben voor elk kind 2 spaarrekeningen 1 per kind waar wij elke maand 20 en de helft van de kinderbijslag op storten. En voor elk kind een zilvervloot rekening waar opa en oma op storten. Dit zal gebruikt worden voor de studie later
Wij hebben geen aparte rekening voor onze zoon, maar wij sparen gewoon iedere maand wat we over houden. Mijn ouders sparen voor zijn studie en wij zullen kijken wat we hem tegen die tijd willen geven en waar hij zelf voor mag werken. Ik heb mijn rijbewijs ook niet gekregen en pas op mijn 27 gehaald omdat ik het toen pas nodig had. Hij komt in ieder geval niks te kort, maar zal zeker leren om zelf te sparen voor dingen die hij graag wil.
wij sparen zelf voor onze kinderen. Als ze zich gedragen betalen we uiteraard hun studies. Verder zullen ze hier ook niets tekort komen. Maar mochten ze op de een of andere manier afglijden oid ga ik daar niet mijn spaarcenten aangeven. Man en ik zijn vroeger niets tekort gekomen maar hebben ook van jongs af aan hard gewerkt voor ons geld. Ze hebben wel allemaal een spaatrekening en spaarpot maar een vast bedrag sparen doen we dus niet aan
Ik heb voor de kids een zilvervlootrekening waar ik probeer het max bedrag per jaar op te sparen. Dit is voor bijdrage studie, rijbewijs, inrichting huisje, een leuke reis, waar ze het op dat moment voor kunnen en willen gebruiken. Als ik richting de 18 het idee krijg dat ze het gaan gebruiken voor de in mijn ogen niet geschikte doelen (drugs, opzuipen) haal ik het eraf.
Wij sparen voor elk kind op een aparte spaarrekening. We willen daar graag het collegegeld mee betalen en de rest gebruiken mochten ze een huis gaan kopen of het echt nodig hebben. We zulle het ze niet zomaar geven als ze 18 zijn.
We hebben voor alle kinderen een spaarrekening op hun eigen naam. Het is de bedoeling dat ze dat geld later wel voor een nuttig doel gaan gebruiken, studie of aankoop van hun eerste huis of zo. Niet om te verbrassen. Daarnaast sparen we nog op een rekening op onze naam voor de studies van de kinderen. Ik denk namelijk dat die kinderspaarrekeningen bij lange na niet genoeg opbrengen om de hele studie van te betalen tegen die tijd, en aangezien ik ook niet weet hoeveel ik dan verdien (eigen bedrijf), sparen we er nu zelf ook alvast voor. Als blijkt dat ze niet gaan studeren of het wel kunnen betalen is dat geld extra voor ons pensioen. En anders hoeven ze in elk geval niet zwaar in de schulden aan de rest van hun leven te beginnen.
Wij sparen voor haar studie. Kunnen we het tegen die tijd 'gewoon' betalen, dan kopen we er een camper of een boot van Nee hoor, het is een studierekening, gaat ze niet studeren, tja, ik weet het eigenlijk niet. Als ze zo wordt als ik was, dan krijgt ze het niet in haar hand in ieder geval , misschien dat we dan spullen voor haar huisje kopen ofzo. Haar rijbewijs, tja, nog niet over nagedacht. Wij hebben allebei alles zelf betaald en vinden dat ook heel normaal, maar ik denk (als dat kan natuurlijk) dat we die wel voor haar zullen betalen.
Wij hebben voor elk kind 2 aparte rekeningen. Eentje waar elke maand een bedrag naartoe gaat voor hun studie. Dit zullen zij dan ook nooit krijgen, maar daar betalen wij in de toekomst hun studie mee. De andere rekening krijgen ze op het moment dat ze 21 worden. Hier storten we elke maand een bedrag op. Met verjaardag wat extra's en ook opa's, oma's en suikertante storten er geld op. Rijbewijs krijgen ze voor hun 16e verjaardag.
Nu sparen wij nog niet specifiek elke maand voor ze. Het geld wat ze krijgen op verjaardagen en voor andere dingen gaat op hun spaar/betaalrekening en vanaf volgend jaar gaat de jongste naar school en dan hebben wij de KDV-kosten niet meer en dan gaan wij elke maand een x bedrag storten op hun spaarrekening zodat er 10.000,- op staat als ze 18 jaar zijn. Het is bedoeld voor een studie of ander leergeld en voor de rest nemen ze maar een bijbaantje voor de extra kosten en hun autorijbewijs.
Wij zijn er nu nog even niet mee bezig, maar ik wil het net zo doen als mijn ouders het voor mij en mijn zusjes deden. Zij spaarden een bedrag per maand en zij hebben dat geld gebruikt om grote uitgaven voor ons mee te doen (rijbewijs, studie, inrichting studentenkamer, etc.). Wij hebben nooit geweten hoeveel geld er op die rekening stond, of we allemaal wel 'evenveel' kregen of dat er geld over was. Het is en blijft het geld en de keuze van mijn ouders om het uit te geven aan wat zij belangrijk vonden. Zo wil ik het ook doen. Als ik tegen die tijd zwem in het geld kan ik altijd nog een schenking doen aan mijn zoon om zelf uit te geven.
Wij sparen maandelijks een bedrag voor allebei, maar we weten nog niet waar voor. Dat omdat we geen idee hebben hoe de wereld en ons en het leven van onze kinderen er over (nu) 12 en 15 jaar uit zal zien. Tzt bepalen we dus wel waar het voor gaat zijn.
1 spaarrekening, per maand een ander bedrag (ligt aan de inkomsten) meestal 25 en opa/oma storten ook wel eens. Doel: rijbewijs/studie/huisje, maakt me niets uit zolang ze het aan iets uitgeeft wat haar verder brengt in het leven.
Wij gaan de kinderbijslag sparen. We sparen op onze eigen rekening voor hem en we zien wel waaraan we het gaan uitgeven voor hem. Kan studie of rijbewijs zijn maar ook mooie vakantie oid.