religie en mensen overtuigen

Discussie in 'De lounge' gestart door visitor, 6 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angelinaatje

    angelinaatje Actief lid

    4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Belachelijk zeg dat er mensen zijn die tegen je zeggen dat je de duivel zou aanbidden. Het is gewoon onwetendheid, want ik weet zeker dat men zich niet eens in Wicca heeft verdiept. Ik ook niet, ik kan dus ook niet oordelen of het een geloof is waar ik me bij kan aansluiten...

    Ik ben zelf katholiek, maar ga niet vaak naar de kerk. Ik geloof op mijn manier...
     
  2. Smoeltje

    Smoeltje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hey mensen,

    De gedachte onder veel gelovigen, ook veel moslims, is dat als je maar alle geboden opvolgt dat je dan vergeven wordt voor je zonden.

    Ik geloof zelf dat je dat nooit kan weten, het is zelfs erg vooringenomen als je het mij vraagt.
    Wees een goed mens, volg je geloof als je dat wilt en na de dood merk je het vanzelf.

    Persoonlijk vind ik het ( islamitische) verhaal van de hoer die 'ondanks' haar leven beloond werd met het paradijs*.
    Alleen om dat zij 1 oprechte daad verrichte, namelijk een hond van de dorst redden.

    Dat vind ik een heel mooi voorbeeld van dat niemand, maar dan ook niemand kan zeggen of je vergeven wordt of niet.
    Je doet je ding en hoopt dan dat je uiteindelijk je beloning krijgt.
    Ik kan me dan ook ergeren aan mensen die anderen beoordelen en veroordelen.

    Maar....dat vind ik van beide kanten.
    Vaak heb ik het idee dat het incasseringsvermogen en het begrip meer van de gelovigen moet komen. En dat vind ik erg jammer.
    Persoonlijk heb ik er geen nare ervaringen mee.Op mijn werk weten ze dat ik moslima ben en vast etc.
    Tijdens de ramadan vinden ze me weliswaar zielig ( al is het eigen keuze om te vasten) en leven ze erg mee.Ze gaan dan bijv. niet voor mijn neus eten terwijl ik daar helemaaaal geen moeite mee heb.
    Het is mijn keuze om te vasten en ik kan niet van anderen vragen om hun eten te verstoppen.
    Als ik vragen krijg leg ik het altijd uit, soms komen er wel eens discussies van. Maar nooit op een nare manier.
    Grappige is dat ik het altijd heel nuchter vertel, want als ik het over djins, paradijs en engelen ga hebben dan moeten ze hun lachen inhouden.

    Voor mij is dat iets wezenlijks en realistisch, voor anderen is het hocus pocus.
     
  3. Smoeltje

    Smoeltje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    De moslims geloven dat de oorsprong van het Jodendom, Christendom een en dezelfde is.
    De joden en christenen worden ook 'mensen van het boek' genoemd in de Koran.
    Alleen waar het dus hapert is: door de eeuwen heen hebben mensen lopen rommelen met die heilige boeken waardoor er dus onwaarheden zijn ingeslopen.
    Als laatste heeft God/Allah dus de mensen een nieuwe en allerlaatste profeet gezonden. Die schijnt ook aangekondigd te zijn in zowel de Torah als de Bijbel.
    De eerste die de profeet herkende was een christen, die had al jaren gewacht op zijn komst.

    Kortom, voor de Islam zijn de voorgangers ( Christenen en Joden) ook van het ware geloof, alleen zijn zij op een gegeven moment misleid.

    als het een beetje warrig is laat het weten

    ;)
     
  4. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Dan zou je dus alsnog in het paradijs komen... Vind ik zelf ook altijd n beetje moeilijk... Want je kan bij wijze van spreke dus drinken enz... Als je 80 bent ga je naar Mekka, begin je met een schone lei, en 5 jaar later sterf je bijvoorbeeld...
     
  5. babsie

    babsie Fanatiek lid

    10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    reactie op bovenstaande. dan ben je dus niet oprecht en houdt je alleen jezelf voor de gek.
     
  6. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Ja hehe dat is duidelijk... Maar hoeveel moslims leven wel niet zo? ?
     
  7. babsie

    babsie Fanatiek lid

    10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Nou haha uit ervaring .... een heleboel.... ik moet er altijd vreselijk om lachen...
     
  8. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Ja dat bedoel ik... ik spreek helaas ook uit ervaring!
     
  9. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    ik ben zelf christen en heb veel christelijke, niet christelijke, moslim, heksen, homo's..eigenlijk zo'n beetje van alles rondlopen op "mijn " werkvloer!... De gesprekken die daaruit voortkomen zijn vaak erg interessant en je leert er veel van. Idd zijn veel mensen (ook ikzelf) onwetend wat betreft een andere religie en daar vaak angstig voor terwijl dat niet nodig is...

    Wat ik erg belangrijk vind is dat je best voor je eigen mening en geloof moet kunnen uikomen, maar hou er aub wel rekening mee met wat je zegt. probeer te vermijden dat je de andere "partij" onbedoeld kwetst met bijv. idd ik kots op.......

    Ik ben overtuigd christen en voor mij is dat het ware geloof, maar geloof kun je niet opleggen aan een ander. het is iets dat groeit in je hart of niet. je gelooft het of niet. uiteraard zit daar wat mij betreft een veel dieper verhaal aan vast, maar daar ga ik nu maar even niet op in. Je kunt wel een ander over je geloof vertellen en je overtuiging laten klinken in je woorden en vooral je daden... Ik denk dat Respect en NIET oordelen en VERoordelen 3 kernwoorden zijn die een gesprek nodig zal hebben. als dat er niet is gaat het zeker niet lukken denk ik...
    Ik ben niet het type dat constant aan het verkondigen ben, maar als iemand iets vraagt vertel ik er graag over (ook al weet ik niet altijd het antwoord) als er een gesprek ontstaat vertel ik graag mijn mening, maar ik probeer wel altijd de ander te respecteren. Een mens is voor mij niet slechter of beter dan bijvoorbeeld ikzelf omdat die niet of iets anders geloofd. Of die persoon wel of niet naar de hemel gaat kan ik al helemaal niet zeggen. Ik heb nl "de sleutel" niet ! ;) Dat oordeel (om het maar even zo te noemen) laat ik aan God over...

    En Ruby.. wat betreft de kids... in de bijbel staat trouwens dat de ongelovige partner en ook de kinderen geheiligd zijn in de gelovige partner (ook even een mooi berichtje dacht ik zo..)wou het toch even zeggen!


    zo.. ik hoop dat ik dus nu mijn mening heb kunnen melden met overtuiging van mijn geloof, maar zonder dwang en met respect!

    greetz Ichtus
     
  10. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    mijn mannetje is alleen moslim ;)
     
  11. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Oh sorry he...niet goed gelezen.... nou aangezien het oude testament in de bijbel en quran behoorlijk overeenkomen zal het bij de islam ook wel zo zijn! ;) :D
     
  12. Cynthia85

    Cynthia85 Bekend lid

    4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Ik ben ook bekeerd moslima. Ik probeer zo goed mogelijk volgens de islam te leven, maar heb hier toch echt moeite mee. Ik wil heel graag een hoofddoek dragen, maar ben bang voor reacties uit mijn omgeving! Ik denk dat veel mensen het niet begrijpen, nu stellen mensen al heel veel vragen en vaak met scheve gezichten! Hoe gaan jullie hiermee om?
     
  13. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    In het begin had ik hier ook moeite mee, maar van scheve gezichten trek ik me niets meer aan. Verder is mijn omgeving er nu wel aan gewend, en houden mijn ouders bv ook rekening met koken als ik blijf eten.
    Echter ik draag geen hoofddoek, dus daar kan ik je niet mee helpen.
     
  14. Beastie

    Beastie VIP lid

    9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Praten over geloof oke...maar overtuigen...nee dankje (welk geloof dan ook hoor!) Overtuigen heeft al een uiting van geen respect betreft de huidige geloofs overtuiging (als die aanwezig is en bij geen geloof trouwens ook..) van de gene waarmee je praat... Eerst respect en resect kan je en mag je niet afdwingen...dan moet je verdienen vind ik! ;)
     
  15. Niet meer actief

    Jamaar, wie zegt dat " jouw " interpretatie van de Koran ( of van de bijbel ofzo ) de juiste is? ;) Iedereen interpreteerd de Koran, Bijbel, Thorah anders...en hoe weet je dan dat jouw interpretatie de juiste is? ;) Ik vind niet dat iemand het recht heeft om met het vingertje naar een ander te wijzen , omdat die persoon zijn geloof anders beleeft .
     
  16. Moesje78

    Moesje78 Fanatiek lid

    26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Ik las het hier ook al ergens, en ik denk niet dat alleen de gelovigen hun geloof opleggen, maar dat de ongelovigen dat onbewust ook doen. Ik heb geen geloof en ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die in "iets" geloven. Net zo min dat een gelovige zich niet kan voorstellen dat er mensen zijn die geloven dat er niks is. Dus ik denk dat zowel de gelovigen als de ongelovigen onbewust proberen hun waarheid met een ander te delen. Daar heb ik geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb is dat mensen hun geloof als de waarheid betitelen. Dat ze zaken uit hun geloof bestempelen als feiten. Het zijn geen feiten. Je gelooft dat het feiten zijn. En daardoor wil ik geen opmerkingen horen dat als ik zus of zo leef ik naar de hel ga. Op mij komt dat bijna bedreigend over.
    En verder moet iedereen lekker doen en laten wat hij zelf wil, maar hou het lekker bij jezelf!
     
  17. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    moesje, dit vind ik oook. ik heb ook geen geloof en voor mijn bestaat er ook echt niks. ik heb een zeer gelovige vriend gehad die ik respecteerde maar hij maakte mij heel snel duidelijk dat als ik niet gelovig werd ik naar de hel ging. nou toen heb ik de relatie verbroken want dat noem ik geen respect hebben.

    ik moet zeggen als ik naar de hel ga omdat ik niet geloof of me niet aan de bijbel houdt dan weet ik zeker dat het daar een stuk gezelliger is volgens mijn want daar komen de meeste mensen uit mijn vriendenkring dan terecht. wat ik nog zoiets gek vind is dat er zoveel verschillende geloven zijn en allemaal willen ze jou overtuigen dat hun geloof de beste is. pas als er feiten gaan komen zal ik gaan geloven.
     
  18. Niet meer actief

    Ik zelf ben RK, maar vind me op zich wel schijnheilig, want zie geen kerk ofzo. wel gedoopt, communie gedaan maar dat was het dan ook wel... ik doe er dus niks mee....

    Zelf kots ik ook van de mensen die mij proberen te overtuigen, want wat moet ik daarmee... en om heel eerlijk te zijn vind ik het ook apart om te zien dat NL vrouwen (dus echte kaaskoppen zeg maar qua uiterlijk om het effe zo te zeggen) dat die bekeerd zijn tot de islam en ook in zon gewaad lopen met een hoofddoek.. ik zie dit dus dagelijks aangezien ik naast een islamitisch school werk... ik vind het er echt apart uit zien en ik had ook zoveel vragen eigenlijk van waarom heeft ze dat gedaan? Waarom is ze niet trots op haar eigen geloof? waarom is ze bekeerd tot de Islam? Niet dat ik iets heb tegen de Islam absoluut niet, maar wel tegen die extreme gevallen, die zie ik het liefst vertrekken dan heir komen... (mijn mening dan en dat mag neem ik aan gezegd worden? )

    Maar goed ik zie mezelf dus ook wel als hypocriet dus ik beoordeel mezelf ook toch ;) iedereen moet leven zoals zij/hij wilt, maar mij er aub idd niet mee lastig vallen en respecteer elkaar zoals hij/zij is dan komt het allemaal helemaal goed, en daarintegen vind ik ook dat iedereen zijn/haar mening mag/kan geven en er ook discussies mogen komen...

    Nou toedelssssssss succes met iedereen zijn/haar geloof we komen er vast wel ;)
     
  19. Cinderella22

    Cinderella22 Actief lid

    17 aug 2007
    330
    0
    0
    Ik ben zelf een moslima.
    Laats zat ik even te denken, stel dat ik geen moslima was had ik me dan ooit bekeerd?
    Nee ik denk het niet, er wordt NIKS goeds gezegd in de media. Als ik aan moslims denk zoals de media dat laat zien denk ik aan: bommen, vrouwen onderdrukking etc
    Terwijl de islaam dat totaal niet laat zien als je de koran zou lezen. Man en vrouw staan gelijk, je mag een ander niet doden en je moet respect hebben voor andersmans geloofsovertuiging.
    Er staat nergens in de koran dat je iemand met een ander geloof moet onthoofden of wat dan ook. Ik vind het ook erg jammer dat er moslims zijn die zelf de koran willen lezen en begrijpen zoals zij dat willen.
    In mijn huis sta ik gelijk aan mijn man. Er wordt hier thuis altijd overlegt en als ik het ergens niet mee eens ben dan gebeurd het niet!
    Ik ga mijn kinderen aanleren dat ze, zoals de koran aangeeft, respect moet hebben voor de medemens en voor elk ander geloof!

    Ik ben blij dat ik een moslima ben want ik weet wat de islaam inhoudt zonder de media te moeten geloven. De koran leidt mij op het rechte pad en als ik verdriet heb of wat dan ook dan is Allah (god) de enige die mij ermee kan helpen en mijn pijn kan verzachten. Ik vind het fijn dat er iemand dag en nacht over mij waakt en iemand waar ik dag en nacht bij terecht kan.

    Ik heb respect voor alle andere geloven, christene, joden etc

    zoals het letterlijk in de koran staat: Voor jullie jullie eigen geloof en voor mij de mijne!

    Peace oftewel Salaam
     
  20. Niet meer actief

    Mooi gezegd meid!
     

Deel Deze Pagina