Religie

Discussion in 'De lounge' started by Cinderella22, Aug 17, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niet meer actief

Daar is op zich toch ook niks mis mee? Maar als een ander zegt geen behoefte te hebben aan info over jouw geloof, ga je er dan toch op door of respecteer je dan die anders keuze? Daar ligt in mijn ogen wel de grens tussen overtuigen of getuigen.

2. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik vind het altijd wel moeilijk hoor. Aan de ene kant sta je voor waar je in gelooft en wil je daar ook voor uitkomen. In mijn familie ben ik echter de enige en als ik constant mijn ideeen aan de rest op zou willen dringen, komt dat de relatie niet ten goede. Zeker als je van mensen houdt, moet je hen vrij laten en geloven is zo persoonlijk, dat kun je toch niet dwingen. Ik vind het altijd heel erg als het wel of niet geloven tussen mensen in komt te staan en denk niet dat dat de bedoeling is.

@Ntombi
    Ik vind het wel moeilijk om te getuigen zonder dat mensen aanstoot aan je nemen. Die twee dingen conflicteren heel snel. Ik probeer maar zoveel mogelijk door hoe ik leef en vooral door hoe ik de mensen om mij heen benader en behandel te laten zien hoe God wil dat we (met onze naasten) leven. Ik ben niet zo geslaagd als evangelist... :(

3. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

Mar 10, 2007
    3,609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    precies ;)

wij geven de kids dus ook van alles mee en laten ze met alles kennis maken.

suikerfeest,ramadan,pasen,kerst hier word het allemaal gevierd.

mijn man laat trouwens ook altijd de jehova's binnen die hier aan de deur komen.gaat een gesprekje met ze aan tijdens een bakje koffie.

gewoon iedereen in zijn waarde laten met wat diegene gelooft.

4. Ntombi

Ntombi Actief lid

Jun 8, 2007
    426
    0
    0
    thuisblijf mama
    Nijkerk
    Nee dan ga ik er niet op door. Natuurlijk respecteer ik die ander zijn keuze. Ik kan hooguit voor die person bidden.

5. Konijn

Konijn Niet meer actief

Gezellig zoveel feesten... ;)

Volgens mij is het suikerfeest heel leuk!

6. Niet meer actief

Heel mooi om te lezen hoe t bij jou gaat Ruby. Een mooi voorbeeld van hoe t ook kan en in mijn ogen ook zou moeten kunnen.

Om even voorbeeld te geven. Mijn moeder is christelijk, mijn vader is atheist. En zijn levensmotto is eigenlijk "ik zal pas rusten als ik jullie van je geloof af heb". Dus elke zondag is er ruzie, hij staat extra vroeg op als het regent, om met de auto weg te gaan zodat mijn moeder niet met de auto naar de kerk kan. Toen wij nog thuis woonden en wilden bidden voor t eten, ging hij met bestek op zn bord slaan. Hij dreigde de sloten te vervangen als we naar de kerk gingen etc etc, zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan.

Mijn moeder gaat nog steeds trouw naar de kerk, mijn vader maakt daar nog steeds trouw heibel over. Ze zijn al 37 jaar samen en maken al 37 jaar ruzie over het geloof.

Dus als ik dan zo'n voorbeeld van Ruby lees, doet dat me heel goed. Het kán dus wel anders!

7. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Mijn vraag wordt niet begrepen hier. Die organen hè, die dat maken, hóe komen ze zó dat ze zó werken dat er precies een goede, ingewikkelde, complexe eicel en een evezo of nog ingewikkeldere, complexere, spermatoide geproduceert wordt? Alleen al één cel van zo'n orgaan is zo'n ingewikkeld complex systeem, dat die niet zomaar ontstaan kan zijn.

Zie je dit:

Dit is een zweephaar van een bacterie waarmee hij zichzelf voortbeweegt. Zie je ook de complexiteit van dat ene 'simpele' haartje. Begrijp je dan ook hoe ongeloofwaardig het is dat dat 'zomaar' uit evolutie is ontstaan. Dat is voor mij nu ongeloofwaardig.

Ik geef ook even de url erbij: Feiten en fictie, de Evolutie-zaak

Dit legt het één en ander uit over de complexe structuren en waarom evolutie (en dus een orgaan die uit zichzelf ontstaat en uit zichzelf iets kan produceren) onmogelijk is.

8. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

Mar 10, 2007
    3,609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    je begint een beetje opdringerig te worden free willy

9. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik blijf het getuigen moeilijk vinden...

Ik kan ook gewoon niet uitleggen dat Christus voor mijn zonden gestorven is. Als ik dat zeg of schrijf klinkt het als een krankzinnig en hoogst onwaarschijnlijk verhaal. Hoe kan ik dat dan uitleggen? Maar toch geloof ik het (omdat ik niet anders kan).

10. Niet meer actief

Vraagje aan esther...vind jij dat je het móet uitleggen? Dat je ervan moet getuigen?

Ik heb dat zelf namelijk niet. Ik geloof ja, dat is mijn keuze. Maar ik heb dus helemaal geen behoefte om aan anderen uit te leggen waarom ik geloof, dat is iets van mij. Net zo goed dat het mij niet interesseert waarom een ander niet gelooft, dat is iets van hem of haar.

11. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

Mar 10, 2007
    3,609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ooh joldeg dat lijkt me echt verschrikkelijk als die strijd de hele dag gestreden word in huis.

het is ook een onbegonnen discussie die gevoerd word.

12. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Hardenberg
    Oké, ik hou m'n mond wel hoor. Alleen heb ik er een beetje moeite mee dat mensen mijn geloof in God voor onzin verslijten maar vervolgens hun oren en ogen sluiten voor uitleg. Mag je dan wel uitleggen waarom je geloofd in evolutie en niet waarom je geloofd in God?

Ik wordt hier heel erg verdrietig van :cry: (Maar goed, ben toch al emo de laatste dagen, dus kan er ook nog wel bij :cry:)

13. Niet meer actief

Maar Freewilly, door te zeggen dat evolutie enzo onmogelijk is, noem je het indirect dan toch eigenlijk ook onzin? Dus dan kun je ook zeggen...waarom mag een ander geloof geen onzin noemen en jij niet-geloof wel? ;)

14. Niet meer actief

Tja en dan is dit alleen nog maar een voorbeeld van de strijd om het geloof. Om elk ander ding dat je kan bedenken voeren ze ook strijd, dus je snapt dat het daar niet altijd gezellig is. Dat is ook waarom ik gisteren zo'n hoofdpijn had toen ik bij ze vandaan kwam en waarom ik met dillema zit wat ik straks met mn kindje doe als die bij opa&oma is (zie nov-topic)

15. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

Mar 10, 2007
    3,609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik sta altijd open voor uitleg,heb er alleen moeite mee dat het zo gebracht word dat dat altijd het juiste is.

ik geloof dat mijn lichaam dit kindje maakt en daar reageer jij heel fel op.
    alsof iemand die niet geloofd niet goed bij zijn hoofd is.

16. Enise

Enise Fanatiek lid

Jan 4, 2007
    3,996
    0
    0
    Noord-Holland
    He FreeWilly,

Waar geloof jij in?

17. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Hardenberg
    Ja, je hebt gelijk, maar ook niet. Ik zal het even uitleggen, als dat nog mag...

Op school heb ik uiteraard ook biologie en natuurkunde enzo gehad en als kind heb ik ook de oerknal verhalen wel gehad en was het allemaal erg geloofwaardig. Ik begrijp ook heel goed dat mensen het geloven want het lijkt helemaal te kloppen. Maar er mist een link, ook wel 'the missing link' genoemd in de wetenschap. Toen ik wat ouder werd en vooral de laatste jaren in mijn verkeringstijd, heb ik veel geleerd en gelezen over de evolutietheorie, objectief bekenen door wetenschappers, zowel wel als niet gelovigen. En allemaal zeggen ze: evolutie kan niet. Ik heb de bewijzen geleze en die zijn voor mij geloofwaardiger en overtuigender dan de (puur theoretische*) uitleg over evolutie. Dus ik zeg daarom: het kan niet, het is bewezen. Maar ik begrijp wel dat mensen erin geloven, dat deed ik zelf ook. Ik heb lange tijd geloofd dat evolutie en geloof naast elkaar konden staan, maar naar mijn mening nu, kan dat niet. Wil je er toch in geloven en wil je de bewijzen tegen evolutie niet lezen om er iig zelf een mening over te kunnen vormen, dan is dat jou keuze en dan moet je dat doen.

(*Bijv. overgangsvormen tussen dieren die inwerkelijkheid nooit gevonden zijn. Fossiele overgangsvormen zijn altijd té verschillend van elkaar om werkelijk een overgangsvorm te kunnen zijn, er missen nog vele, vele overgangsvormen tussen. Zolang die niet gevonden zijn, mist er één heel belangrijk bewijs voor evolutie, nog afgezien van de andere missende bewijzen)

18. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

Mar 10, 2007
    3,609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ilse...digiknuff van mij meis.

is je hoofdpijn al een beetje gezakt?

19. Konijn

Konijn Niet meer actief

@ Joldeg

Ik weet niet of het moet...

Mijn eerste reactie zou zijn van niet. Althans... ik denk wel dat het belangrijk is dat mensen aan je levensstijl zouden moeten kunnen zien dat je gelooft. In de praktijk zijn er echter heel veel mensen die niet geloven die wat dat betreft 'geloviger' leven dan sommige christenen. Het is belangrijk om je naasten lief te hebben: voor mij is dat ook meteen de mooiste manier van getuigen.

Wat betreft een wat meer 'verkondigende' manier van getuigen... Soms denk ik dat het misschien wel zou moeten. De Bijbel roept er eigenlijk wel toe op. Tegelijkertijd merk ik ook dat ik het niet op die manier zou willen en dat het ook niet bij mij past. Ik denk dat het dan niet een per se moeten is. Sowieso is moeten niet een goede drijfveer natuurlijk.

Ik twijfel weleens of ik niet tekort schiet in mijn geloven, omdat ik die 'evangelisatiedrang' niet heb.

Ik hoop niet dat het moet.

20. Niet meer actief

Ik kan me niet voorstellen dat je tekortschiet in je geloof Esther. Ik denk namelijk niet dat dat het idee van geloven is. Er is in mijn ogen maar 1 'iemand' die daarover kan oordelen en dat zijn wij met zn allen natuurlijk niet. Dus als jij leeft zoals jij denkt dat goed is en op jouw manier jouw geloof beleeft, dan is het prima toch?

Ik heb ook totaal geen 'evangelisatiedrang' (geweldige woordkeuze!) en heb daar totaal geen problemen mee. Maar ja, ook niet als een ander die drang wel heeft hoor.

Share This Page