Tnx Ruby! En ja hoor, hoofdpijn zakt meestal al op t moment dat ik bij hun de straat uit rij En na een nachtje slapen en de telefoon smorgens niet opnemen als ze bellen (want ik weet dan al waar t over gaat ) is t meestal helemaal wel weer weg. Ben t intussen wel gewend..helaas.
Ja, oké, dat snap ik wel. Maar ik geloof erin dus ik denk dat het de waarheid is. Ik probeer ervan te getuigen, verder niet op te dringen. Sorry als dat zo overkomt, dat is niet de bedoeling. En ik verklaar je al helemaal niet voor gek oid. Ik geloof in God en ben lid van de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk.
Als je in je manier van doen en laten laat zien dat je geloofd is dat al heel goed, denk ik. En dat zien mensen snel hoor. Ik doe wel jaarlijks mee aan een evangelisatieweek en dat is heel gaaf. Maar 't moet wel bij je passen idd.
Vraagje aan FreeWilly ivm die geldklopperij-opmerkingen. Hoe zit het bij jullie in de kerk met de bijdragen? Is die vrijwillig? Is die verplicht? Is dat een bepaald percentage ofzo? Ben benieuwd, ben zelf namelijk niet lid van een kerk dus heb er totaal geen kennis van..
Wat het hele 'wie maakt er nou een kindje'-verhaal betreft (eigenlijk wil ik me daar niet in mengen, maar ik kan het toch even niet laten): Ik geloof dat God het leven op aarde geschapen heeft en aan het begin staat van alles. Hij heeft ons verschrikkelijk mooi 'in elkaar gezet' en een geweldige (fijne) manier bedacht om een kindje te 'maken'. Voor mij is een kindje een geschenk van God, maar op een nuchter en praktisch niveau toch ook gewoon een succesvol samengaan van een zaadje en een eitje. Ultieme samenwerking. Maar hoe dat nou precies allemaal zit... geloven is een geheim en het leven is een geheim. Een kindje is een wondertje, zowel een product van de liefde tussen een man en vrouw als een kado'tje. De lol gaat er een beetje vanaf als het zo geanalyseerd moet worden...
Mensen zullen waarschijnlijk ooit een gevoel krijgen dat ze iets "missen"op dit moment heb ik dit ook steeds meer. En ben me dan ook steeds meer aan het verdiepen. Maar freewilly8 denk maar dat het voor iedereen verschillend is.
Ik las hier dat iemand zijn schoonvader geld 'moest' geven aan de moskee. Ik heb nog nooit echt nog nooit zoiets gehoord. Je bent op geen enkele manier verplicht om geld aan de moskee te geven. De zekaat betalen is wel verplicht.
Wij zijn Nederlands hervormd, bidden voor het eten, en geloven, Steven is gedoopt, maar we gaan niet vaak naar de kerk.
Stranger: dit vond ik op internet "Definitie: De letterlijke betekenis van Ez-Zekaat in het Arabisch is het vermeerderen en/ of het zuiveren. In de Islamitische terminologie is zekaat als volgt gedefinieerd: "Een geschatte recht, die verplicht is over bepaalde bezittingen" Anders gezegd: Een bepaalde percentage van de bezittingen die men dient te geven aan bepaalde mensen. De zekaat is één van de rituelen van de Islam net zoals, bidden, vasten en bedevaart. Ez-zakaat is een verplichting voor de Moslims. Iedere Moslim is verplicht om zakaat te geven over zijn bezittingen."
nou hier moet je dus gewoon betalen,jaarlijks een bijdrage voor ieder gezinslid.ook voor mijn kinderen dus.tevens betalen wij voor de koranlessen. na de ramadan moet je een bijdrage betalen. en laatst kwamen ze geld halen om de moskee te verbouwen,schrik niet 3000 euro heeft hij betaald.en er is nog niks verbouwd.
misschien bij jullie in turkije niet gulay,maar hier dus wel gewoon. ik zeg dat niet om de moskee in een kwaad daglicht te zetten.als je mijn bericht goed leest zie je dat ik ook over mijn vriendin schrijf die de pinkstergemeente moet betalen.
Wij hebben de vvb (vaste vrijwillige bijdrage). Hij is niet verplicht, maar er wordt wel van je verwacht dat je een bijdrage levert. Er wordt ook een bedrag voorgesteld door de gemeente. Je mag dat verhogen of verlagen. Als je het bedrag verlaagt vraagt men een verklaring (dat vind ik wel belachelijk, ten slotte is dat mijn zaak, niet de hunne). Zo gaat dat dus in z'n werk bij ons.
goh zo gaat dat ook bij de vrijwillige bijdrage van school. die is trouwens ook gewoon belachelijk hoog.
Ruby, welke moskee is dat dan? Vrijwillige bijdragen bestaan niet. Op fontys ook, ik heb hem dus niet betaald en hem al 3 of 4 brieven gehad of ik aub die bijdrage over wil maken.
Ja, die schoolbijdrage was voor mij afgelopen jaren 250 euro (SPW), naast de dik 900 euro schoolgeld. Zucht! Nou ja, daar ben ik nu gelukkig van af, nu nog een baan
Ja echt? Hier niet... en we behoren tot dezelfde kerkgemeenschap. En ja die vvb... vrijwillig verplicht was het toch ?
Bij ons (Hervormd) ben je echt 'vrij' in je bijdrage... maar ze spelen wel in op je geweten en geven een richtlijn (altijd even slikken)...
kijk misschien dat het zo ook werkt bij de mokee.dat weet ik niet.maar mijn schoonvader voelt zich in ieder geval wel verplicht en collecteerd zelfs onder zijn kinderen.
oef in de kerk waar ik af en toe heen ga gaat wel een collecte bus rond, maar die is gesloten en niemand die ziet wat je erin doet, en ook word het nergens vastgelegd wie wat geeft, al geef je niks word er nog niks gezegd beetje raar die verplichte vrijwillge bijdragen