Religie

Discussie in 'De lounge' gestart door Cinderella22, 17 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Ik geloof in God maar niet in de kerkgemeenschap. Ik ben christelijk opgevoed en heb uit deze opvoeding veel goede waarden en normen meegekregen. Helaas heb ik deze waarden en normen binnen verschillende kerkgemeenschappen gemist. Ik wil Sven dezelfde waarden en normen meegeven die ik heb meegekregen in mijn opvoeding maar ik heb er nog niet over nagedacht hoe verder...
     
  2. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Nou, ook maar ff gegoogled dan:


    Vliegend Spaghettimonster

    Het Vliegend Spaghettimonster is de god van een geloof dat het Vliegend Spaghettimonsterisme heet en dat door Bobby Henderson is begonnen op het Internet, als parodie op het besluit van de regionale overheid Kansas om tijdens biologielessen naast de evolutieleer ook de theorie van het "intelligent design" te onderwijzen. Henderson stuurde een officiële brief naar de "Kansas Board of Education" waarin hij eiste dat in de klas aan het geloof in het Vliegende Spaghettimonster evenveel tijd zou worden besteed als aan de christelijke en andere scheppingsverhalen. Dit "geloof" is sindsdien een waar internetfenomeen geworden, met veel volgelingen die de woorden van hun "noedelige meester" preken als het enige ware geloof.


    [​IMG]

    Bron: Wikipedia: Het Vliegende Spaghettimonster

    En nog even een artikeltje:

    Spaghettimonster biedt EOers zielenhulp
    Enkele volgelingen van de cultus van het vliegend spaghettimonster hielden onlangs een processie voor de gebouwen van de Evangelische Omroep in Hilversum. De zogenoemde pastafari hebben andere inzichten over de scheppingsleer en willen EO-leden uit hun onwetendheid verlossen. Volgens initiatiefnemer Mark Van den Borre hebben de EO'ers zielenhulp nodig vanwege de door de EO aangepaste natuurdocumentaires van de BBC. De omroep verwijderde hierin verwijzingen naar de evolutieleer, maar volgens Van den Borre klopt de christelijke scheppingsleer niet. Volgens hem heeft de schepper, het vliegend spaghettimonster, eerst een dag nagedacht, vervolgens drie dagen geschapen en daarna drie dagen gerust. Pastafari Pieter Verledens denkt dat deze inzichten voor de mensen van de EO nog nieuw zijn. "Erg jammer, als je bedenkt dat elke laatste drie dagen van de week voor pastafari's religieuze feestdagen, en dus vrije dagen, zijn. En van de biervulkanen en de stripperfabrieken in het hiernamaals weten ze bij de EO ook nog niet, nog maar gezwegen van de lossere normen en waarden." Deelnemers werden geacht te verschijnen in 'rituele' piratenkleding.


    Bron: RaarMaarWaar Krant
     
  3. noura

    noura VIP lid

    27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    mijn man is moslim, mijn kinderen ook.

    ik ben opgegroeid in een katholieke familie, hoewel er bij ons thuis niet echt aan gedaan werd, behalve dat wij wel op een rk school zaten, en met de school kwamen we ook met de feestdagen in de kerk.
    ik heb nooit veel met het katholieke geloof gehad.

    ik vind veel terug in de islam.
     
  4. Niet meer actief

    :)

    die uitvinder van het vliegende spaghettimonster heeft een hobby nodig :rolleyes:
     
  5. mounia

    mounia Fanatiek lid

    15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    wij zijn beide moslim
     
  6. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben opgevoed als jehova's getuige maar eruit gestapt toen ik 12 was. Mijn vriend heeft geen geloof en wij voeden Louise dus ook niet gelovig op. Ik kan me meer vinden in het Ietsisme ;)
     
  7. Wizzle

    Wizzle Lid

    31 jul 2007
    33
    0
    0
    Ja ach...waarom is het verhaal van het vliegende spaghettimonster dan zo raar!? Lijkt mij in dezelfde trant als de mooie verhaaltjes in de bijbel en de koran. Niet meer dan leuke verhaaltjes zoals Assepoester en de wolf en de zeven geitjes ed. Leuke verhaaltjes met een moraal (mijn mening)

    Ik geloof wel degelijk in een god en dat er meer is tussen hemel en aarde. Maar ik geloof niet in de bijbel of in een kerk.
     
  8. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ook wij zijn beide moslim
     
  9. KanjerB

    KanjerB VIP lid

    24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Wij zijn beide moslim
     
  10. Smoeltje

    Smoeltje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Moslim hierzo. :D
     
  11. Enise

    Enise Fanatiek lid

    4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Wij zijn allebei moslim, elhamdulillah (alle lof is voor Allah).
     
  12. greetje82

    greetje82 Bekend lid

    11 jul 2006
    575
    0
    0
    Provincie Groningen
    Ik ben Gereformeerd opgevoed, maar ben op mijn 18e bij de kerk weggegaan en wil er ook never nooit meer iets mee te maken hebben.
     
  13. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Jouw mening, Wizzle. Maar een vliegend spaghettimonster vind ik toch wel veel ongeloofwaardiger dan God hoor. Er staat op Wikipedia dat het een bedachte godheid is, dat zegt al wel heel veel. De oorsprong is duidelijk, dat bewijst in ieder geval dat het onzin is, naar mijn mening. De oorsprong van het geloof in God ligt veel en veel verder terug en is iig veel geloofwaardiger dan één of ander vliegend, noedelachtig, spaghettiesliertenbeest. In de Bijbel staat een boek (Jesaja) waarin verteld wordt dat mensen in dit soort zelfgemaakte goden (gaan) geloven (deden ze vroeger ook al). Zo zien we maar weer dat de Bijbelse wijsheid hoe dan ook groter is dan de wijsheid van een zelfbedachte god. Want wie heeft dan de leer van zo'n god bedacht? De mensen zelf toch zeker?

    Het gaat me er hier niet om een discussie uit te lokken. Je kunt het met me eens zijn of niet. Maar ik wil even duidelijk maken dat een spaghettimonster nogal verschild van God. De Bijbel verteld niet zomaar verhaaltjes, hoor. Bijna alle verhalen uit de Bijbel hebben inmiddels een wetenschappelijk bewezen kader. Het verhaal van Noah bijvoorbeeld (Genesis, Oude Testament). En zelfs voor het scheppingsverhaal uit de Bijbel zijn meer bewijzen dan voor bijvoorbeeld de evolutietheorie. Steeds meer wetenschappers zijn het er iig over eens dat er een Hogere Intelligentie moet zijn (geweest) om de aarde mét alle levende wezens te hebben geschapen.

    Als je me niet geloofd, ik heb wel een boekenlijst ;)
     
  14. Cynthia85

    Cynthia85 Bekend lid

    4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Wij zijn allebei islamitisch.
     
  15. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    hij moslim en ikke niks.
     
  16. Wizzle

    Wizzle Lid

    31 jul 2007
    33
    0
    0
    Ik blijf toch bij mijn mening, Free Willy
    Verder geen discussie ;)
     
  17. tanja8

    tanja8 Niet meer actief

    Mijn man en ik zijn christen
     
  18. Bibiche

    Bibiche Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Beide atheist. Hij is samen met zijn ouders gevlucht uit een land waar geloof werd opgedrongen.
    Ik ben wel katholiek opgevoed maar ik geloof niet in god. Wel in mezelf :D
     
  19. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Heel goed, ;) dankjewel dat je me er niet om aanvalt, zo kunnen we elkaar iig normaal respecteren en normaal met elkaar praten.
     
  20. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Ik vraag me serieus af of het nou wel zo snugger is om een topic te openen over religie. Als ik bepaalde reacties lees begint het er op te lijken dat sommigen elkaar niet in hun waarde kunnen laten...

    Waarom moet de bedenker van het spaghettimonster een andere hobby zoeken?

    Wat boeit het nou? Laat een ieder lekker geloven wat hij of zij wil. Of dat nou in God, Boeddha, Allah, jezelf, Spaghettimonster, Iets of Macaronimonster is...

    Fijne avond allemaal, Flientje
     

Deel Deze Pagina