Religie

Discussie in 'De lounge' gestart door Cinderella22, 17 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evon

    evon Actief lid

    18 mei 2006
    432
    0
    0
    Den-Haag!
    Heb je het heel toevallig over het boek; Schitterend ongeluk of sporen van ontwerp van oa Cees Dekker? Die heb ik ook gelezen.
    Vraagje; Als je niet in de oerknal geloofd (wat overigens geen ontploffing was hoor ) hoe sta jij dan tegenover het nog steeds uitdijende heelal?
     
  2. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Nee, ik heb het over een ander boek.


    Volgens mij is dit de oerknal: Wikipedia over oerknal. Dus als het geen ontploffing was, zoals jij zegt, wat dan wel?

    Ik weet niet van een uitdeiend heelal :confused: ;) M.a.w., kan daar zo één, twee, drie, niets over zeggen zonder uitleg. Maar ik heb even gegoogled en kom uit bij het zogenaamde dopplereffect en roodverschuiving. Maar da's snel gezocht hoor, ik weet er echt maar heel weinig van af.

    Het klinkt nogal makkelijk, maar mijn eerste reactie is: Misschien is het een gevolg van iets wat Hij in werking geeft gezet. Evenzo is er nú nog een gevolg van de zondvloed die Hij in werking heeft gezet (verschuiven van de continenten). Klinkt bizar, maar de theorie erachter is zeker niet ongeloofwaardig en komt uit hetzelfde boek als waar ik het eerder over had.

    Als je wil weten welke, dan stuur ik je een PB.

    Uiteraard mag je me wel wat uitleggen over de oerknal en de uitdeiing van het heelal.
     
  3. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik denk toch echt dat we gewoon van de apen afstammen eigenlijk.
     
  4. streepjes

    streepjes Fanatiek lid

    2 apr 2007
    1.155
    0
    0
    Als je gelooft in een schepper en niet in evolutie, hoe verklaar je dan dat wij in de baarmoeder nog een staartje hebben?
    En dat sommige vogels vleugels hebben, maar toch echt de hele dag lopen en niet kunnen vliegen?
    Mensen worden nog steeds langer, hoe verklaar je dat dan?En sommige slangen hebben nog pootjes onder hun lichaam zonder functie..en zo kan ik nog wel even doorgaan...

    Hoe de bijbel en andere verhalen zijn ontstaan?

    Simpel, de mensen wisten toen niet zoveel als nu. Ook vroeger wilde men alles weten. Omdat men toen nog niet zoveel wist als nu was het toen helemaal niet gek om te denken dat 'iets' alles had gemaakt, want hiermee was alles in een keer verklaard. Bij alle volken die de kennis van nu nog niet hadden kon je dit soort verhalen vinden, bij indianen, vikingen, en ook bij moslims en christenen. Ook over de bliksem, de regen en de zon en de platte aarde hadden ze verklarende verhalen.
     
  5. hardloper

    hardloper Niet meer actief

    Zelf denk ik dat er een combinatie mogelijk is van evolutie en "God" of "Goed" of "Allah"
    Ik geloof dat iets een rol heeft gespeeld bij de evolutie en de oerknal zodat wij zijn geschapen/ geëvolueerd.
    Een theoloog die ik ken zei ook dat je de dagen in Genesis niet letterlijk als dagen moet zien, maar als tijdsspanne. Na die uitleg stond ik er minder afwijzend tegenover.

    Groetjes, Didier
     
  6. streepjes

    streepjes Fanatiek lid

    2 apr 2007
    1.155
    0
    0
    Ow ja, en als we nou ook eens zeggen dat alle opgegraven diersoorten gewoon niet in de ark pasten..
    En dat Adam en Eva wel de eerste mens waren, maar niet de enige(ook al staat nergens in de bijbel dat ze niet de enigen waren)


    Je begrijpt waar ik naar toe wil?
     
  7. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
  8. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg

    Noah's opdracht was: 'elk dier naar zijn soort', da's wat anders dan alle dieren. En ze pasten hoor ;)

    De evolutie heeft geen bewijzen. Je hoeft niet alles te verklaren om iets wel of niet te geloven, maar de tussenvormen waar de evolutie-aanhanger het overhebben bestaan niet, is bewezen. Ook niet tussen mens en aap bijvoorbeeld.

    Adam en Eva de enigen? Nope, zie het verhaal van Jacob en Esau. Het is dus idd niet Bijbels dat zij de enigen waren, alleen wel de eersten idd.
     
  9. Maud77

    Maud77 Fanatiek lid

    27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Ik ben katholiek opgevoed,moest verplicht mee naar de kerk toen ik kind was.
    Al met al heb ik niks met het geloof,met God of met welke God dan ook.
    Ik ben dan ook niet voor de kerk getrouwd en Fenneke is niet gedoopt...
    Ik vraag me altijd af:als er een God is,waarom is er dan zoveel ellende in de wereld,waarom sterven kinderen,waarom is er zoveel honger in de wereld,waarom krijgen goede mensen kanker en sterven jong terwijl een slecht mens 100 jaar word?
    Ik krijg hier geen antwoord op dus geloof ik in geen enkele God,ik geloof in mezelf....
    Ik heb trouwens wel respect voor mensen die wel geloven,zolang ze mij het geloof niet opdringen.

    Groetjes
     
  10. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    zonder de slechte dingen zou een mens niet kunnen genieten van de goede dingen.
    Als er alleen goede dingen zouden gebeuren en zijn zou geen enkel mens nog dankbaar zijn voor het goede dat hij heeft, zelfs nu er al zoveel slechte dingen zijn zijn veel mensen al niet meer dankbaar voor wat ze hebben.
     
  11. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Freewilly, daarom heet het ook geloven, jij gelooft in het hele gebeuren dat de aarde door een Schepper is gemaakt.
    Dan kan je nog een hoop aandragen op papier, maar voor mij is dat ook maar door mensen geschreven en mensen kunnen een hoop verzinnen. Ik hoef dus geen bewijzen, voor geen enkel geloof... snap je wat ik bedoel?

    Dus geloof vind ik trouwens een mooier woord dan religie. Ik geloof dus ook, Ietsisme komt dus voor mij in de buurt.

    liefs
    Natas
     
  12. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik ben niet gelovig opgevoed. Ik kan begrijpen dat mensen een geloof zoeken voor steun in het leven, maar ik kan niet zo goed begrijpen dat dingen die overduidelijk zijn, zoals de evolutie, door bijna alle geloven worden genegeerd. Dus misschien ben ik dan wel atheist, dat weet ik eigenlijk niet.

    Bovendien is (zo heb ik tenminste gelezen) door een samenkomst van kerkvorsten bepaald wat er in de bijbel (nieuwe testament) kwam en wat niet, dus er had mijns inziens net zo goed wat anders in kunnen staan. En de zondag is oorspronkelijk de dag dat de zonnegod werd vereerd, terwijl de zaterdag eigenlijk de dag van de kerk hoort te zijn.

    Dus al met al vind ik dat er nogal wat dingen niet kloppen, daarom geloof ik er niet in. Over de koran weet ik niets, dus daar ga ik dan ook niks over zeggen.

    Dit is geen aanval op gelovige mensen hoor, je moet iedereen in zijn waarde laten vind ik, zelf de mensen die in het vliegende spaghettimonster geloven
     
  13. Lilith

    Lilith Fanatiek lid

    6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Er klopt ook een hoop niet, ook niet hoe mensen er mee omgaan. Ik ben christen, maar ik snap net zo goed heel veel niet. God heeft het mooi bedacht, maar de mensen hebben er een gigantische puinhoop van gemaakt..

    By the way: heel veel in de wetenschap is ook 'geloven'. Als er botten opgegraven worden en er staat in de krant dat de botten 2 miljoen jaar oud zijn dan neemt iedereen dat ook maar klakkeloos aan onder het mom 'het is bewezen' :confused:

    Maar op veel vlakken kunnen de Bijbel en de wetenschap door één deur.
     
  14. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    @Natasja, klopt. Ik probeer ook niet mijn geloof te bewijzen hoor, maar ik weet wel dat er bewijzen zijn tegen de evolutietheorie. En dát is wat ik zeg. En dat kun je ook weer geloven of niet ;)


    De vraag waarom er zoveel kwaad in de wereld is als er een God is stellen zóveel mensen. Maar dan leg je eigenlijk de verantwoordelijkheid bij God, God die mensen schiep met een eigen wil en een eigen keuze omdat ze anders als robots zouden zijn. Die mensen wezen Hem af: we zoeken 't zelf wel uit. En het resultaat is te bezien in deze dolgedraaide wereld.
     
  15. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik vind wel dat je het allemaal heel netjes uitlegt Freewilly8
     
  16. Niet meer actief

    tja, religie, vind dat je ook beter van geloof kan praten, je gelooft ergens in of niet, en doordat je ergens in gelooft, hoor je of sluit je je aan bij een religie.

    Ik ga niet zeggen: God bestaat wel of niet, want de bijbel is ook maar een geschreven boek en men weet hoe het met boeken gaat he, de een maakt het mooier dan de ander.
    Wat is waarheid, dat is iets wat niemand kan bewijzen.
    Daar kom je waarschijnlijk pas na je dood achter.

    Ik ben katholiek ja, en mn kinderen ook gedoopt, maar niet vanwege het "geloof", ik heb mn kinderen laten dopen zodat ze later zelf er iest mee kunnen doen als ze dat willen, ik sta het geloof ook niet in de weg nee, maar hoe kan ik mn kinderen katholiek opvoeden als ik zelf geen bewijs heb dat er meer is tussen hemel en aarde?

    En als er een God is, heerst hij dan ook over andere planeten waar leven is? (zie forum ufo's)
     
  17. Karagoz

    Karagoz VIP lid

    14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    selam

    wij zijn moslims
     
  18. Maud77

    Maud77 Fanatiek lid

    27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    En als er een God is, heerst hij dan ook over andere planeten waar leven is? (zie forum ufo's)[/quote]


    Dat is een echte doordenker hahaha! :D
     
  19. stasia

    stasia Fanatiek lid

    19 jan 2007
    3.404
    0
    0
    Ik ben roomskatholiek (doe er niets mee eigenlijk) en mijn man is moslim.
     
  20. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Hoi Lentefee, je hoeft een geloof niet te kunnen bewijzen voordat je het door kunt geven aan je kinderen, hoor. ;) Geloof is geen geloof als er bewijzen zijn immers. ;)

    En die vraag over God en andere planeten: in het andere topic had ik ook al een berichtje geplaatst. God schiep het heelal en plaatste leven op aarde, dus Hij heerst over het hele heelal. Ik geloof trouwens niet dat er buitenaards leven is, hoor, maar er even van uitgaande dat dat wel zo zou zijn, dan is het nog steeds door God geschapen en staat het dus onder Zijn heerschappij. En dat is mijn geloof, dus ik heb er geen bewijzen voor. ;)
     

Deel Deze Pagina