Hoi een vraag Weet iemand bijv uit ervaring in welke ziekenhuizen een draadloos ctg beschikbaar is ivm bevallen? Bij mijn vorige bevalling kon ik het bed niet meer uit door zo'n standaard ctg ding, de magneten of drukdingen maakten slecht contact op mijn buik waardoor er geen goede metingen waren en ik liggend moest bevallen. Dat vond ik niet echt een succes. Daarvoor kon ik eerst steeds Douchen zodat er goede weeën kwamen op bed bijna geen wee en geen voortgang waardoor vliezen gebroken werden en pethidine geprikt . Eerlijk gezegd vond ik het een vreselijke ervaring en voelde me "out of control" waardoor ik nu opzie tegen weer bevallen. Ik hoorde van iemand dat er draadloze ctg apparaten zijn zodat je zelfs onder de douche zou kunnen blijven. Ik woon in regio Zeeland maar vind het niet erg als ik wat verder zou moeten rijden, ook België is een optie voor mij. Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft!
Tijdens mijn bevalling hadden ze er 1 op proef die ik uit mocht proberen in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Ik vond t echt heel erg fijn! Ik weet niet of ze m uiteindelijk ook daadwerkelijk hebben aangeschaft, dat zou je misschien even na kunnen vragen in het ziekenhuis zelf.. Veel succes in ieder geval!
Ik zou gewoon informeren in ziekenhuizen in je omgeving, zoiets kan natuurlijk erg wisselen. Dat ze bijvoorbeeld ergens 6 mnd terug niet waren wil niet zeggen dat ze er nu ook niet zijn.
Hier heb je mss niet zo veel aan want ik ben van België maar hebben ze dat niet in bijna elk Nederlands ziekenhuis? Hier in België heb ik altijd al gehoord dat ze voor onderzoeken de vaste gebruiken en voor de bevalling de draadloze zodat je idd wat beweeglijker bent.
Ik dacht dat ze dat ook standaard in elk ziekenhuis zouden hebben? Rijnstate heeft er een paar.. Radboud Nijmegen zal ze vast ook hebben maar dat is allemaal best uit de buurt voor jou.
Je hebt er niet veel aan, omdat je ver uit de buurt woont, maar in Heerenveen hebben ze ze nu in 1 verloskamer. De komende weken zullen ze in alle verloskamers komen
Zoals Baby90 zegt, in Rijnstate Arnhem hebben ze er een paar. Maar dat is maar net welke verloskamer je terecht komt en meestal moet er om gevraagd worden. (het liefst van te voren zodat er rekening mee gehouden kan worden). Dit bleek bij de eerste keer dat ik ging bevallen ook al zo, maar dat had niemand mij verteld. Ik zou daarom eens informeren bij meerdere ziekenhuizen in de buurt, misschien dat zij er ook 1 of 2 hebben waar ze niet mee te koop lopen omdat ze bang zijn dat ze veel vrouwen teleur moeten stellen.
Ik heb het recent gevraagd in het ziekenhuis maar hier hoef je alleen maar aan de ctg constant als je ingeleid word. Als je medisch bevalt en het is vanzelf begonnen dan controleren ze het om het uur. Dus dat scheelt misschien is dat bij jullie in het ziekenhuis ook wel?
Hoi dames dankje voor jullie reacties. België is zeker een optie voor mij dus als je nog tips hebt Bertxbirgit graag. Heb Goes en Dirksland gebeld deze ziekenhuizen hebben het niet. Bergen op Zoom gebeld zij hebben het wel. Ik denk dat ik naar hun open dag ga om er te kijken. Heb je goede ervaringen met dit ziekenhuis roos10??? Het schijnt dat echt niet elk ziekenhuis in Nederland dit heeft, een kostenplaatje kreeg ik te horen. Ik vraag me af wat meer kost een kunstverlossing omdat de bevalling niet vlot of een draadloos ctg. In België hoor ik vaker dat de zorg beter is.
Hoi Rums ik heb een verplichting van ctg monitoring ieder half uur ivm eerdere keizersnede. Waardeloos vond ik dat. Kwamen de weeën net goed door dan moest ik op bed gaan liggen op mijn rug. Want zittend kregen ze geen goede ctg meting die band bleef niet goed zitten. Onder de douche kon ik de weeën goed aan maar plat op bed ging echt niet zonder pijnstilling. Vandaar mijn voorkeur voor draadloos, kun je ongestoord verder met bevallen, althans dat hoop ik.
Als je bijvoorbeeld een keizersnee hebt gehad of een tweeling krijgt (of een tweeling krijgt nadat je een kind hebt gehad door keizersnee) dan mag je gewoon je hele bevalling aan banden hoor!
mamavanh: Ik ben vorig jaar november bevallen in het Bravis moeder en kind centrum. Ik heb toen een draadloze ctg gehad. Ik kon hiermee gewoon van bed en in bad. Als ik in bad lag, kon de verloskundige op de monitor in mijn kamer mijn weeën zien. En de hartslag kon je ook gewoon horen. (het bad zit privé aan iedere verloskamer) Ik ben nu bijna 34 weken zwanger en hoop er weer te bevallen. Ik kan je dit ziekenhuis echt aanbevelen. Als je nog wat wilt vragen, je mag mij gerust pb-en.
Ik zou sowieso eens kijken naar de noodzaak van een ctg, er zijn verschillende onderzoeken die aangeven dat het lang niet zo betrouwbaar is. Is een cursus hypnobirthing wat voor je? Hier leer je in welke situatie dan ook wel 'in control' te zijn.
@mamavanh dat wist ik niet. Heel vervelend ik heb er bij de 1e constant aan gelegen brrr @Suusjuh. Oke hoor!
@mamavanh, ik ben dik 5 weken geleden in het Bravis MKC in Bergen op Zoom en kan net als Roosje dit ziekenhuis écht aanbevelen. Ik heb er door mindere start van de kleine ruim een week gelegen en met een volgende bevalling zou ik zeker weer terug gaan naar dit ziekenhuis. Ik heb ook een tijdje aan de draadloze CTG gelegen en had hiermee nog behoorlijk wat bewegingsvrijheid. Grote kamers en eigen badkamer. Tijdens de rondleiding krijg je ook veel informatie, succes!
Oh sorry..zie nu de vorige reactie..haha..daar sluit ik me geheel bij aan. Super goed geholpen daar en een heel fijn gevoel over gehouden aan de (na) zorg en de tijd die ik daar heb doorgebracht
Bergen op Zoom inderdaad! Super mooie verloskamers. Losse ctg, wel even om vragen. Ik lag eerst vast maar toen het heftig werd raadde ze even douchen aan en mocht ik de losse. Had ik dat eerder geweten had ik misschien wat eerder rond gaan lopen. Het is echt op en top bevallen daar. Gyn kan ook automatisch alle bevallingen volgen op een schermpje, dat vond ik ook een fijne gedachte. Hij stond hier opeens binnen omdat hij geen hartslag mee zag (vk's waren er al). Maar dat kwam omdat de kleine super snel geboren werd (van 6cm naar geboren in 10 minuten). Echt een aanrader!