Ik kom zelf uit Nijmegen, maar wat jij zegt klopt dit komt mede doordat het een studentenstad is waar veel studenten blijven wonen permanent. Het "nieuwe" Nijmegen over de Waal is dan inderdaad het stuk voor jullie om te kijken. Ik zelf blijf in origineel Nijmegen
Als ik het zo lees zou ik absoluut voor Breda e.o. Gaan. Je zit dicht bij antwerpen, rotterdam en utrecht. Althans het is allemaal met een half uurtje bereikbaar. Ook de verbinding met de trein naar Rotterdam en amsterdam is perfect. In de spits beter dan file rijden op de snelweg. Daarnaast is het een grote stad maar wel een die heel veel rust uitstraalt. Niet veel criminaliteit, mooie buitenwijken en alle opties qua scholen. Vrije school, obs scholen, goede vervolgopties als Twee HBO instituten en anders zit je zo in rotterdam of tilburg voor twee goede universiteiten. .
Veenendaal! Heerlijk groen en niet voor niets fietsstad genoemd, klopt echt. Verder erg centraal gelegen tov snelwegen en treinen. Hoog voorzieningenniveau en veel winkels. Gemêleerde bevolking en voor 5 ton heb je hier echt mooie huizen! Er zijn hier echt fijne wijken die erg kindvriendelijk zijn. Wij gaan hier nooit meer weg!
Wij woonden in Zwolle (nu onder de rook van). Als je uit de randstad komt zal je deze omgeving waarschijnlijk niks vinden, maar ik vind Zwolle echt een leuke stad (kom er zelf niet vandaan hoor dus ben redelijk objectief). Het heeft echt stadse kenmerken, maar toch ook de rust van wat dorpsere omgeving. Het heeft best mooie oude binnenstad, genoeg winkels en een grote markt. Er is ook genoeg te beleven aan festivals ed. Zwolle ligt centraal. Met een uur ben je in Amersfoort maar ook in Arnhem, Deventer of een heel eind op weg naar Groningen. Het buitengebied is mooi, mooie natuur. Giethoorn, de Weerribben, Sallandse heuvelrug (Holterberg, Lemelerberg). Zwolle heeft ook leuke wijken om wonen. Van nieuwbouw/Vinex (Stadshagen) tot jaren 30 stijl Assendorp, Wipstrik. Voor 5 ton kan je in Zwolle echt een heel leuk huis kopen. Wij wonen nu op 10 minuten afstand van Zwolle (ons budget is minder dan de helft) maar daarvoor hebben we hier echt een superfijn huis. Dus als je ervoor zou kiezen rondom Zwolle te kopen is het wellicht nog goedkoper. Hattem is duurder dan Zwolle, maar ook een erg mooie plaats en als je nog meer in buitengebied zou willen wonen dan is Wapenveld ook wel mooi, bijna midden in het bos. Het is maar net wat je zou willen. Oh en Zwolle is ook wel multicultureel hoor 😊!
Breda is een heel fijne stad om met een gezin te wonen en met super leuke faciliteiten en evenementen. Princenhage is zeker leuk, Ginneken, Zandberg, Boeimeer, Belcrum ook. Bavel vind ik mwah, liever Ulvenhout. Voor 500k koop je hier een rijwoning uit de jaren 30 of een hoekwoning uit de 60' er jaren in Ulvenhout. Het stadsbos ( Mastbos) is echt heerlijk in ieder seizoen.
Als je de Rotterdamse en Nijmeegse mentaliteit fijn vindt, zou ik echt absolúút niet voor Breda en omgeving kiezen. Daar is in mijn ogen de west-brabantse mentaliteit nog teveel aanwezig, pas vanaf Tilburg wordt het een beetje te doen
Ik heb zelf in breda gewoond, had het goed naar mn zin maar het is voor mij niet de leukste stad. Wel zou ik er weer kunnen wonen, mede omdat ik er nog veel mensen ken. Dus gaat wel op mijn lijstje. Utrecht leek me wel wat, maar vleuten ligt te ver van waar mn man dan zou gaan werken ( andere kant van utrecht). Zwolle is voor ons niet centraal. Ik heb geen fam en vrienden in het noorden wonen. Utrecht is voor ons ook niet centraal. Nijmegen-lent, breda, eindhoven en den bosch. Over den bosch us nog niet veel gezegd. Ik ken de stad zelf ook niet.
Nijmegen e.o. absoluut een aanrader! Kom zelf uit A'dam en voorwaarde voor nieuwe woonplaats was absoluut een 'vooruitstrevende' stad. Met alle projecten, festivals én diverse werkgelegenheid is dat hier zeker gebleken. Ook voor kinderen valt hier veel te beleven en Nijmegen boven de Waal is nog steeds in ontwikkeling. Voor bestaande bouw kom je met 5 ton zeker een heel eind. Omdat de grond hier heel duur is zal nieuwbouw wat lastiger worden, maar dat moet je uitzoeken. Succes met jullie zoektocht! (Leuk om te lezen dat zoveel mensen enthousiast zijn over Nijmegen e.o.)
Volgens de gemeentetest van Elsevier zijn dit o.a. goede gemeenten om te wonen in Gelderland en Utrecht: Amersfoort, Harderwijk, Baarn, Woerden, Leusden, Bunschoten, Houten, Rozendaal, Utrechtse Heuvelrug, De Bilt, Bunnik, Ermelo, Montfoort, Oudewater, Woudenberg, Eemnes, Renkum, Heumen, Voorst, Stichtse Vecht, De Ronde Venen.
Ik zou zeggen omgeving gorinchem. Als je bijvoorbeeld Leerdam pakt zit je exact in het midden van drie grote snelwegen. Alle drie ben je met vijf minuten. Scholen voor ieder wat wils. Van christelijk, katholiek, openbaar tot islamitisch. Meerdere psz, bso. Gezellig centrum met alle nodige winkels. Goed openbaar vervoer. Natuur, mooie huizen (momenteel een niewbouw wijk met oa eigen bouwkavels. Een eigen poli waar je voor alles terecht kunt.
Zutphen inderdaad!! Als wij de kans krijgen dan verhuizen we liever gister dan morgen naar Zutphen haha Fijne Hanzestad, mooie oude gebouwen, leuke (niet standaard) winkels, scholen, veel groen op plekken...ik zou het wel weten!
Ik heb vrienden die met veel plezier in de volgende plaatsen wonen, zelf verhuren wij er ook een huis: Vleuten/Veluterweide/De Rietvelden o.a. omgeving Wilgenrooslaan Den Haag/Ypenburg/de wijk Bosweide prachtige wijk en ideaal t.o.v. de uitvalswegen A12 en A4 Arnhem/Huissen/Lingewaard In welk land wonen jullie nu en hoe lang zijn jullie weg geweest uit Nederland? Mag ook per pb hoor. 😃