ik zou naar een goed financieel adviseur gaan. Ik heb ook een hypotheek gehad bij mijn ouders, ik kreeg alleen geen hypotheek, maar particulier huren was ik nog meer geld kwijt. ik heb het geld ruim 6% geleend, ik kon hierdoor belasting terugkrijgen en kreg van mijn ouders weer in de vorm van schenking terug. Ik hoefde hiervoor trouwens niet naar een notaris. gr brenda
Wow, van die rente kan je op vakantie! Lekker Ik zou ook 2,5% aanhouden, ook al gaat de rente de komende jaren stijgen dan zou ik die 2,5 aanhouden. Aan de andere kant, als het alleen is om de rente vast te leggen, dan zou je ook 1% kunnen doen.
een hypotheek zonder notaris is wel een beetje raar (en riskant). Stel jullie zouden een tweede hypotheek nemen, dan wordt ie uiteindelijk in het kadaster ingeschreven als zijnde eerste hypotheek. Mocht het ooit tot een veiling komen dan hebben je ouders geen enkel recht van spreken. Of ook gewoon andere schulden. Die kunnen ook je huis executeren als ze denken daar baat bij te hebben (en dat zullen ze hebben als er in het kadaster geen hypotheek staat ingeschreven) en als ze wel ingeschreven staan als hypotheekhouder dan zouden zij de executie over kunnen nemen. Doen ze dat niet dan krijgen je ouders dus officieel geen geld (pas wat er overbijft na alle kosten gaat naar jou toe). Je weet nooit hoe het loopt in het leven.
we hebben nu ons eigen hypotheek. maar toen ik alleen was, was het prima optie, de hypotheek was lager dan de waarde van de woning! En ik heb het met mijn ouders goed doorgesproken en overlegd. We vonden dit de beste optie! En is prima vergaan. Afspraak was wel, als ik financieel moeilijker kwam te zitten dat ik dit gelijk tegen ze moest vertellen. Gelukkig is dit niet van toepassing geweest. Daarbij zijn de kosten behoorlijk als mijn ouders een 2e hyptheek zouden nemen en alles moesten laten registeren. We vonden dit zonde geld.
Gaat diegene de woning als eigen woning gebruiken? Dan kan hij de rente misschien wel als hypotheekrente aftrekken, misschien juist interessant om een hoge rente te rekenen die jij deels weer terugschenkt (binnen vrijstelling) en bij jou onbelast binnenkomt in box 3, (de vordering wel opnemen in box 3). Sowieso moet je binnen familieverhoudingen opletten, je moet wel een zakelijke rente rekenen, anders kan de belastingdienst de te weiniggevraagde rente als schenking zien. Die zakelijke rente is altijd lastig te bepalen, maar als de bank diegene al geen geld leent moet je je afvragen of je wegkomt met 2,5%. Als het risicoloos zou zijn dan zou de bank het ook wel lenen en kom je sneller op een lagere rente uit. Succes ermee!
dat met de belasting is voor mij erg ingewikkeld, hiervoor zouden we onze boekhouder aan de jas moeten trekken, aangezien ik hier in duitsland onder de belasting val, omdat ik hier ook werk. maar wel een idee om eens naar te kijken.