Dat is ook het kromme; we hebben ons huis het afgelopen jaar van binnen (begane grond) helemaal kaalgetrokken en opnieuw opgebouwd, nieuwe meubels, buitenom geschilderd, nieuwe auto en vakantie. Best een aardige duit. We kunnen de bovenverdieping nog doen, wordt denk ik rond het voorjaar van 2016, en daarna houdt het in huis eerst op. Ik heb gegoogled op aflossen maar lees verhalen over boetes. Ik zal dus eerst moeten uitzoeken hoe dit in onze situatie zit. Ik ga toch maar eens bellen.
Wat wij doen: Aflossen op ons huis, voor zover dat kan binnen de belastingruimte Zorgen dat je te weinig inkomstenbelasting terug krijgt. Dan krijg je aan het einde van het jaar meer terug van de belasting en de belastingrente is ook veel hoger dan wat de bank betaalt. Crowdfunding Beleggen in een mix van aandelen en obligaties
Maar ik neem aan dat je dan een redelijk bedrag hebt? Want ik zie niet heel erg het nut om iets te doen met de paar duizend euro die ik nu heb. Die moet ik toch 'vrij' houden voor onvoorziene uitgaven, zoals een wasmachine, ketel of auto. Of zijn er mensen die daar ook iets mee doen, beleggen oid?
je mag altijd een bepaald gedeelte van je hypotheek kosteloos aflossen. meestal 10 % per jaar dus dat is een behoorlijk bedrag. Dit is vooral handig als je een aflossingsvrije hypotheek hebt of een gedeelte aflossingsvrij. Of je bij een annuiteiten hypotheek kan dat ook.
Dit leek mij ook een heel goed plan, en heb vorig jaar de belastingdienst gebeld met de vraag of dat mocht (spaargeld op dochters rekening zetten met meer rente en dan later weer een keer terugschuiven) Aan de telefoon wisten ze het antwoord niet, en zeiden ze schrijf maar een brief. Dus officiele brief gestuurd naar het belastingkantoor en het antwoord was nee, mag niet. Officieel gezien is het een 'schenking aan je kind', en bij grote bedragen moet je daar dus schenkbelasting over betalen. Al vraag ik me wel af of ze daar überhaupt achterkomen als het toch allemaal in je eigen box 3 valt hoor met aangifte. Maar goed, ik doe het dus maar niet. Geld zit nu in beleggings fondsen sinds begin dit jaar. Eerst stond ik 2.500 euro winst, maar toen ging er weer 5.000 euro af, dus ik sta verlies nu (kan het wel missen hoor, heb het geld niet nodig voorlopig). Ben nu weer 1500 euro omhoog gegaan. Klein beetje rente op spaarrekening of deposito is in ieder geval wel zeker, wat de beurs doet niet. Aan de AH of Plus zegels begin ik niet. Relatief gezien is de winst heel hoog, maar absoluut gezien telt het bij mij echt niet aan, ben niet zo heel veel kwijt aan boodschappen. Daar ga ik de moeite niet voor doen en dan zou je ook nog een beetje een vaste supermarkt moeten aanhouden anders heb je tig verschillende boekjes. Ik doe liever gewoon overal boodschappen net waar ik ben of handig uitkomt of aanbieding is.
Af en toe beleg ik voor 1000 Euro en verkoop als ik winst heb. Laatst 50 Euro winst, leuk. Ook los ik soms 300 Euro af. Met ons spaargeld konden we onlangs onze hypotheek omzetten naar een lagere rente, dit was vrij prijzig, maar levert structuur lagere lasten op.
En toch levert ook 1,3% niet voldoende op. Eerst 1,2% vermogensrendementsheffing in box 3 en dan zo'n 0,8 tot 1% inflatie: je moet minimaal 2 a 2,2% rente krijgen om te zorgen dat je vermogen in ieder geval niet kleiner wordt!
Dat klopt . Maar we willen ons pensioen straks hypotheekvrij leven. Dus dit is echt de beste optie. Ons huis is ook net helemaal verbouwd, dus dat gaat hem ook niet worden.
Naar mijn mening wordt je van rente sowieso niet rijk dus interesseert de hoogte mij ook niet zo. Het is allemaal relatief. Ik weet van de jaren dat ik bij de bank werkte de meeste mensen die "klaagden" over de rente ook de mensen waren die er nauwelijks iets op hadden staan. Niet speciaal naar jou ts maar ik vraag me wel af wat mensen nou verwachten van hun spaar geld. Wij sparen of liever gezegd zetten geld apart voor bepaalde doelen maar niet omdat we verwachten dat we door de rente meer op de spaarrekening krijgen. Wil je echt meer rendement dan ben je denk ik het beste uit in steen (dus huizen).
Ja, daarom vroeg ik ook naar het nut van iets anders doen met je spaargeld, als je maar een paar duizend hebt. Ik heb me daar in ieder geval nooit in verdiept. Maar ik ben blij met de rente die ik krijg hoor, kan ik mooi een keertje van uit eten.
Wij betaalden meer belasting over ons spaargeld dan dat we er rente over kregen. Erg zonde dus. De wens om te verhuizen was er en nu zitten we in een duurder huis en hebben we hier veel spaargeld ingestoken om de hypotheek omlaag te krijgen. Omdat we maandelijks best nog wel sparen, gaan we elk jaar aflossen op de hypotheek. Zodat de maandlasten omlaag gaan, wat alleen maar handig is als je kinderen ouder worden, en meer gaan kosten. Je kunt inderdaad elk jaar 10% boetevrij aflossen op je hypotheek.
Over aflossen op je hypotheek, als je een spaarhypotheek hebt kan het gunstiger zijn om extra te storten in je spaarpolis of verpande spaarrekening. Je krijgt daarover namelijk dezelfde rente als de gekoppelde hypotheek. Je moet alleen wel de verstrekker een berekening laten maken want je mag niet onbeperkt storten.
Wij hebben een bepaald bedrag op de spaarrekening staan voor onvoorziene uitgaven. Als we daarnaast spaargeld overhouden, lossen we een stukje van de hypotheek af. Wij kunnen jaarlijks 10% boetevrij aflossen (maar zoveel geld hebben we niet over ).
Ik ben er inmiddels achter dat je 10% boetevrij kunt aflossen (dank dames) en dit is een mooie invulling in plaats van de rente! Helemaal goed dus.
En even heel praktisch, regel dat je het voor 31 december gestort hebt. Dat is de peildatum voor je vermogensrendementsheffing dus fijn voor je belastingaangifte als je dan onder de vrijstelling duikt op die datum.
Rente op de spaarrekening inderdaad schandalig momenteel. Vorige keer waren we het al beu. We hebben ergens anders een spaarrekening geopend. Op de lopende spaarrekening staat nog een snelle buffer, maar niet meer dan 1000 euro. De rest staat op de andere spaarrekening.