Dag dames, Wat vinden jullie fijn(er) een draagzak of een draagdoek, en over welk type ben je echt tevreden (lees: is makkelijk in gebruik en fijn voor je kindje?) Liefs
Dat is echt zo persoonlijk. Een doek moet je knopen en niet iedereen ziet dat zitten, zeker de papa's vaak niet. Voordeel van een doek is wel dat hij altijd past, dus ook bij pasgeboren baby's en peuters. Rekbare doeken zijn de eerste weken/maanden fijn, maar wel heel warm door de drie lagen stof en met ongeveer 6 maand zijn ze niet meer fijn omdat je kindje dan te zwaar wordt. Een draagzak (met kliksysteem) is sneller en iets makkelijker, maar past vaak pas echt goed vanaf broekmaat 68. Er zijn wel dragers met babyinserts, maar consulenten raden die volgens mij af omdat het een tussenoplossing is. Sommige merken (volgens mij Storchenwiege) kun je wel vanaf de geboorte goed gebruiken zonder insert. Ergonomische draagzakken bieden goede knie-tot-knie ondersteuning tot boekmaat 86 ongeveer (afhankelijk van het merk), daarna kun je eventueel overstappen op een peuterdrager. Ik heb mijn dochter in een Manduca draagzak met insert gedragen vanaf dat ze drie weken oud is. Met twee jaar ben ik op een Tula peuterdrager overgestapt. Inmiddels heb ik wel een beetje spijt dat ik nooit met doeken heb gedragen, ik zie zoveel mooie doeken voorbij komen op facebook. Als wij ooit een 2e kindje mogen krijgen ga ik vanaf het begin met een doek dragen, en wil ik meerdere doeken. Ik heb nog even gegoogled en hier vond ik een goede uitleg met de verschillen: Welke draagdoek of draagzak kies ik? - Keuzehulp - Draagzak : draagdoeken en draagzakken | Doekenbieb
Oef, dat is heel persoonlijk. Ik heb meerdere systemen en doeken gehad en ik ben tot de conclusie gekomen dat een tricot (rekbare) draagdoek niets voor mij is, veel te warm en kreeg hem niet goed aangespannen. Mei tai (half knopen) bleek prettig te zijn maar het nog niet helemaal. Geweven doek vond ik in het begin lastig maar na eenmaal het door te hebben heerlijk. Voelt alsof het één is met je lichaam. Draagzak van 2 merken gehad en erg makkelijk en fijn in gebruik. Makkelijk meenemen, geen lange slierten/doeken die over de grond hangen en makkelijk te wisselen met mensen die ook willen dragen maar niet kunnen knopen.
Ik heb de hoppediz hop tye. Zit er een beetje tussenin en zelfs ik als onhandige harry kan ermee overweg. Al moet ik wel bekennen dat ik in het vervolg een draagzak zou kiezen. Lijkt me toch nog makkelijker.
Wij hebben een draagdoek en een maduca (ergonomische draagzak). In het begin droeg ik met de doek, en mijn man met de zak. Toen maakte het me niet uit. Inmiddels is mijn zoontje 9 maanden, en vind ik hem op mijn buik dragen in de doek te zwaar. Op de rug met de draagzak gaat prima. Maar ik vind het knopen op mijn rug met zo'n lange doek niet handig. Mijn zoontje gaat alle kanten op, wil niet stil blijven zitten, in mijn eentje heb ik de handigheid niet, net weer niet strak genoeg. Op mijn buik, toen hij nog klein was, vond ik dat helemaal geen probleem. Maar nu ik weer werk en we minder dragen, heb ik die handigheid voor op mijn rug niet. Met de Manduca heb je dat probleem niet. Die stel je gewoon met riempjes en gespen goed, en kan vanaf de geboorte gebruikt worden (buik). Daar kan je ook tot in de peutertijd blijven dragen (rug). Ik zou met deze ervaringen dus zeker de Manduca aanraden. Daar zijn zowel mijn man, als ik, erg tevreden over. Zowel voor korte stukjes (boodschappen), als voor wandelvakanties waarbij ons zoontje uren per dag wordt gedragen.
Ik kanniet vergelijken want nooit een draagzak gehad of gebruikt. Begonnen met rekbare doek, toen geweven (heb er nu twee) en ik gebruik een ringsling oor korte stukjes, snelle boodschap e.d. Ik vind het ideaal! En it zo lekker knus.... Maar kan dus niet vergelijken, sorry
Draagdoek nooit gebruikt te veel gedoe met knopen.wij hebben de manduca en zijn heel tevreden.draagt fijn makkelijk in te stellen en geschikt voor mensen die klein zijn en groot.
Hier een bondolino gekocht omdat manlief heel graag wil gaan dragen, maar knopen van een doek te ingewikkeld vind. Al even uitgeprobeerd zonder kindje er in, maar werkt ontzettend gemakkelijk en ben er nu al erg blij mee . Ideaal ding om snel om te doen en hoeft niet versteld te worden als een ander er mee gaat dragen. Misschien dat ik nog een storchenwiege draagdoek aanschaf als Gupje erg huilerig is en ook in huis veel gedragen wil worden, maar dat wachten we maar even af tot na de geboorte .