huis verkopen met restschuld hoe gaat dat in zijn werk, iemand ervaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door beautiful, 24 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beautiful

beautiful Actief lid

10 feb 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zitten al een hele tijd met 2 koophuizen.

Nu zitten er al een tijdje huurders in ons ander huis en die zouden het nu willen kopen, maar dan wel voor 6000 euro onder de vraag prijs.

Hoe gaat dit in zn werk als we hiermee akkoord gaan. Iemand hier evaring mee?

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Geen ervaring.
    Maar vind 6000 euro in deze tijd best meevallen, helemaal als je al een tijdje met 2 koophuizen zit.
    Vroeger kon je een restschuld meefinancieren bij je nieuwe hypotheek, maar dat schijnt tegenwoordig een stuk moeilijker te zijn.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.949
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hebben jullie NHG? Want dan is het zo dat de restschuld gewoon door hun aan de hypotheekverstrekker betaald wordt. Dan moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. (o.a. dat jullie je uiterste best hebben gedaan om zonder schuld te verkopen.) Kijk dat dus eerst even na, dat scheelt een hoop.

Anders zul je het geld ergens anders vandaan moeten halen. Als je het geld op de spaarrekening hebt staan, zou ik er geen lening ofzo voor afsluiten. Dan betaal je uiteindelijk toch altijd meer, natuurlijk. En anders kijken of je het kunt lenen of misschien de hypotheek van de andere woning ophogen, maar dat zal bijna niet gaan denk ik.

4. Candijtje

Candijtje Fanatiek lid

19 jul 2006
    2.841
    0
    36
    Nou die 6000 euro, daar zou ik het niet voor laten! Onze restschuld was wel een tikkie hoger :(
    Wij hebben afgelopen juli ons huis verkocht helaas dik onder de vraagprijs, maar in okt. zou het ook al 2 jaar te koop staan. We wilde er vanaf en dit waren de 1e serieuze bieders.... In eerste instantie moeilijke keuze geweest, achteraf zijn we nu blij het kwijt te zijn aangezien de huizenmarkt alleen maar slechter word...

Uiteindelijk krijg je een rekening van de notaris die je moet voldoen voordat je de definitieve koopakte tekent bij de notaris. De notaris regelt dus ook alles met de hypotheek verstrekker van jullie oude huis.

Mocht je nog vragen hebben roept je maar ;)

5. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Je kan alleen een beroep doe op nhg als je gedwongen je huis moet verkopen door bijv scheiden of je rekeningen niet meer kunnen betalen.

Wij moesten de restschuld overmaken voor het overtekenen naar de notaris.

6. beautiful

beautiful Actief lid

10 feb 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het huis heeft 3jaar in de verkoop gestaan bijna geen kijkers gehad er staan hier heel veel huizen te koop! Daarna 3 jaar in de verhuur dus we zitten er echt al lang mee.

We hebben ook geen keus om het niet te doen zeg maar. Anders zitten we dr zo nog 6jaar mee.

Nhg hebben we niet dus dan zouden we er een lening voor moeten afsluiten. Spaarrekening hebben we oom amper ivm 2x achter elkaar een faillesement bij mijn vriend zijn werk.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.949
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Klopt, maar er staat niet bij waarom ze het huis kwijt willen / moeten. Dus vandaar dat ik toch even meldt.
    (Je houdt het niet voor mogelijk, maar een vriendin van me heeft bijna twee jaar lang elke maand een deel van de hypotheek aan haar EX-vriend betaalt, omdat ze het huis niet konder verkopen i.v.m. restschuld. Inmiddels betaalt ze al ruim een jaar niet meer, omdat hij het zelf kan opbrengen. Maar ze heeft nog steeds wel een hypotheek op haar naam staan en kan dus zelf niet kopen. Deze situatie duurt nu alles bij elkaar al zo'n drie jaar en nu komt ze tot de ontdekking dat zij waarschijnlijk in aanmerking komen voor NHG.)
    Het klinkt dus misschien als een enorme open deur, maar blijkbaar kun je dat soort dingen dus 'vergeten'. Dus het leek me toch even de moeite van het vermelden waard.

8. koala28

koala28 Niet meer actief

Bel gewoon even met je hypotheek verstrekker. Ik werk zelf bij een hypotheekverstrekker en bij ons is de procedure dat klanten (op tijd) aangeven dat ze met verlies gaan verkopen. Dan gaat de afdeling Bijzonder beheer bekijken en met je bespreken hoe de restschuld afgelost gaat worden.

9. beautiful

beautiful Actief lid

10 feb 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje hier gaan we zeker wat mee doen! Alle andere ook bedankt voor de reacties tot nu toe. Krijg meer een beeld zo wat ons te wachten staat en wat de eventuele keuzes zijn die we kunnen maken

Deel Deze Pagina