Dag dames Ik ben momenteel 15+2 zwanger. Ik vroeg me af of er dames in hetzelfde schuitje zitten als ik of iemand kennen die dezelfde situatie heeft meegemaakt. Eigenlijk heb ik inkomen uit 3 delen. 1 deel een vaste baan voor 12 uur, 1 deel ZZP'ER en 1 deel als reservist bij defensie. Voor de eerste 2 delen is het mij duidelijk hoe het werkt met zwangerschapsverlof enzo, maar voor het laatste deel niet. Als reservist heb je een 0-urencontract. Nu is mij verteld dat er helemaal niks geregeld is voor reservisten binnen defensie als er sprake is van een zwangerschap. Dat is toch niet eerlijk? Ik wil wel werken, maar dat gaat nou eenmaal niet. Wettelijk heb je ook daar recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Is er iemand die ook reservist is bij defensie en die zwanger is (geweest) en dus weet hoe dit werkt? Alle info is welkom!
Ik weet niet of dit onder flexwerk valt, ivm het 0-urencontract? Maar bij flexwerk word volgens mij het gemiddeld aantal uren gerekend over de afgelopen dagen, en dat gemiddelde is het aantal uren wat men uitbetaald over bijv ziekte of verlif.
Volgens mij kun je dit navragen bij het uwv. Als regel geldt volgens mij bij een 0-uren contract dat ze bij een zwangerschapsverlof kijken naar de gewerkte uren van een voorliggende periode, ik geloof de laatste 3 maanden. Maar omdat reservist een fysiek belastend beroep is kan ik me voorstellen dat je al vroeg in de zwangerschap (deels) ziekgemeld wordt. Zou je dat niet kunnen vinden in je cao? Of na kunnen vragen bij de bedrijfsarts, defensie heeft daar echt wel mensen voor die je dat kunnen vertellen.
Als je meer info wilt, zou je kunnen bellen met dc-hr. Die kunnen je alles vertellen. Als je het nummer wil, stuur me een pb.