Regels kinderopvangtoeslag

Discussie in 'De lounge' gestart door Sonneschijn, 2 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sonneschijn

22 apr 2017
    14
    0
    1
    Vrouw
    Heeft er iemand verstand van kot en ziekte wat.

Ik zelf werk 2 dagen en mijn man werkte fulltime maar is in de ziektewet gekomen.

Na 2 jaar kon hij helaas nog niet werken en is hij vanaf 14 mei 2019 in de WIA terecht gekomen. Nu is zijn contract van zijn werk pas per 1 september 2019 beëindigd.

Vanaf welke datum geldt nu dat je nog recht hebt op 3 maanden kot vanaf mei of september

2. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    zolang je bij de werkgever op papier staat heb jij de rechten op kot. In jullie situatie gaat de 3 maanden regel in vanaf 01-09

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.505
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Jij werkt, dus je hebt sowieso nog recht op KOT.
    Je moet alleen wel asap. jullie veranderde gezamenlijke inkomen doorgeven zodat je niet voor financiele verrassingen komt te staan aan het eind van het jaar. De hoogte van de KOT zal namelijk wel veranderen nu je man niet meer werkt.

Er zijn trouwens ook andere situaties waarin er KOT aangevraagd kan/gewijzigd moet worden. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kinderopvangtoeslag/kan-ik-kinderopvangtoeslag-krijgen-als-ik-niet-werk/ik-stop-met-werken

4. Sonneschijn

22 apr 2017
    14
    0
    1
    Vrouw
    Hier ging ik zelf ook vanuit maar ging ineens twijfelen en op de site van de belasting kom je er ook niet echt uit

5. Neilia

Neilia Niet meer actief

Als haar man niet werkt heb je geen recht op Kot.
    Hij is tenslotte thuis.

Ts: vanaf september lijkt mij.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Sonneschijn

22 apr 2017
    14
    0
    1
    Vrouw
    De opvang is per 1-12 opgezegd

Hier was ik niet van op de hoogte.
    Ik heb de opvang per 1-12 stop gezet omdat ik er vanuit ging er daarna geen recht meer op te hebben

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Als goed is heb je na 1-9 nog 3 maanden recht op kot. Daarna niet meer aangezien een van beide niet meer werkt.

8. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Ik heb er 6,5 jaar gewerkt :)

9. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Dit is niet waar.
    Zij werkt, hij niet en hij behoort niet bij de “bijzondere doelgroep” om als nog aanspraak te kunnen maken.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.505
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Oh ja sorry je hebt helemaal gelijk!

Superstom dat ik dat zei want wij zitten in een vergelijkbare situatie :rolleyes:

Neilia vindt dit leuk.
  11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.505
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zie bericht hierboven.
    Klopt dus niet wat ik eerder zei. Weet ook niet waarom ik dat zei eerder vandaag!

12. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.505
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zie hierboven.

13. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Je kunt kijken of je recht heb op een sociaal medische indicatie vanuit de gemeente, want je hebt dan idd geen recht meer op kinderopvangtoeslag. Ik werk niet, mijn partner wel, maar ik volg wel 2 dagen in de week therapie waardoor ik er recht op heb. Deze indicatie vergoedt voor een groot deel het kinderdagverblijf.

14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.505
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    In navolging van wat Jazziepooh zegt: je kunt sowieso bij de gemeente eens polsen of je in aanmerking komt voor gemeentelijke subsidie. Hoef je niet perse een medische indicatie voor te hebben.

Die gemeentelijke subsidie is even heel kort en beknopt voor mensen waarbij 1 partner werkt of studeert en de ander niet, die vallen onder een bepaalde inkomensgrens.
    De moeite waard lijkt me om eens te polsen of jullie binnen deze grens vallen of niet.

Het verschilt wel per gemeente overigens, dus het is niet zo dat dit in alle gemeentes gelijk is of ze al dan niet zo'n vergoeding geven. En naar ik meen verschilt ook de hoogte van de vergoeding per gemeente.

15. Sonneschijn

22 apr 2017
    14
    0
    1
    Vrouw
    Dank jullie voor de antwoorden is in elk geval duidelijk dat de 3 maanden pas gelden zodra het arbeids contract beëindigd wordt en dat heb ik gedaan. Opvang is gelukkig niet meer nodig hij is vandaag begonnen met school maar vroeg het me af voor eventuele terug betaling

16. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    wij hebben nagenoeg op het zelfde moment gereageerd, je reactie stond er nog niet toen ik mijn reactie plaatste, sorry.

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mijn man is per 1-12-19 uit dienst gegaan. In december nog KOT gehad maar dat moesten we terugbetalen??!

Deel Deze Pagina